87 444 läst · 1 628 svar
87k läst
1,6k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 572 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 572 inlägg
Men allt kommer ofrånkomligt från samma kassakista.F fribygg skrev:Håller inte med, byter jag exempelvis till elbil minskar statens inkomster av skatt på bränslet.
De utländska carbotage åkarna tankar knappast i Sverige, betalar inte vägskatt här och har allt för ofta undermåliga däck.
En svensk timmer åkare har ju inte några nämnvärda problem i de backar på riksvägarnavdär de utländska trailerdragare fastnar, rätt utrustade bilar med vintervana förare klarar snö på vägen och om det behövs lägger man på traditionella kjedor eller använder ONSPOT eller SLIREJ
Jag skulle tro att regionerna upphandlar själva kollektivtrafiken på ungefär samma sätt som Trafikverket upphandlar väg underhållet.
Glömde du det?
Medlem
· Blekinge
· 10 510 inlägg
Det är ju en beskedlig ökning på 126% på 10 år. Undrar hur mycket kostnaden för hyrläkare har ökat under samma period.Krilleman skrev:Var man spenderar pengarna är ju objektivt.
Men pengar finns det visst... Även för att ha plogbladet nere i skåne...
[länk]
[bild]
Bara i denna frågan enligt ovan har det spenderats 171 miljoner extra... Utöver ursprunglig budget.
Hur många plogblad får den svenska skattebetalaren för den summan?
Där ligger sakfrågan!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 572 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 572 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 572 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 572 inlägg
Tar jag bilen ur trafik för vintern , ställer av den behöver jag inte betala varken skatt eller bränsle och om många gör så lär statens/ Trafikverkets budget behöva minska men det kommer vara lika dyrt att ploga, salta och sanda Europavägarna. Om de tunga transporterna på vägarna utförs av utländska åkerier som tankat i hemlandet blir inkomsterna till underhåll av de svenska vägarna mindre än om svenska åkerier som skattar och tankar här i landet utför transporterna.Krilleman skrev:
Det är inte bara dåliga däck som får utländska lastbilar att fastna i backarna.
Svenska lastbilar är byggda på annat sätt så mer vikt ligger på drivhjulen och nästan dubbla vikten får man om man trycker på en knapp och lyfter ett hjulpar. Utländska bilar saknar helt eller har begränsad möjlighet att öka vikten på drivhjulen. Dessutom är bilen kort och blir ostabil att köra i halt spårigt väglag.
Svenska lastbilar är byggda på annat sätt så mer vikt ligger på drivhjulen och nästan dubbla vikten får man om man trycker på en knapp och lyfter ett hjulpar. Utländska bilar saknar helt eller har begränsad möjlighet att öka vikten på drivhjulen. Dessutom är bilen kort och blir ostabil att köra i halt spårigt väglag.
Jag var såklart lite ironisk, men när man bor en bit utanför civilisationen där det plogas sporadiskt och gillar bilar med med lite effekt för att flytta arslet fram och tillbaka till jobbet är fyrhjulsdrift ett måste.M maxmsm skrev:
Hm. Vad avses? Är det förbifarten Jämö o tillhörande utbyggnad av vägen öster om Karlskrona? Hur vet du att det slösas?T Thomas_Blekinge skrev:
Vi har en av bilarna med 4WD vilket inte är helt ovanligt att det behövs i Skåne sambon är tyvärr inte helt lämpad att köra med 4WD så jag har den nu.Gimp skrev:
Jag har även smalare och högre vinterdäck just för den nästan obefintliga vinterväghållningen i Skåne.
Redigerat:
Rätten till tolk borde bar gälla de första åren som man bor i Sverige, ALLA som kommer hit har oinskränkt rätt att läsa SFI, när min sambo läste SFI för en hel del år sedan så hade hon mycket synpunkter på större delen av sina klasskamrater för de var inte där för att lära sej det svenska språket utan för att få behålla sina bidrag.Krilleman skrev:
Nej, det är inte skattepengar som förvaltas där. Deras uppgift är att investera pengarna då att de växer. Det lyckas de väl med? Även om inte alla investeringar lyckas.Krilleman skrev:Problemet är ju inte frågan om pengarna finns att låta plogbladet gå mot asfalten.
Problemet är ju hur skattepengarna fördelas.
Att vara skattebetalare är inte samma sak som att man bidrar till ett hållbart samhälle längre. Pengar flödar ut ut kassakistorna högt och lågt.
Ta NorthWolt i Skellefteå som exempel.
INGEN vågar prata om sanningar. Det är för sent i detta fallet.
AP-fonderna har gått in med mängder med miljoner (miljarder!). Även riksgälden...
Men vem är det som betalar på riktigt?
Jo just det, det är ju skattebetalarna i Swea Rike.
Frågan är ju vem som tagit alla miljarder...
Konsultarvode?
Där ligger sakfrågan. Men få vill prata om faktumet, även fast det är sanning.
Äh, det har varit likadant tidigare men det var då bara av intresse i Skånska lokaltidningar på den tiden.
Och det var mycket mindre trafik och en utländsk lastbil var väl en raritet vintertid.
Privatbilisterna höll sig hemma när det var riktigt oväder.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-sag-det-ut-under-vintern-i-skane-1979
Så 1-2 dagar på vintern händer det här i söder och varje gång ger sig även privatbilister ut och kör, inget nytt så har det varit under alla år jag haft körkort.😇
Och det var mycket mindre trafik och en utländsk lastbil var väl en raritet vintertid.
Privatbilisterna höll sig hemma när det var riktigt oväder.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-sag-det-ut-under-vintern-i-skane-1979
Så 1-2 dagar på vintern händer det här i söder och varje gång ger sig även privatbilister ut och kör, inget nytt så har det varit under alla år jag haft körkort.😇
Och har du då kostnaden för vad ett trafikstopp kostar pga bristande underhåll?F fribygg skrev:Jag är för mer plogning, sandning och kanske oxå mer saltning på europa och riksvägar söder om Dalälven, själv tror jag dock att kostnaden för detta ökar betydligt och att myndigheterna måste effektivisera för att klara uppdraget, vi kanske inte har möjlighet att ha genus certifierade, miljöklassade myndigheter fulla med folk som administrerar eller författare och kommunicerar visioner utan får satsa på att ha utförarkompetens om inte skatter och avgifter för vägtrafiken får öka mer.
Tanken på att plogbilen bara skulle bli några tusen dyrare om året om den körde med bladet nere är lite naiv, kör bilen 500 mil snöplogning och bränsleförbrukningen ökar med en liter varje mil blir merkostnaden bara för bränslet rätt kännbar, dessutom tar vinteruderhållet mer tid och sliter mer på grejorna om det görs ordentligt.
Om vi bara vänder på det, alla som körde hem från jobbet, vad hade det kostat samhället att alla dessa stannar hemma?
Mitt arbete hade stannat helt. Där är väl ett par 100 tusen bara där.
Om plogbilen får köpa 500 liter extra så får det absolut vara värt det. Om vi går ner på kommunal nivå så finns ju pengarna. Vår kommun ska tex köpa möbler för 500 000 kr trots att det befintliga funkar utmärkt. Eller en fotbollsplan för 8 miljoner.
Så någon mattelektion med +- för cheferna, då hade vi inte behövt snåla på infrastruktur.