A
Fairlane Fairlane skrev:
Ja är det så är det ju riktigt dumt. Jag trodde du menade att ta in fler bilar.

Det är väldigt väl spenderade pengar

En anledning kan vara att det är fler i trafiken och mer stressat.
Jo det är så med bladen, de är inte nere, de är på sin höjd att de tar på toppen av snölagret. De få gånger jag mött plogbilar sista 3 vintrarna när man själv är på väg till att ploga på arbetet så har de slängt lite salt men inte skrapat.

På vägarna kan det absolut vara pga mer trafik, men å andra sidan om man inte möter upp belastningen och lagar vägar eller underhåller det så blir det värre.

Ang den andra infrastrukturen som tåg så bryr de sig inte. Idag var andra tåget där passagerare fått hoppa av utanför stationer.

Sen kan jag absolut gärna se att vid sådana här väder där de är säkra på mycket snö att man stoppar lastbilar under rusningen, exempelvis som här mellan 16-18.
Då hade en del lastbilschauffören sluppit sätta sig, och sluppit gå ut och gnälla om trafik som går sakta.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Fast det är ju löjligt nu när du möter plogbilar med bladen uppe i luften och skvätter lite lake bak sig som gör noll nytta för väglaget.

Hade fanskapen haft bladen nere så hade det kanske kostat några tusenlappar till om året per bil dvs några ören per skattebetalare.
Jag är för mer plogning, sandning och kanske oxå mer saltning på europa och riksvägar söder om Dalälven, själv tror jag dock att kostnaden för detta ökar betydligt och att myndigheterna måste effektivisera för att klara uppdraget, vi kanske inte har möjlighet att ha genus certifierade, miljöklassade myndigheter fulla med folk som administrerar eller författare och kommunicerar visioner utan får satsa på att ha utförarkompetens om inte skatter och avgifter för vägtrafiken får öka mer.

Tanken på att plogbilen bara skulle bli några tusen dyrare om året om den körde med bladet nere är lite naiv, kör bilen 500 mil snöplogning och bränsleförbrukningen ökar med en liter varje mil blir merkostnaden bara för bränslet rätt kännbar, dessutom tar vinteruderhållet mer tid och sliter mer på grejorna om det görs ordentligt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Var man spenderar pengarna är ju objektivt.

Men pengar finns det visst... Även för att ha plogbladet nere i skåne...

https://www.dagenssamhalle.se/samha...ycket-betalar-regionerna-for-tolkar-i-varden/

Text om ökade kostnader för tolkar i vården i Sverige, särskilt i Skåne, från 2013 till 2023 enligt rapport från Kvartal.


Bara i denna frågan enligt ovan har det spenderats 171 miljoner extra... Utöver ursprunglig budget.

Hur många plogblad får den svenska skattebetalaren för den summan?
Där ligger sakfrågan!

Var är det viktigast att lägga skattebetalarnas slantar...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Brist på pengar verkar det inte finnas hos Trafikverket. Jag ser hur det slösas pengar så kupiöst på ett miljardprojekt på E22 här i Blekinge. Men det är ju ett annat konto.
 
  • Gilla
Bhp863
  • Laddar…
Krilleman
T Thomas_Blekinge skrev:
Brist på pengar verkar det inte finnas hos Trafikverket. Jag ser hur det slösas pengar så kupiöst på ett miljardprojekt på E22 här i Blekinge. Men det är ju ett annat konto.
Problemet är ju inte frågan om pengarna finns att låta plogbladet gå mot asfalten.

Problemet är ju hur skattepengarna fördelas.

Att vara skattebetalare är inte samma sak som att man bidrar till ett hållbart samhälle längre. Pengar flödar ut ut kassakistorna högt och lågt.

Ta NorthWolt i Skellefteå som exempel.
INGEN vågar prata om sanningar. Det är för sent i detta fallet.
AP-fonderna har gått in med mängder med miljoner (miljarder!). Även riksgälden...
Men vem är det som betalar på riktigt?
Jo just det, det är ju skattebetalarna i Swea Rike.

Frågan är ju vem som tagit alla miljarder...
Konsultarvode?

Där ligger sakfrågan. Men få vill prata om faktumet, även fast det är sanning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
maxmsm skrev:
4WD?
Finns det några andra bruksbilar idag...🤔
 
  • Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Var man spenderar pengarna är ju objektivt.

Men pengar finns det visst... Även för att ha plogbladet nere i skåne...

[länk]

[bild]


Bara i denna frågan enligt ovan har det spenderats 171 miljoner extra... Utöver ursprunglig budget.

Hur många plogblad får den svenska skattebetalaren för den summan?
Där ligger sakfrågan!

Var är det viktigast att lägga skattebetalarnas slantar...
Men det är väl inte regionens resurser som är fel prioriterade i fallet med europavägarna utan Trafikverkets?
 
Krilleman
F fribygg skrev:
Men det är väl inte regionens resurser som är fel prioriterade i fallet med europavägarna utan Trafikverkets?
I skattebetalarnas kassakista är vi alla lika inför lagen.
Finansieringen i det offentliga ökar inte bara för enkom vi har öppna gränser.

Pengar finns det således.
Det är HUR man prioriterar finanserna som ger resultaten.

2023 fördelade man 171 miljoner för enkom tolk i vården av skattebetalarnas pengar.

Sätt det i aspekt när skattebetalarna ska ploga E22.

Vi ska aldrig sluta prata om sanningar.
Det är oerhört viktigt för folkhemmet.

Det är när vi inte vågar diskutera hur finanserna fördelas sanningsenligt det börjar bli farligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Mäh....vadf....blev det vinter igen!!!!
Kan ingen myndighet ta ansvar för att detta inte ska hända igen!
Det borde införas regler för när det är tillåtet att ha vinterväglag....fy vad dåligt!
 
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Hannuse Hannuse skrev:
Mäh....vadf....blev det vinter igen!!!!
Kan ingen myndighet ta ansvar för att detta inte ska hända igen!
Det borde införas regler för när det är tillåtet att ha vinterväglag....fy vad dåligt!
Ja det är ju just detta som är konstigt.

All fakta finns på bordet, men få vågar yppa sanningen.

Swea Rike ska aldrig vara blyga för att prata sanningar.

När vi börjar mörka kostnader i det offentliga, det är då det börjar bli problem...

Få vill ens lyfta och ens ta i ämnet sanning...
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
A
Gimp Gimp skrev:
Finns det några andra bruksbilar idag...🤔
När du ställer den frågan så visar det att du inte har någon koll alls på dagens nybilsmarknad.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
maxmsm skrev:
När du ställer den frågan så visar det att du inte har någon koll alls på dagens nybilsmarknad.
Fast frågan kan ju ställas tvärt mot dig med den tafatta kommentaren...
 
Krilleman Krilleman skrev:
I skattebetalarnas kassakista är vi alla lika inför lagen.
Finansieringen i det offentliga ökar inte bara för enkom vi har öppna gränser.

Pengar finns det således.
Det är HUR man prioriterar finanserna som ger resultaten.

2023 fördelade man 171 miljoner för enkom tolk i vården av skattebetalarnas pengar.

Sätt det i aspekt när skattebetalarna ska ploga E22.

Vi ska aldrig sluta prata om sanningar.
Det är när vi inte vågar diskutera hur finanserna fördelas det börjar bli farligt.
Det är såvitt jag vet fortfarande frivilligt att ha bil och tanka, regionen däremot taxerar ju ut sina inkomster.

Jag tänker att den utländska tunga trafiken är problemet på vägarna, svenska åkerier har väl minst 3 axliga trailerdragare med lämplig däck utrustning och betalar sina kostnader för den svenska vägen via vägskatt,bränsle och moms här i landet.

Regionens "skattebetalarna" ska inte stå för vinterunderhåll på E22an, det ska Trafikverket göra eller låta göra (och har uppenbarligen problem med själva utförandet)
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
F fribygg skrev:
Det är såvitt jag vet fortfarande frivilligt att ha bil och tanka, regionen däremot taxerar ju ut sina inkomster.
Kör du bil oavsett drivmedel, så förväntar du dig en viss nivå på det svenska vägnätet...

I kassakistan stort, beträffande skattefinansiering, så är det det samma i slutändan.

Även fast du vill undvika sakfrågan.
Dessutom så kör ju många regioner kollektivtrafik i Swea Rike i stort...
 
Krilleman Krilleman skrev:
I kassakistan stort, beträffande skattefinansiering är det det samma i slutändan.
Håller inte med, byter jag exempelvis till elbil minskar statens inkomster av skatt på bränslet.

De utländska carbotage åkarna tankar knappast i Sverige, betalar inte vägskatt här och har allt för ofta undermåliga däck.

En svensk timmer åkare har ju inte några nämnvärda problem i de backar på riksvägarnavdär de utländska trailerdragare fastnar, rätt utrustade bilar med vintervana förare klarar snö på vägen och om det behövs lägger man på traditionella kjedor eller använder ONSPOT eller SLIREJ
Krilleman Krilleman skrev:
Dessutom så kör ju många regioner kollektivtrafik i Swea Rike i stort...
Jag skulle tro att regionerna upphandlar själva kollektivtrafiken på ungefär samma sätt som Trafikverket upphandlar väg underhållet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.