Krilleman
D Dilato skrev:
Kraven finns redan.
Hur kan det då komma sig att dom blankslitna sommardäcken fortfarande rullar på svenska vägar?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kraven finns redan.
Kravet är från 1 december och där är vi inte än.

/Höghus
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hur kan det då komma sig att dom blankslitna sommardäcken fortfarande rullar på svenska vägar?
Därför att kravet gäller från 1 december som inte infallit ännu..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Krilleman
D Dilato skrev:
Därför att kravet gäller från 1 december som inte infallit ännu..
Även efter 1 dec kommer det vara samma status, tråkigt nog.

Inget kontrollorgan kommer att upprätthålla denna regel.
Kommer tradarna få stå i hamn vid färjorna pga slitna sommardäck?
Jag har en svag aning att svaret är nej.

Vi har bara skrapat på ytan hittills i Skåne men dom första stoppen har redan börjat under november...

Det verkar som att det är en "förvåning" varje år...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/73xJVB/e22-oppen-efter-snokaos

Polis stoppar lastbil på snötäckt väg på natten med blåljus från polisbil och bogseringsfordon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.

I Norge har man haft krav länge och det kan bli kännbara böter. Det är väl ingen som på allvar tror att de inte har problem med de som struntar i reglerna?
 
Fundering, ska man bygga en snöröjning för max 1-2 dagar/år i södra Sverige eller få "folk" att lyssna på rekommendationer när man ska ut och köra?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men saltning ska enbart ske på större vägar som Europavägarna.
Inom en kommun så duger sand bra.
Det beror helt på hur mkt trafik där går. Tät trafik så sopas sandn bort på några timmar.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fundering, ska man bygga en snöröjning för max 1-2 dagar/år i södra Sverige eller få "folk" att lyssna på rekommendationer när man ska ut och köra?
Har du körkort?
 
Krilleman
A AndersS skrev:
Fundering, ska man bygga en snöröjning för max 1-2 dagar/år i södra Sverige eller få "folk" att lyssna på rekommendationer när man ska ut och köra?
Om man räknar vad med kaoset kostade skattebetalarna slutändan, så ska man absolut dimensionera därefter.

Konsekvensanalysen är därav högst reell och således sanningsenlig med fakta som backar upp denna.

Varför tror ni detta är på på tapeten idag:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mysteriet-i-skane-70-militarfordon-ar-borta/

Dom hör ihop...
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har du körkort?
Även för lastbil sedan ca 50 år.😂
Och tävlat med bilar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Har du körkort?
Märklig fråga. Jag tycker Anders fråga är befogad. Är det vettigast att ha en snöröjning som klarar scenarios som ytterst sällan inträffar eller är det bättre om folk tar det lite lugnt de dagarna. Jag tycker personligen det senare då jag anser att det är vansinnigt dyrt att klara extremfallen. Andra har säkert en annan åsikt.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Fairlane Fairlane skrev:
Märklig fråga. Jag tycker Anders fråga är befogad. Är det vettigast att ha en snöröjning som klarar scenarios som ytterst sällan inträffar eller är det bättre om folk tar det lite lugnt de dagarna. Jag tycker personligen det senare då jag anser att det är vansinnigt dyrt att klara extremfallen. Andra har säkert en annan åsikt.
Det var inte personbilarna som skapade problemet.

Tänkvärt!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Om man räknar vad med kaoset kostade skattebetalarna slutändan, så ska man absolut dimensionera därefter.

Konsekvensanalysen är därav högst reell och således sanningsenlig med fakta som backar upp denna.

Varför tror du detta på på tapeten idag:
[länk]

Dom hör ihop...
Äh, "folk" tänker inte, var på 70-talet i Skåne och hjälpte folk med militär bandvagn vid ett tillfälle. Men det var de som var inlåsta/snö på landsbygden.
Vi anpassade oss efter väder och vind, inte att någon annan ska lösa det när man är delaktig i problemen.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Fairlane
Krilleman Krilleman skrev:
Det var inte personbilarna som skapade problemet.

Tänkvärt!
Korrekt, och jag är absolut för att man ställer högre krav på den tunga trafiken. Det finns ett TV-program från Norge med bärgare som får hjälpa framförallt tung trafik som får problem i halt väglag. Ett avsnitt hade en Turkisk lastbil, med slitna sommardäck. Den fick inte köra vidare innan däcken var bytta. Den stod rätt länge hos bärgaren i väntan på att däcken betalats. Dyrt såklart för åkeriet, men det var dumt att skicka bilen till Norge. De hade väl två val. Nya vinterdäck eller låta lastbilen stå ett antal månader, vilket såklart innebär noll intäkt. Jag gillar det och hade gärna sett andra lagar här, exempelvis att man kan tvingas ha vinterdäck utanför perioden 1/12-31 mars.

Med det sagt så finns det ändå alltid ett antal bilister som bidrar till problemen, så att både bilister och förare av tyngre fordon tänker är ändå vettigt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Märklig fråga. Jag tycker Anders fråga är befogad. Är det vettigast att ha en snöröjning som klarar scenarios som ytterst sällan inträffar eller är det bättre om folk tar det lite lugnt de dagarna. Jag tycker personligen det senare då jag anser att det är vansinnigt dyrt att klara extremfallen. Andra har säkert en annan åsikt.
Det tycker jag inte. Den typen av resonemang ser man ofta från cykelmaffia mm som hatar allt vad bilar heter.
Men då får jag be om ursäkt AndersS!
 
  • Arg
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.