85 741 läst · 1 585 svar
86k läst
1,6k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Jo nu tror jag mer att det är en suspekt miljöplan med miljömål tex för salt som stökar till det, pengarna har man nog.F fribygg skrev:Jag är för mer plogning, sandning och kanske oxå mer saltning på europa och riksvägar söder om Dalälven, själv tror jag dock att kostnaden för detta ökar betydligt och att myndigheterna måste effektivisera för att klara uppdraget, vi kanske inte har möjlighet att ha genus certifierade, miljöklassade myndigheter fulla med folk som administrerar eller författare och kommunicerar visioner utan får satsa på att ha utförarkompetens om inte skatter och avgifter för vägtrafiken får öka mer.
Tanken på att plogbilen bara skulle bli några tusen dyrare om året om den körde med bladet nere är lite naiv, kör bilen 500 mil snöplogning och bränsleförbrukningen ökar med en liter varje mil blir merkostnaden bara för bränslet rätt kännbar, dessutom tar vinteruderhållet mer tid och sliter mer på grejorna om det görs ordentligt.
Kollade på vädret och Trafikverket Mitt får en stor utmaning med ishalka kommande dygn och det blir intressant om man saltar mer preventivt?
Och trafikstoppet som diskuteras nu var väl orsakat av brister i lastbilar och personbilar med sommardäck.R Rkarlsson skrev:Och har du då kostnaden för vad ett trafikstopp kostar pga bristande underhåll?
Om vi bara vänder på det, alla som körde hem från jobbet, vad hade det kostat samhället att alla dessa stannar hemma?
Mitt arbete hade stannat helt. Där är väl ett par 100 tusen bara där.
Om plogbilen får köpa 500 liter extra så får det absolut vara värt det. Om vi går ner på kommunal nivå så finns ju pengarna. Vår kommun ska tex köpa möbler för 500 000 kr trots att det befintliga funkar utmärkt. Eller en fotbollsplan för 8 miljoner.
Så någon mattelektion med +- för cheferna, då hade vi inte behövt snåla på infrastruktur.
Iallafall vad som återges i media utifrån bl.a. svenska lastbilsåkare.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/akeriforetagen-efter-trafikkaoset-tvang-pa-vinterdack-fran-1-november
Äh, förare av olika fordon måste själva försöka förstå när de inte ska åka ut på vägarna. Och Ja, det påverkar oss som individ, företag och samhälle, så är det när naturen påverkar.
"Gnället" om ett antal timmars stopp är väl lite 'patetiskt" jämfört med andra händelser utanför Sverige.😇
Och farligtP paralun skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/man-dod-efter-olycka-pa-e22-hamnade-under-lastbil
Du vet förstås att kommunala förvaltningar inte kan lägga undan pengar till ett senare år (det KAN gå, men inte utan en himla massa krångel). Om man INTE gör av med pengarna så får man MINDRE i budgeten nästa år. Så den chef som säger ”Vi kan spara pengar genom att skjuta upp inköpet av nya möbler ett år” har tyvärr fel - nästa år har hen istället troligen fått mindre tilldelade pengar att röra sig med, så då blir det inga möbler alls. 😢R Rkarlsson skrev:
Man får innerligt hoppas att Trafikverket har pengar kvar till närmaste dygnets vinterväghållning såhär i slutet på November... Har man inte det är det väl för många miljöplaner som skrivits och för många kommunikatörer anställda att kommunicera miljöplanerna, folk som sprider salt, plogar snö och sandar i rätt tid verkar Trafikverket inte satsa påP paralun skrev:
Vill du att kommunalskatten används för att hålla europavägarna öppna? eller menar du att det finns resurser att sköta kommunala vägar och gator om man prioriterar vettigt.R Rkarlsson skrev:
Det är ju i kombinationA AndersS skrev:Och trafikstoppet som diskuteras nu var väl orsakat av brister i lastbilar och personbilar med sommardäck.
Iallafall vad som återges i media utifrån bl.a. svenska lastbilsåkare.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/akeriforetagen-efter-trafikkaoset-tvang-pa-vinterdack-fran-1-november
Äh, förare av olika fordon måste själva försöka förstå när de inte ska åka ut på vägarna. Och Ja, det påverkar oss som individ, företag och samhälle, så är det när naturen påverkar.
"Gnället" om ett antal timmars stopp är väl lite 'patetiskt" jämfört med andra händelser utanför Sverige.😇
1. Vägunderhåll kraftigt bristande.
2. lastbilar som ligger för nära och pga att de då ligger för nära så kan de ju inte ta sig upp för småbackar, plus då lite dåliga däck. Men inte alltid. Var en som körde av i norra skåne och orsaka stängd väg i en hel arbetsdag.
Det hade varit perfekt med lastbilsstopp i rusning på RV och EU väg.
Vad som händer utanför Sverige vid tillfället där och då är inte relevant för vår bristande infrastruktur.
Nej kommunalskatten ska ta kommunala vägar, de har de inte gjort här. De köpte en gräsplätt och lite stolar istället. Pengarna är slut till snön redan i fredags.F fribygg skrev:Man får innerligt hoppas att Trafikverket har pengar kvar till närmaste dygnets vinterväghållning såhär i slutet på November... Har man inte det är det väl för många miljöplaner som skrivits och för många kommunikatörer anställda att kommunicera miljöplanerna, folk som sprider salt, plogar snö och sandar i rätt tid verkar Trafikverket inte satsa på
Vill du att kommunalskatten används för att hålla europavägarna öppna? eller menar du att det finns resurser att sköta kommunala vägar och gator om man prioriterar vettigt.
https://www.nsk.se/2024-11-23/snorojningsbudgeten-sprack-i-ar-igen-vi-gor-det-vi-kan/
För trafikverkets område så hittade vi ju att de kostar mellan 50-80 mille för en ekobro.
Så försvaret att det inte finns pengar finner jag som ett patetiskt sätt att skylla ifrån sig
Exakt. Har du hört något mer korkat ,B b8q skrev:Du vet förstås att kommunala förvaltningar inte kan lägga undan pengar till ett senare år (det KAN gå, men inte utan en himla massa krångel). Om man INTE gör av med pengarna så får man MINDRE i budgeten nästa år. Så den chef som säger ”Vi kan spara pengar genom att skjuta upp inköpet av nya möbler ett år” har tyvärr fel - nästa år har hen istället troligen fått mindre tilldelade pengar att röra sig med, så då blir det inga möbler alls. 😢
"å nej, möblerna vi har i cafeterian låter lite för högt så vi måste köpa för en halv miljon. - Å nej de pengarna går absolut inte att föra över till en annan sak som är ganska viktig, kanske lite vägunderhåll eller kanske behålla bra badhus för vi skulle bygga ett nytt för en halv miljard.""
Så 2024 års budget åts upp av januari och februaris röjning. Vi blir lamslagna för något så löjligt att du inte kan ändra en budget.
Tror du på fullt allvar på att det blir mer resurser till statligt vägunderhåll om du betalar mer inkomstskatt eller alkoholskatt?K karlmb skrev:
Jo vi får se? ska ta en sväng ut på E4 och kolla ikväll om man saltat?F fribygg skrev:Man får innerligt hoppas att Trafikverket har pengar kvar till närmaste dygnets vinterväghållning såhär i slutet på November... Har man inte det är det väl för många miljöplaner som skrivits och för många kommunikatörer anställda att kommunicera miljöplanerna, folk som sprider salt, plogar snö och sandar i rätt tid verkar Trafikverket inte satsa på
Vill du att kommunalskatten används för att hålla europavägarna öppna? eller menar du att det finns resurser att sköta kommunala vägar och gator om man prioriterar vettigt.
Pengar har Trafikverket och det handlar mer om hur man använder pengarna samt vilka direktiv man ger.
Temperaturen stiger nu och någon gång under eftermiddagen så är det saltbart.
Sen framåt kvällen startar "långtradarkaravanen" som ska upp och ner längs norrlandskusten med varor.
(kommuner behöver inte göra mycket mer än att sanda och det är ju mindre priotiterat mer än bussgator att man halkbekämpar)