Krilleman Krilleman skrev:
Jugoslaverna var oerhört snabba på att anamma språket för att kunna föra sig i grunderna på svenska och var integrerade således viljan att jobba och vara till lags i det nya landet.

Där har du skillnaden.

Jag hade en bänkkamrat som satt bredvid mig personligen i skolan tidigt 90-tal.
En invandrare i klassen endast.

Han blev integrerad och med i "gruppen" på en termin.
Jobbade oerhört mycket och hårt med inlärningen av svenska språket.
Och han lyckades, för alla runt omkring han pratade svenska.
Håller med, men det går inte att säga att invandringen är problemet, och sen cherrypicka bort en hel grupp av dem. Det var exakt därför jag valde den gruppen.

AndersPS AndersPS skrev:
I Skåne är det en liten sträcka kvar, resten har man byggt bort. Det är inte ”stora delar” som är 2+1 väg även om det är alldeles för mycket.

Även i Blekinge bygger man väl om just nu, eller planerar för det?
hela småland man har ju inte ens komit till karlskrona en bara 10 % som är klart ju kolla kartan hela vägen till norrköping

Krilleman
AndersPS AndersPS skrev:
Håller med, men det går inte att säga att invandringen är problemet, och sen cherrypicka bort en hel grupp av dem. Det var exakt därför jag valde den gruppen.
Fast om man inte kontrollerar flödet så blir det en systemkrasch.
Ofrånkomligt.

Oavsett om det gäller en DoS-attack eller annat.

Samma synergier gäller.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fast om man inte kontrollerar flödet så blir det en systemkrasch.
Ofrånkomligt.

Oavsett om det gäller en DoS-attack eller annat.

Samma synergier gäller.
DoS attacker är bara en fråga om kompetens att hantera. Så liknelsen är inte så dum faktiskt. DDoS är lite mer komplext och kräver fler verktyg, men är primärt en prioriteringsfråga (precis som för väghållningen).

Nu är ju varken du (antar jag i vart fall utifrån dina inlägg) eller jag för att ”inte kontrollera flödet” så det känns som att sparka in öppna dörrar.

Fler saker som vi säkert är överens om är att detta inte hör hemma i denna tråden.

Krilleman
AndersPS AndersPS skrev:
Fler saker som vi säkert är överens om är att detta inte hör hemma i denna tråden.
Det var du som gläntade på locket... 😉

Och jag undrar än idag hur det gick med min hårt arbetande bänkkamrat på 90-talet från Jugoslavien...

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Och jag undrar än idag hur det gick med min hårt arbetande bänkkamrat på 90-talet från Jugoslavien.
Är han kvar i landet borde det väl vara lätt att leta upp honom 😁

Och ja, gläntandet stod jag för!

Krilleman
AndersPS AndersPS skrev:
Är han kvar i landet borde det väl vara lätt att leta upp honom 😁
Minns bara förnamnet. 🤔
Lärde mig aldrig hans komplexa efternamn.

Minns bara förnamnet. 🤔
Nu är det mer OT är rimligt, men dina betygshandlingar från skolan är offentliga. Så du kan kontakta skolan/kommunen och få tag på både hans namn och personnummer den vägen.

Fast det kanske skulle uppfattas lite osvenskt 😂😁

Jag hade en bänkkamrat som satt bredvid mig personligen i skolan tidigt 90-tal.
En invandrare i klassen endast. Det gällde i samtliga klasser.
Minns bara förnamnet. 🤔
Lärde mig aldrig hans komplexa efternamn.
Bänkkamrat borde betyda att man lägger namnet på minne. Inga skolfoton med namn från den tiden?

Beträffande svenska ungdomar får aldrig veta vad som är rätt och fel från skolan idag.
Det är ett fullständigt systemfel.

Där är poängen i grunden som du nämner.
Det ligger djupare.

Utan lärarna har tråkigt nog förlorat all status i form av att på riktigt säga ifrån och avvisa stökiga elever som stör dom andras studiero. "Alla" ska inkluderas i klasserna idag.

Förr fanns det särskola av en anledning.

Och gör då läraren en så ful sak som att grabba tag i armen på en elev så kommer konsekvensen fort.
Då blir dessa anmälda.
Ordet kränkt ligger i tiden.
[länk]

Där har du nyckeln till ordning och reda, att veta hut helt enkelt.

Rätt och fel, ditt och mitt.

Vem lär ut det idag?
Nej det är kränkande.

Krilleman
K Kane skrev:
Bänkkamrat borde betyda att man lägger namnet på minne. Inga skolfoton med namn från den tiden?
Han vara bara med oss en kort stund.
Gissningsvis en termin, såhär över trettio år senare.

På den tiden fanns ju även tryckta häften med hemtelefonnummer och fullständiga personnummer för samtliga elever.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.