96 421 läst · 1 756 svar
96k läst
1,8k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Nu är jag inte jättegammal men där jag växte upp på -70 talet hade vi elektrifierad järnväg, var bodde du om det inte var elektrifierat 2001-2004?? Rkarlsson skrev:
Jovisst och alla statliga verk arbetar utifrån regeringsuppdrag.K karlmb skrev:
https://www.trafikverket.se/om-oss/var-verksamhet-vision-och-uppdrag/regeringsuppdrag/
Sen kan det då bli alldeles galet och man får förtydliga uppdragen.
Så fort det handlar om miljö verkar det spåra ur, ett annat exempel Naturvårdsverket och eldningsförbud.
Nej det är det inte. Här var det mot en isig yta. Det var för halt även i 50 med nya dubb.maxmsm skrev:
Skåne. Vi hade kustpilen som är diesellok.maxmsm skrev:
Även om det råka köra på en ko så stod vi bara stilla i 5 minuter medan lokföraren tog en översyn på loket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan all godstrafik samt växellok är diesellok.maxmsm skrev:
Gällande persontrafik så går det bara dieseltåg på bl.a. Stångådalsbanan (Linköping-Kalmar), Tjustbanan (Linköping-Västervik) än idag.
Visst är det så men har du läst inlägget jag citerade?K karlmb skrev:
Det fick det att verka som att det är den senaste regeringen som är ansvariga och enligt min åsikt så har det varit samma skit i minst de senaste 30 åren med den spårbundna trafiken oavsett vilken politisk färg regeringen har haft, jag röstade inte i det senaste valet och kommer troligen aldrig att göra det igen pga samma skit bakom spakarna varje gång.
Kustpilen har jag aldrig hört talas om i Skåne, Öresundstågen vet Jag vad det är och de har inte kompetens nog att ens följa sin egen tidtabell....? Rkarlsson skrev:
Redigerat av moderator:
"Tågen började trafikera linjen Karlskrona - Malmö i januari år 1992."maxmsm skrev:
...
"Från mitten av 1990-talet till 2004 trafikerade Kustpilen också sträckan Hässleholm - Helsingborg och före Öresundsbrons öppnande fortsatte en del avgångar med färjan till Helsingör och vidare till Köpenhamn. Efter invigningen av broförbindelsen började i stället Kustpilen köra direkt Karlskrona - Malmö - Köpenhamn."
...
"Trafikkonceptet Kustpilen förekommer inte längre i Skåne/Blekinge, utan har ersatts av Öresundståg."
...
"Östgötatrafiken och Kalmar Länstrafik beställde Y2 och både trafiken och fordonet fick namnet Kustpilen. Trafiken startade 1996 på Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar."
...
"Efter namnbytet till Krösatågen i december 2021 "
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kustpilen
Det gick här i många år. Det måste ha gått iallafall från Helsingborg till Kalmar. Annars hade de nog aldrig stannat i min bymaxmsm skrev:
Men det var jädrans bra då. Bekväma och alltid i tid på min linje. Åkte det varje dag, både morgon eftermiddag och kvällning.
Hälften av användningen? När jag började pendla med tåg gick det ett tåg i timmen mellan Helsingborg och Malmö. Det tog 1 timme och 15 minuter.? Rkarlsson skrev:Fast det är ju löjligt nu när du möter plogbilar med bladen uppe i luften och skvätter lite lake bak sig som gör noll nytta för väglaget.
Hade fanskapen haft bladen nere så hade det kanske kostat några tusenlappar till om året per bil dvs några ören per skattebetalare.
Vi är ett land som inte klarar infrastruktur, bara att acceptera haveriet från trafikverket.
Det fungerade ju ändå bättre med väg, järnväg och bussar för 20 år sen. Vad hände?
Idag går det 5 pendeltåg, och det tar i bästa fall 39 minuter.
Ska vi prata sanningar är det inte många svenskar som kör lastbilarna på vägarna, vi är alldeles för bekväma för att ens överväga dessa jobb.Krilleman skrev:I skattebetalarnas kassakista är vi alla lika inför lagen.
Finansieringen i det offentliga ökar inte bara för enkom vi har öppna gränser.
Pengar finns det således.
Det är HUR man prioriterar finanserna som ger resultaten.
2023 fördelade man 171 miljoner för enkom tolk i vården av skattebetalarnas pengar.
Sätt det i aspekt när skattebetalarna ska ploga E22.
Vi ska aldrig sluta prata om sanningar.
Det är oerhört viktigt för folkhemmet.
Det är när vi inte vågar diskutera hur finanserna fördelas sanningsenligt det börjar bli farligt.
Det är väl irrelevant att ens diskutera ett datum. Vinterväglag borde innebära krav om tillräckligt bra däck, oavsett om det är november, december eller juni.A AndersS skrev:Och trafikstoppet som diskuteras nu var väl orsakat av brister i lastbilar och personbilar med sommardäck.
Iallafall vad som återges i media utifrån bl.a. svenska lastbilsåkare.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/akeriforetagen-efter-trafikkaoset-tvang-pa-vinterdack-fran-1-november
Äh, förare av olika fordon måste själva försöka förstå när de inte ska åka ut på vägarna. Och Ja, det påverkar oss som individ, företag och samhälle, så är det när naturen påverkar.
"Gnället" om ett antal timmars stopp är väl lite 'patetiskt" jämfört med andra händelser utanför Sverige.😇
Man skulle också kunna se det som att lämpliga däck alltid ska finnas på fordonet, efter rådande förhållande.