A
? Rkarlsson skrev:
När vi hade diesellok mellan 2001-2004 så funkade det i princip alltid här. När de gick över helt till el så strular det exakt varje vecka. =)

Jag var iallafall aldrig sen till skolan. Eller var med om inställt om det inte var pga dödsolyckor. Men då gick bussen istället som inte finns längre.
Nu är jag inte jättegammal men där jag växte upp på -70 talet hade vi elektrifierad järnväg, var bodde du om det inte var elektrifierat 2001-2004?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Nu var hans inlägg om vilka politiker vid makten.
De är ansvariga ytterst för att samhället fungerar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
?
maxmsm skrev:
Det är helt ok väglag inom 24timmar efter snöfallet.
Nej det är det inte. Här var det mot en isig yta. Det var för halt även i 50 med nya dubb.
maxmsm skrev:
Nu är jag inte jättegammal men där jag växte upp på -70 talet hade vi elektrifierad järnväg, var bodde du om det inte var elektrifierat 2001-2004?
Skåne. Vi hade kustpilen som är diesellok.
Även om det råka köra på en ko så stod vi bara stilla i 5 minuter medan lokföraren tog en översyn på loket.
Dieseldrivet tåg med namnet Kustpilen, stående på perrongen, målad i röd, vit och blå färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Nu är jag inte jättegammal men där jag växte upp på -70 talet hade vi elektrifierad järnväg, var bodde du om det inte var elektrifierat 2001-2004?
Nästan all godstrafik samt växellok är diesellok.
Gällande persontrafik så går det bara dieseltåg på bl.a. Stångådalsbanan (Linköping-Kalmar), Tjustbanan (Linköping-Västervik) än idag.
 
? Rkarlsson skrev:
Nej det är det inte. Här var det mot en isig yta. Det var för halt även i 50 med nya dubb.
Det är väl klart att det är halt på vintern? 😉
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
?
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl klart att det är halt på vintern? 😉
Ja alltså, sånt väglag förväntar man sig ute i skogen på typ en grusväg. Inte på en av de mest trafikerade vägarna vi har i Skåne.

Dooooh
 
A
K karlmb skrev:
De är ansvariga ytterst för att samhället fungerar.
Visst är det så men har du läst inlägget jag citerade?
Det fick det att verka som att det är den senaste regeringen som är ansvariga och enligt min åsikt så har det varit samma skit i minst de senaste 30 åren med den spårbundna trafiken oavsett vilken politisk färg regeringen har haft, jag röstade inte i det senaste valet och kommer troligen aldrig att göra det igen pga samma skit bakom spakarna varje gång.
 
A
? Rkarlsson skrev:
Nej det är det inte. Här var det mot en isig yta. Det var för halt även i 50 med nya dubb.

Skåne. Vi hade kustpilen som är diesellok.
Även om det råka köra på en ko så stod vi bara stilla i 5 minuter medan lokföraren tog en översyn på loket.
[bild]
Kustpilen har jag aldrig hört talas om i Skåne, Öresundstågen vet Jag vad det är och de har inte kompetens nog att ens följa sin egen tidtabell....
 
Redigerat av moderator:
maxmsm skrev:
Kustpilen har jag aldrig hört talas om i Skåne, Öresundstågen vet vad det är och de har inte kompetens nog att ens följa sin egen tidtabell....
"Tågen började trafikera linjen Karlskrona - Malmö i januari år 1992."
...
"Från mitten av 1990-talet till 2004 trafikerade Kustpilen också sträckan Hässleholm - Helsingborg och före Öresundsbrons öppnande fortsatte en del avgångar med färjan till Helsingör och vidare till Köpenhamn. Efter invigningen av broförbindelsen började i stället Kustpilen köra direkt Karlskrona - Malmö - Köpenhamn."
...
"Trafikkonceptet Kustpilen förekommer inte längre i Skåne/Blekinge, utan har ersatts av Öresundståg."
...
"Östgötatrafiken och Kalmar Länstrafik beställde Y2 och både trafiken och fordonet fick namnet Kustpilen. Trafiken startade 1996 på Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar."
...
"Efter namnbytet till Krösatågen i december 2021 "

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kustpilen
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
?
maxmsm skrev:
Kustpilen har jag aldrig hört talas om i Skåne, Öresundstågen vet vad det är och de har inte kompetens nog att ens följa sin egen tidtabell....
Det gick här i många år. Det måste ha gått iallafall från Helsingborg till Kalmar. Annars hade de nog aldrig stannat i min by :D

Men det var jädrans bra då. Bekväma och alltid i tid på min linje. Åkte det varje dag, både morgon eftermiddag och kvällning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
M maria01 skrev:
svårt på e22 stora delar är ju 2+1 väg
Stora delar? Det är en liten sträcka kvar i skåne, så nej, det är inte stora delar.
 
? Rkarlsson skrev:
Fast det är ju löjligt nu när du möter plogbilar med bladen uppe i luften och skvätter lite lake bak sig som gör noll nytta för väglaget.

Hade fanskapen haft bladen nere så hade det kanske kostat några tusenlappar till om året per bil dvs några ören per skattebetalare.

Vi är ett land som inte klarar infrastruktur, bara att acceptera haveriet från trafikverket.

Det fungerade ju ändå bättre med väg, järnväg och bussar för 20 år sen. Vad hände?
Hälften av användningen? När jag började pendla med tåg gick det ett tåg i timmen mellan Helsingborg och Malmö. Det tog 1 timme och 15 minuter.

Idag går det 5 pendeltåg, och det tar i bästa fall 39 minuter.
 
Krilleman Krilleman skrev:
I skattebetalarnas kassakista är vi alla lika inför lagen.
Finansieringen i det offentliga ökar inte bara för enkom vi har öppna gränser.

Pengar finns det således.
Det är HUR man prioriterar finanserna som ger resultaten.

2023 fördelade man 171 miljoner för enkom tolk i vården av skattebetalarnas pengar.

Sätt det i aspekt när skattebetalarna ska ploga E22.

Vi ska aldrig sluta prata om sanningar.
Det är oerhört viktigt för folkhemmet.

Det är när vi inte vågar diskutera hur finanserna fördelas sanningsenligt det börjar bli farligt.
Ska vi prata sanningar är det inte många svenskar som kör lastbilarna på vägarna, vi är alldeles för bekväma för att ens överväga dessa jobb.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och trafikstoppet som diskuteras nu var väl orsakat av brister i lastbilar och personbilar med sommardäck.
Iallafall vad som återges i media utifrån bl.a. svenska lastbilsåkare.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/akeriforetagen-efter-trafikkaoset-tvang-pa-vinterdack-fran-1-november

Äh, förare av olika fordon måste själva försöka förstå när de inte ska åka ut på vägarna. Och Ja, det påverkar oss som individ, företag och samhälle, så är det när naturen påverkar.
"Gnället" om ett antal timmars stopp är väl lite 'patetiskt" jämfört med andra händelser utanför Sverige.😇
Det är väl irrelevant att ens diskutera ett datum. Vinterväglag borde innebära krav om tillräckligt bra däck, oavsett om det är november, december eller juni.

Man skulle också kunna se det som att lämpliga däck alltid ska finnas på fordonet, efter rådande förhållande.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.