D Dilato skrev:
Det där är inte sant!
Timmerbilar och annat treaxligt är inte det vi ser på europavägarna.

En typisk svensk lastbil sådana som fastnar
[bild]
En annan
[bild]
Jag förstår inte din poäng, det här är ju bilder på 3-axliga last och dragbilar? Så som Leif i Skåne säger att svenskarna använder, kontra 2-axliga dragbilar som är vanliga på kontinenten.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Eller Dilato, tänkte du på när man bara räknar bakaxlarna? Det finns ju lite olika sätt att diskutera och räkna axlar på lastbilar.

Men om vi utgår ifrån totalt antal axlar så är det ju få svenska åkerier som kör principen 2 axlar med en bakaxel. Det är ju vanligare i Sverige med 3 axlar och två axlar bak i boggi.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att väghållningen är på en rimlig nivå.
Jo kanske Sverige i det stora hela men Trafikverket Syd startade vintern igen med en medioker insats.

Bilden säger mer än tusen ord..... och hur ska en utländsk långtradarchaufför veta att man kommit till misärlandet som inte saltar större Europavägar pro-aktivt när det behövs?

Relativt lite snö men blankis...
 
  • Lastbil navigerar en isig väg på natten, omgiven av andra fordon och varselljus. Vägen är täckt av snö och is och reflekterar ljusen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Det krävs väl tuffare tag med höga böter för den som orsakar stopp och som inte har rätt utrustning. Lastbilen bogseras till en stor parkering och släpps inte förrän åkeriet betalat.

Det finns dock vissa problem med att sätta för höga böter och det är att risken att någon försöker fly platsen på något dumt sätt ökar. Det händer ju även i Norge att lastbilar inte har rätt utrustning och ibland försöker sig då föraren på en vansinnig manöver för att komma vidare om de tror att polisen är på väg. Riskerar man kan människoliv så är det ju inte helt lyckat.
 
  • Gilla
Hemingway
  • Laddar…
Men det kommer aldrig gå att salta bort alla problem.

1) Salt fungerar inte hur lågt som helst i temperatur
2) Omöjligt att hinna ut till alla vägar så snabbt som krävs när man som på bilden kör fast i 3 cm snö

De är ju förövrigt ute och snöröjer på bilden men ändå har lastbilen redan hunnit köra fast.

Lite krav måste man ju kunna ställa på utländska chaufförer som väljer att arbeta i ett av jordklotets nordligaste länder. Kan de inte hantera snö så är det kanske bättre de kör i Spanien. De får väl likt svenska åkerier ta lite fördyrande åtgärder som gör att det fungerar för dem att köra säkert här och då konkurrerar på mer lika villkor med svenskarna? Jag tycker definitivt att man borde ta stora avgifter av lastbilar som kör fast på detta vis om de inte gjort rimliga åtgärder själv för att undvika det.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det krävs väl tuffare tag med höga böter för den som orsakar stopp och som inte har rätt utrustning. Lastbilen bogseras till en stor parkering och släpps inte förrän åkeriet betalat.

Det finns dock vissa problem med att sätta för höga böter och det är att risken att någon försöker fly platsen på något dumt sätt ökar. Det händer ju även i Norge att lastbilar inte har rätt utrustning och ibland försöker sig då föraren på en vansinnig manöver för att komma vidare om de tror att polisen är på väg. Riskerar man kan människoliv så är det ju inte helt lyckat.
Jo men långtradaren på bilden kommer från någon backe norr om Helsingborg som DN publicerade och har då troligen inte kört länge i Sverige. I såfall får väl Trafikverket tydligt varna för att det är blixthalka samt att de INTE saltar.

Sen om det nu är så måste då någon betala för stiilestånd, vinterdäck, snökedjor och det blir då den svenska industrin, varuhandel samt våra kära pakettransporter, någon får alltid betala.

Vänder man på problemet och en proaktiv saltning så blir det med största sannolikhet billigare samt det är ett till i raden av diffusa miljömål som driver det här.

Angående Norge så tror jag de saltar mycket smartare, sen är det ju stor skillnad tex om en långtradare ska genom en högplatå som Hardangervidda.
 
  • Gilla
Mats_R
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men långtradaren på bilden kommer från någon backe norr om Helsingborg som DN publicerade och har då troligen inte kört länge i Sverige. I såfall får väl Trafikverket tydligt varna för att det är blixthalka samt att de INTE saltar.
Hur det är i den enskilda situationen jag ingen aning om. Visst, varning kan vara bra.
P paralun skrev:
Sen om det nu är så måste då någon betala för stiilestånd, vinterdäck, snökedjor och det blir då den svenska industrin, varuhandel samt våra kära pakettransporter, någon får alltid betala.
Absolut, någonstans kommer någon få betala och i slutändan blir det vanligtvis konsumenten.
P paralun skrev:
Vänder man på problemet och en proaktiv saltning så blir det med största sannolikhet billigare samt det är ett till i raden av diffusa miljömål som driver det här.
Det är inte så diffusa miljömål. Det finns tydliga miljöeffekter av salt.
P paralun skrev:
Angående Norge så tror jag de saltar mycket smartare, sen är det ju stor skillnad tex om en långtradare ska genom en högplatå som Hardangervidda.
Smartare = mycket mer?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
jag vill påstå att det är bara i Skåne finns under 10 kortare vägavsnitt som måste punktmarkeras, där TRV med underleverantörer måste sätta in tuffare åtgärder när vårt knasiga vinterväglag slår till. Ett avsnitt är E22 uppförsbacken mot Linderödsåsen. Det är först i uppförsbacken som lastbilarna inser att de skulle behövt bättre vinterdäck, annat fordon eller snökedjor. Innan backen finns det ingen möjligt att lägga på snökedjor om de nu har med sig sådana? Motorvägen är en sk snålvariant där det inte finns någon ordentlig sidoremsa för att kunna köra åt sidan- bara gå in google maps å titta. här kommer en bild från slätten innan backen mot sydväst.
Motorvägen E22 i Skåne före en uppförsbacke, med grönska och träd längs vägen under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För övrigt tycker jag det är ett djävla ofog att ha så många olika standarder på motorväg...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Hur det är i den enskilda situationen jag ingen aning om. Visst, varning kan vara bra.

Absolut, någonstans kommer någon få betala och i slutändan blir det vanligtvis konsumenten.

Det är inte så diffusa miljömål. Det finns tydliga miljöeffekter av salt.

Smartare = mycket mer?
Jo nu är det ingen enskild situation utan oftast så ser det ju ut så där och det blir tvärstopp i en backe.

Jovisst så får alltid konsumenten betala i slutändan.

Jo jag anser det är diffusa miljömål på en rad områden som tex salt som ingen ifrågasätter, sen tidigare tog vi upp flygets banavisning som sker med ett kalium/natriumsalt.

Smartare behöver inte betyda mycket mer utan att det är smartare valda tidpunkter då man proaktivt saltar.

Viktigt är att mitt resonemang enbart gäller Europavägarna genom Sverige.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo nu är det ingen enskild situation utan oftast så ser det ju ut så där och det blir tvärstopp i en backe.
"Långtradaren på bilden" ser jag som en enskild situation. Jag inser också att det kan behövas förbättringar, men jag ser gärna att de är genomtänkta.
P paralun skrev:
Jo jag anser det är diffusa miljömål på en rad områden som tex salt som ingen ifrågasätter, sen tidigare tog vi upp flygets banavisning som sker med ett kalium/natriumsalt.
Det finns en hel del om miljöproblem med salt i naturen. Koksalt är natriumklorid. Det används exempelvis i vägsalt och är inte tillåtet på Arlanda.
Man får vara mer specifik än natrium/kalium salter eftersom det finns väldigt många olika.

För övrigt verkar det finnas miljömuppar på Arlanda också för man vill hantera det med minsta möjliga påverkan på miljön...
P paralun skrev:
Smartare behöver inte betyda mycket mer utan att det är smartare valda tidpunkter då man proaktivt saltar.
Ah, framsteg, innan verkar det ha varit lösningen på allt, mer, mer, mer och håller man inte med så är man miljömupp.
P paralun skrev:
Viktigt är att mitt resonemang enbart gäller Europavägarna genom Sverige.
Som är aningen längre än banorna ute på Arlanda
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ok, bilden är en enskild händelse men inte situationen som sådan.

Arlandas snöröjningsplan igen som finns för allmän beskådan.
https://www.swedavia.net/airport/arlanda/innehall/Documents/Airside-Snowplan-ESSA-sv.pdf

Kapitel 3.9 behandlar banavisning.


Men Trafikverket får väl presentera sin egen plan och hur det är med salt, sen kan det ju vara ett missförstånd av väghållaren? är det Svevia? Alternativt att Trafikverket Syd har en egen tolkning?
Ägaren staten får kanske korrigera sitt uppdragsbrev till Trafikverket så att det blir tydligt?

Sen får man väl sätta upp stora ljusskyltar vid grönspassager där utlänska långtradare anländer, "Halka och osaltat".
 
Fairlane
P paralun skrev:
Kapitel 3.9 behandlar banavisning
Precis och där syns det att man tänker miljö och att det inte är natrium/kalium -salter allmänt utan specifika salter.

Det är inte natriumklorid till exempel. Se även 5.6 där det står att vägsalt inte får användas.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Precis och där syns det att man tänker miljö och att det inte är natrium/kalium -salter allmänt utan specifika salter.

Det är inte natriumklorid till exempel. Se även 5.6 där det står att vägsalt inte får användas.
och Trafikverket bör/måste ju presentera hur de ser på saken och hur man avtalat med en väghållare om just salt. Sen mycket viktigt om Trafikverket Syd har en rigid saltpolicy?

Citat exakt vad Swedavia skriver.

"Banavisningsmedlet som används på Arlanda är ett kalium/natrium formiat och består av
organiska myrsalter som bryts ner på ett naturligt sätt.
Formiat-baserade halkbekämpningsmedel följer de internationella SAE AMS 1431B/1435A
standard samt har sådana egenskaper att de inte skadar luftfartygen på flygplatsen, till
exempel genom korrosion.
Halkbekämpning utförs även med sand, vid sandning på Airside måste fraktionen vara
godkänd i enighet med ICAO Doc 9137 Part 2 för att inte riskera att skada flygplan."


Trafikverket
"Vi berättar inte för pöbeln hur vi avtalat med väghållaren angående salt för det har ni inte med att göra"😉
 
Hemingway Hemingway skrev:
Eller Dilato, tänkte du på när man bara räknar bakaxlarna? Det finns ju lite olika sätt att diskutera och räkna axlar på lastbilar.

Men om vi utgår ifrån totalt antal axlar så är det ju få svenska åkerier som kör principen 2 axlar med en bakaxel. Det är ju vanligare i Sverige med 3 axlar och två axlar bak i boggi.
My bad, jag tänkte på typ sån här
Vit lastbil på en parkeringsplats med andra lastbilar i bakgrunden, fotograferad från sidan under mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller sån här
Blå lastbil från Dalafrakt med två släp fyllda med sågspån.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.