87 271 läst · 1 628 svar
87k läst
1,6k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 372 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 372 inlägg
Jag tycker att väghållningen är på en rimlig nivå.
Husägare
· Skåne
· 4 980 inlägg
En Svensk lastbil fastnar inte !
Dom har alltid 3 axlar varav en är en bärande utan drivning, men den förhindrar att bilen glider i sidled om det slirar i en uppförsbacke.
En fulllastad timmerbil med släp 25,25 m
64 ton på vissa vägar 72 ton bruttovikt med tandemdrift fastna inte i en uppförsbacke !
Däremot utlandsregistrerade trailer dragare med bara 1 + 1 axlar och som är lata och inte sätter tyngsta lasten längst in över drivhjulen klar inte 1cm snö !
Dom har alltid 3 axlar varav en är en bärande utan drivning, men den förhindrar att bilen glider i sidled om det slirar i en uppförsbacke.
En fulllastad timmerbil med släp 25,25 m
64 ton på vissa vägar 72 ton bruttovikt med tandemdrift fastna inte i en uppförsbacke !
Däremot utlandsregistrerade trailer dragare med bara 1 + 1 axlar och som är lata och inte sätter tyngsta lasten längst in över drivhjulen klar inte 1cm snö !
Då kan vi stänga ner hela jävla samhället, är det ett par hundra bilar och en hel del otåliga lastbilschaufförer så går det åt helvete när trafikverket beordrar halkbekämpning 24 timmar efter snöfall.M maxmsm skrev:
Det är helt ok väglag om det är ute på en mindre väg men fanemaj inte eu eller RV
Jo de gör de om de inte har fart. 2021 eller vilket år det var så satt där massor av schenkers och annat svenskt i backarna som inte kom igång pga noll plogning. Då var det mer snö än i fredags.L Leif i Skåne skrev:En Svensk lastbil fastnar inte !
Dom har alltid 3 axlar varav en är en bärande utan drivning, men den förhindrar att bilen glider i sidled om det slirar i en uppförsbacke.
En fulllastad timmerbil med släp 25,25 m
64 ton på vissa vägar 72 ton bruttovikt med tandemdrift fastna inte i en uppförsbacke !
Däremot utlandsregistrerade trailer dragare med bara 1 + 1 axlar och som är lata och inte sätter tyngsta lasten längst in över drivhjulen klar inte 1cm snö !
När vi hade diesellok mellan 2001-2004 så funkade det i princip alltid här. När de gick över helt till el så strular det exakt varje vecka. =)M maxmsm skrev:
Jag var iallafall aldrig sen till skolan. Eller var med om inställt om det inte var pga dödsolyckor. Men då gick bussen istället som inte finns längre.
En svensk lastbil fastnar sällan, men olastad timmerbil utan kran kan ju ha problem med snö och halka precis som svenska olastade tvåaxlade lastbilarL Leif i Skåne skrev:En Svensk lastbil fastnar inte !
Dom har alltid 3 axlar varav en är en bärande utan drivning, men den förhindrar att bilen glider i sidled om det slirar i en uppförsbacke.
En fulllastad timmerbil med släp 25,25 m
64 ton på vissa vägar 72 ton bruttovikt med tandemdrift fastna inte i en uppförsbacke !
Däremot utlandsregistrerade trailer dragare med bara 1 + 1 axlar och som är lata och inte sätter tyngsta lasten längst in över drivhjulen klar inte 1cm snö !
Det där är inte sant!L Leif i Skåne skrev:
Timmerbilar och annat treaxligt är inte det vi ser på europavägarna.
En typisk svensk lastbil sådana som fastnar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det står inte ett ord om krav på att montera snökedjor. Det är ett krav på att ha med kedjor. Det är rätt stor skillnad.
Det har ju kommenterats i tråden att det inte fungerar för lastbilschaffisarna att lägga på kedjor så fort det snöar.
Men är det någon som någonsin sett någon på vägrenen eller rastplats som håller på att lägga på dom?
Eller öht sett en lastbil med kedjorna på?
På svenska vägar alltså.
/Höghus
Men är det någon som någonsin sett någon på vägrenen eller rastplats som håller på att lägga på dom?
Eller öht sett en lastbil med kedjorna på?
På svenska vägar alltså.
/Höghus