Planen sprutas oftast med någon form av glykol.
https://www.swedavia.se/malmo/miljo/kemikalier/
Pro-pylenglykol, blandat med varmt vatten, används för att avisa flygplanen och kaliumacetat och urea för att halkbekämpa banorna.
Det är tydligen inte det enklaste att designa landningbane-lampor som håller för allt detta.
 
Man experimenterade ju en del med socker på vägarna istället för salt. Men det verkar inte ha slagit så väl ut av någon anledning:
- https://sverigesradio.se/artikel/319001

Gissningsvis är det dyrare...
 
Jag pratade med en lastbilschaufför i somras med anledning att han hade plogfästena kvar mitt i sommaren.
Han var från trakten av kaoset E22 men han hade inte kontrakt för E22 utan alla vägar runtomkring även gamla E22 genom Tollarps by och dessa vägar var plogade och farbara hela tiden !
Han berättade att åkeriet för några år sedan investerade i hårdmetallskär på plogen, efter en säsong var det ingen synlig förslitning på skären så dom skulle betala sig på sikt dessutom slapp man arbetet med att vända och byta utslitna plogskär. Dessa hårdmetall skär kan gå direkt mot asfalten.
Hårdmetall är samma ämne som stiftet i en bildubb och den tål flera 1000 tals mil på asfalt utan att slitas ut !
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej Salt äter upp aluminium på planen. De använder urea.
Jo kollade och Arlanda har ju hela sin snöröjningsplan för allmänt beskådande.

"Banavisningsmedlet som används på Arlanda är ett kalium/natrium formiat och består av
organiska myrsalter som bryts ner på ett naturligt sätt."

https://www.swedavia.net/airport/arlanda/innehall/Documents/Airside-Snowplan-ESSA-sv.pdf

Nånting liknande kanske Trafikverket skulle behöva? 😉
 
Nej, det skulle bli på tok för dyrt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
en fundering är att den nya motorvägen har ett bekymmer med att det är 16 km utan någon av eller påfart. Finns knappt öppningar i vajerräcket. Det är en lång uppförsbacke för dem som kör söderut (sydväst på kartan), Jag misstänker att när väl lastbilarna inte kommer upp så kan de bli löjligt långa köer. En avfart påfart innan backen från båda hållen hade kunnat gjort att trafiken kunde ledas om och räddningsfordon, plogbilar, tungbärgare mm lättare kunde komma till. Redundansen är för dålig. Här kommer ett screenshot från googlemaps, där den röda blubben är ungefär backen är.
Google Maps-skärmdump av motorväg E22 utanför Ullarp, med en blå vägsträcka markerad och en röd cirkel runt området nära Sätaröd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det skulle bli på tok för dyrt.
Nej det tror jag inte jämfört med kraftigt förhöjd trafiksäkerhet.

Jag körde just en sväng till Arlanda 30 mil fram och tillbaka det var som en blöt tvättmaskin hela vägen.
Inte ett spår av is kvar. Men man får nog besöka snabbtvätten snarast....

Mest roande var en manuell radarkontroll där en stackars polis stog i en mittpassage på motorvägen med radarn.
Duggregn och ett moln av vatten från alla fordon.... vilka prioriteringar av våra skattepengar!?
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
P paralun skrev:
Nej det tror jag inte jämfört med kraftigt förhöjd trafiksäkerhet.

Jag körde just en sväng till Arlanda 30 mil fram och tillbaka det var som en blöt tvättmaskin hela vägen.
Inte ett spår av is kvar. Men man får nog besöka snabbtvätten snarast....

Mest roande var en manuell radarkontroll där en stackars polis stog i en mittpassage på motorvägen med radarn.
Duggregn och ett moln av vatten från alla fordon.... vilka prioriteringar av våra skattepengar!?
Haha radar 😂
 
trähandtag trähandtag skrev:
en fundering är att den nya motorvägen har ett bekymmer med att det är 16 km utan någon av eller påfart. Finns knappt öppningar i vajerräcket. Det är en lång uppförsbacke för dem som kör söderut (sydväst på kartan), Jag misstänker att när väl lastbilarna inte kommer upp så kan de bli löjligt långa köer. En avfart påfart innan backen från båda hållen hade kunnat gjort att trafiken kunde ledas om och räddningsfordon, plogbilar, tungbärgare mm lättare kunde komma till. Redundansen är för dålig. Här kommer ett screenshot från googlemaps, där den röda blubben är ungefär backen är.
[bild]
Helt klart något att titta på. Skriv till Bengt presstomte och påpeka detta.
Han har just kommit så långt i sin analys att "Det är något med lastbilarna..."
 
RoTe RoTe skrev:
Haha radar 😂
Jo förmodligen den mest korkade radarkontrollen jag sett någon gång men klart roande.

Blöt och förbannad blev nog polisen iaf men sannolikt minimal bötesskörd.
 
RoTe
P paralun skrev:
Jo förmodligen den mest korkade radarkontrollen jag sett någon gång men klart roande.

Blöt och förbannad blev nog polisen iaf men sannolikt minimal bötesskörd.
Du fattar alltså inte hur gammal du låter när du säger radar.
 
  • Haha
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du fattar alltså inte hur gammal du låter när du säger radar.
Jo men det är ju en form av radar i kameran som numera har en laser som mäter hastigheten...

Men det viktiga var det här med att ödsla resusrser på kontroller när vädret är som det är.
Men vill polisen stå och bli blöt med mycket lugn trafikrytm så får de väl slösa på skattepengarna då.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag repeterar: Ni får vad ni har röstat på 😂 Som vanligt gäller att inte tro vad de säger utan tugga i er vad de har levererat.
En enkel fråga till dej:
Under vilken politisk konstellation i regeringsställning har det under de senaste 30 åren aldrig varit tågstrul?
 
  • Gilla
  • Haha
RoTe och 5 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
En enkel fråga till dej:
Under vilken politisk konstellation i regeringsställning har det under de senaste 30 åren aldrig varit tågstrul?
Jag som ofta reser Göteborg-Stockholm med tåg kan berätta att man blir förvånad om man inte får en del av reskostnaden återbetalad. Senaste resan fick jag 50%, resan innan 25%, resan därförinnan 50% osv osv. Många av orsakerna är dock inte rörande spåren utan handlar om det bristfälliga underhållet på tågen...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag som ofta reser Göteborg-Stockholm med tåg kan berätta att man blir förvånad om man inte får en del av reskostnaden återbetalad. Senaste resan fick jag 50%, resan innan 25%, resan därförinnan 50% osv osv. Många av orsakerna är dock inte rörande spåren utan handlar om det bristfälliga underhållet på tågen...
När vi ska ut och flyga så tar vi bussen till Helsingborg, färjan till Helsingör och tåget på den danska sidan till Kastrup om man ska ta tåget på den svenska sidan så får man troligen börja åka ett dygn före för att vara säker på att komma med flyget.
 
  • Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.