87 278 läst · 1 628 svar
87k läst
1,6k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Planen sprutas oftast med någon form av glykol.
https://www.swedavia.se/malmo/miljo/kemikalier/
https://www.swedavia.se/malmo/miljo/kemikalier/
Det är tydligen inte det enklaste att designa landningbane-lampor som håller för allt detta.
Man experimenterade ju en del med socker på vägarna istället för salt. Men det verkar inte ha slagit så väl ut av någon anledning:
- https://sverigesradio.se/artikel/319001
Gissningsvis är det dyrare...
- https://sverigesradio.se/artikel/319001
Gissningsvis är det dyrare...
Husägare
· Skåne
· 4 980 inlägg
Jag pratade med en lastbilschaufför i somras med anledning att han hade plogfästena kvar mitt i sommaren.
Han var från trakten av kaoset E22 men han hade inte kontrakt för E22 utan alla vägar runtomkring även gamla E22 genom Tollarps by och dessa vägar var plogade och farbara hela tiden !
Han berättade att åkeriet för några år sedan investerade i hårdmetallskär på plogen, efter en säsong var det ingen synlig förslitning på skären så dom skulle betala sig på sikt dessutom slapp man arbetet med att vända och byta utslitna plogskär. Dessa hårdmetall skär kan gå direkt mot asfalten.
Hårdmetall är samma ämne som stiftet i en bildubb och den tål flera 1000 tals mil på asfalt utan att slitas ut !
Han var från trakten av kaoset E22 men han hade inte kontrakt för E22 utan alla vägar runtomkring även gamla E22 genom Tollarps by och dessa vägar var plogade och farbara hela tiden !
Han berättade att åkeriet för några år sedan investerade i hårdmetallskär på plogen, efter en säsong var det ingen synlig förslitning på skären så dom skulle betala sig på sikt dessutom slapp man arbetet med att vända och byta utslitna plogskär. Dessa hårdmetall skär kan gå direkt mot asfalten.
Hårdmetall är samma ämne som stiftet i en bildubb och den tål flera 1000 tals mil på asfalt utan att slitas ut !
Jo kollade och Arlanda har ju hela sin snöröjningsplan för allmänt beskådande.K karlmb skrev:
"Banavisningsmedlet som används på Arlanda är ett kalium/natrium formiat och består av
organiska myrsalter som bryts ner på ett naturligt sätt."
https://www.swedavia.net/airport/arlanda/innehall/Documents/Airside-Snowplan-ESSA-sv.pdf
Nånting liknande kanske Trafikverket skulle behöva? 😉
Nej, det skulle bli på tok för dyrt.
en fundering är att den nya motorvägen har ett bekymmer med att det är 16 km utan någon av eller påfart. Finns knappt öppningar i vajerräcket. Det är en lång uppförsbacke för dem som kör söderut (sydväst på kartan), Jag misstänker att när väl lastbilarna inte kommer upp så kan de bli löjligt långa köer. En avfart påfart innan backen från båda hållen hade kunnat gjort att trafiken kunde ledas om och räddningsfordon, plogbilar, tungbärgare mm lättare kunde komma till. Redundansen är för dålig. Här kommer ett screenshot från googlemaps, där den röda blubben är ungefär backen är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det tror jag inte jämfört med kraftigt förhöjd trafiksäkerhet.D Daniel 109 skrev:
Jag körde just en sväng till Arlanda 30 mil fram och tillbaka det var som en blöt tvättmaskin hela vägen.
Inte ett spår av is kvar. Men man får nog besöka snabbtvätten snarast....
Mest roande var en manuell radarkontroll där en stackars polis stog i en mittpassage på motorvägen med radarn.
Duggregn och ett moln av vatten från alla fordon.... vilka prioriteringar av våra skattepengar!?
Haha radar 😂P paralun skrev:Nej det tror jag inte jämfört med kraftigt förhöjd trafiksäkerhet.
Jag körde just en sväng till Arlanda 30 mil fram och tillbaka det var som en blöt tvättmaskin hela vägen.
Inte ett spår av is kvar. Men man får nog besöka snabbtvätten snarast....
Mest roande var en manuell radarkontroll där en stackars polis stog i en mittpassage på motorvägen med radarn.
Duggregn och ett moln av vatten från alla fordon.... vilka prioriteringar av våra skattepengar!?
Helt klart något att titta på. Skriv till Bengt presstomte och påpeka detta.trähandtag skrev:en fundering är att den nya motorvägen har ett bekymmer med att det är 16 km utan någon av eller påfart. Finns knappt öppningar i vajerräcket. Det är en lång uppförsbacke för dem som kör söderut (sydväst på kartan), Jag misstänker att när väl lastbilarna inte kommer upp så kan de bli löjligt långa köer. En avfart påfart innan backen från båda hållen hade kunnat gjort att trafiken kunde ledas om och räddningsfordon, plogbilar, tungbärgare mm lättare kunde komma till. Redundansen är för dålig. Här kommer ett screenshot från googlemaps, där den röda blubben är ungefär backen är.
[bild]
Han har just kommit så långt i sin analys att "Det är något med lastbilarna..."
Jo men det är ju en form av radar i kameran som numera har en laser som mäter hastigheten...RoTe skrev:
Men det viktiga var det här med att ödsla resusrser på kontroller när vädret är som det är.
Men vill polisen stå och bli blöt med mycket lugn trafikrytm så får de väl slösa på skattepengarna då.
Jag som ofta reser Göteborg-Stockholm med tåg kan berätta att man blir förvånad om man inte får en del av reskostnaden återbetalad. Senaste resan fick jag 50%, resan innan 25%, resan därförinnan 50% osv osv. Många av orsakerna är dock inte rörande spåren utan handlar om det bristfälliga underhållet på tågen...M maxmsm skrev:
När vi ska ut och flyga så tar vi bussen till Helsingborg, färjan till Helsingör och tåget på den danska sidan till Kastrup om man ska ta tåget på den svenska sidan så får man troligen börja åka ett dygn före för att vara säker på att komma med flyget.pacman42 skrev:Jag som ofta reser Göteborg-Stockholm med tåg kan berätta att man blir förvånad om man inte får en del av reskostnaden återbetalad. Senaste resan fick jag 50%, resan innan 25%, resan därförinnan 50% osv osv. Många av orsakerna är dock inte rörande spåren utan handlar om det bristfälliga underhållet på tågen...