Fairlane
P paralun skrev:
Citat exakt vad Swedavia skriver.

"Banavisningsmedlet som används på Arlanda är ett kalium/natrium formiat och består av
organiska myrsalter som bryts ner på ett naturligt sätt.
Formiat-baserade halkbekämpningsmedel följer de internationella SAE AMS 1431B/1435A
standard samt har sådana egenskaper att de inte skadar luftfartygen på flygplatsen, till
exempel genom korrosion.
Halkbekämpning utförs även med sand, vid sandning på Airside måste fraktionen vara
godkänd i enighet med ICAO Doc 9137 Part 2 för att inte riskera att skada flygplan."
Ja och "kalium/natrium formiat och består av
organiska myrsalter" är inte samma sak som "kalium/natriumsalt". "Kalium/natriumsalt" är mycket mer och inkluderar bland annat natriumklorid som inte används på Arlanda.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja och "kalium/natrium formiat och består av
organiska myrsalter" är inte samma sak som "kalium/natriumsalt". "Kalium/natriumsalt" är mycket mer och inkluderar bland annat natriumklorid som inte används på Arlanda.
Ok... Trafikverket får väl ge sin syn på saken isf att tiga.

Kung Bore slår garanterat till fler gånger så vi får säkert fler nyheter och Trafikverket Syd ligger nog risigt till om man misslyckas vid fler tillfällen och det vet de säkert redan.
 
D Dilato skrev:
My bad, jag tänkte på typ sån här
[bild]

eller sån här
[bild]
Lätt hänt för det känns lite blandat vad som avses med 3-axligt. Men jag tror Leifs poäng är att såfort man har boggi bak så är det ett par däck som håller sidled även om drivhjulen spinner. Så det behöver inte vara tre axlar bak, utan räcker med två axlar bak, då man kan sänka ned de icke drivande hjulen och hålla stabilitet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
?
Höghus Höghus skrev:
Det har ju kommenterats i tråden att det inte fungerar för lastbilschaffisarna att lägga på kedjor så fort det snöar.
Men är det någon som någonsin sett någon på vägrenen eller rastplats som håller på att lägga på dom?
Eller öht sett en lastbil med kedjorna på?
På svenska vägar alltså.

/Höghus
Det var en som gjorde det nere vid Höör i fredags. Han kom inte upp för backen.
När han kommit upp för backen så stannar han ganska omgående och tar av de. Då har han sett till att trafiken står still bakom och nästa lastbil har jobbigt att komma upp.

Alltså på vägen, en god vän jobbade i Höör den dagen och var mäkta glad som fick vara med om det :D
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Det var en som gjorde det nere vid Höör i fredags. Han kom inte upp för backen.
När han kommit upp för backen så stannar han ganska omgående och tar av de. Då har han sett till att trafiken står still bakom och nästa lastbil har jobbigt att komma upp.

Alltså på vägen, en god vän jobbade i Höör den dagen och var mäkta glad som fick vara med om det :D
Vilken idiot.
 
  • Haha
.......... och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det har ju kommenterats i tråden att det inte fungerar för lastbilschaffisarna att lägga på kedjor så fort det snöar.
Men är det någon som någonsin sett någon på vägrenen eller rastplats som håller på att lägga på dom?
Eller öht sett en lastbil med kedjorna på?
På svenska vägar alltså.

/Höghus
Jag såg faktiskt en på E4 i trakten av Gnarp förra vintern. Enligt regskylt från Rumänien. Det var inte ens speciellt besvärligt väglag men tydligen hade han så dåliga däck att han behövde kedjor för att ta sig fram.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det var inte personbilarna som skapade problemet.

Tänkvärt!
Fast hade de inte varit hundratals bilister ute så hade "kaos" inte uppstått.
Det man måste tänka på är ju att även om man själv har bra döck och "kan köra", så finns det rätt många som kör ut och sannolikheten för att någon korkar igen vägarna är rätt stor i ett sådant busväder.

Ergo - kör inte ut om du absolut inte måste under de timmarna!

Om man kan, jobba hemifrån. Om man inte kan, kanske samåk för att minska "lasten" på vägarna. Kan man åka tidigare/senare ? osv

Det gäler förstås även lastbilar, problemet där är väl att dom ofta pressas av leveranstider, så både privatpersoner och företag måste bli mer toleranta mot ngn dags försening vid svårt väder.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det gäler förstås även lastbilar, problemet där är väl att dom ofta pressas av leveranstider, så både privatpersoner och företag måste bli mer toleranta mot ngn dags försening vid svårt väder.
Klarar inte "samhället" det 1-2 ggr/år i södra Sverige har vi större problem än snöröjning.
Jag vill nog påstå att vi inte måste bli mera toleranta utan acceptera och hantera förseningar pga svår väderlek.
Egentligen en bagatellhändelse i det stora hela.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Klarar inte "samhället" det 1-2 ggr/år i södra Sverige har vi större problem än snöröjning.
Jag vill nog påstå att vi inte måste bli mera toleranta utan acceptera och hantera förseningar pga svår väderlek.
Jag tror vi nu skrev samma sak, eller ? :)
Dvs att vi i allmänhet bör ha mer förståelse om det 1-2 dagar per år kan förekomma förseningar ?


Eller så måste vi vara beredda att betala oerhört mycket mer pengar för att ha beredskap och klarar de där 1-2 dagarna, antingen via skatten eller ökade leveranskostnader etc
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag såg faktiskt en på E4 i trakten av Gnarp förra vintern. Enligt regskylt från Rumänien. Det var inte ens speciellt besvärligt väglag men tydligen hade han så dåliga däck att han behövde kedjor för att ta sig fram.
Jo men den backen är berömd och det finns flera mördarbackar i närheten. (har stuga i närheten)

Nu brukar det inte bli särskilt långvariga stopp och väghållaren har bra beredskap samt saltar när det går.

I en backe ett par mil söderut har man eget sandtag så att man snabbt kan sanda massvis.

Sveriges sämsta E4 sträcka är det hursomhelst.
 
  • Motorväg E4 i Gävleborgs län med biltrafik, omgiven av träd och landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men den backen är berömd och det finns flera mördarbackar i närheten. (har stuga i närheten)

Nu brukar det inte bli särskilt långvariga stopp och väghållaren har bra beredskap samt saltar när det går.

I en backe ett par mil söderut har man eget sandtag så att man snabbt kan sanda massvis.

[länk]
Är det backen söder eller norr om Gnarp ni avser?
 
Hemingway Hemingway skrev:
Är det backen söder eller norr om Gnarp ni avser?
Jo jag skrev att det finns flera mördarbackar och jag upplever att det är den som är norrut mot Sundsvall som är värst för långtradarna, sen söder om har du en till. Söder om Harmånger har du Hammarbacken och det är där man har eget grustag precis vid vägen.

Sveriges sämsta E4 och man har ju projekterat länge för en omdragning men väghållaren gör sitt så funkar det ändå.
 
?
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast hade de inte varit hundratals bilister ute så hade "kaos" inte uppstått.
Det man måste tänka på är ju att även om man själv har bra döck och "kan köra", så finns det rätt många som kör ut och sannolikheten för att någon korkar igen vägarna är rätt stor i ett sådant busväder.

Ergo - kör inte ut om du absolut inte måste under de timmarna!

Om man kan, jobba hemifrån. Om man inte kan, kanske samåk för att minska "lasten" på vägarna. Kan man åka tidigare/senare ? osv

Det gäler förstås även lastbilar, problemet där är väl att dom ofta pressas av leveranstider, så både privatpersoner och företag måste bli mer toleranta mot ngn dags försening vid svårt väder.
Den fredagen hade det kanske varit bäst att stoppa långtradare. För folk jobbar ändå.

Och jobbar inte folk så behövs inte så många lastbilar =)

Tidigare den veckan så låg ju en svensk lastbil och stoppa upp vägen till vårt jobb. De flesta som skulle till oss (lastbilar) kom inte till oss. Och vi blev ju inte sura för att omvägen blev 8 mil, för att kanske lämna en eller 2 pallar. Och omvägen på de få 8 milen blev bara på småvägar ute i skogen.

Låt oss säga att det hade varit en personbil i diket istället så hade vägen kanske varit stängd en timme istället för 8 timmar. Ibland för en "enkel" avvåkning för lastbil tar det från nån timme upp till 12-15 timmar pga omlastning och sanering.

Vilket är enklast att stoppa då?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Eller undermålig väghållning?
Nu var hans inlägg om vilka politiker vid makten.
 
A
? Rkarlsson skrev:
Då kan vi stänga ner hela jävla samhället, är det ett par hundra bilar och en hel del otåliga lastbilschaufförer så går det åt helvete när trafikverket beordrar halkbekämpning 24 timmar efter snöfall.

Det är helt ok väglag om det är ute på en mindre väg men fanemaj inte eu eller RV
Det är helt ok väglag inom 24timmar efter snöfallet.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.