96 421 läst · 1 756 svar
96k läst
1,8k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 315 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 315 inlägg
Ja och "kalium/natrium formiat och består avP paralun skrev:Citat exakt vad Swedavia skriver.
"Banavisningsmedlet som används på Arlanda är ett kalium/natrium formiat och består av
organiska myrsalter som bryts ner på ett naturligt sätt.
Formiat-baserade halkbekämpningsmedel följer de internationella SAE AMS 1431B/1435A
standard samt har sådana egenskaper att de inte skadar luftfartygen på flygplatsen, till
exempel genom korrosion.
Halkbekämpning utförs även med sand, vid sandning på Airside måste fraktionen vara
godkänd i enighet med ICAO Doc 9137 Part 2 för att inte riskera att skada flygplan."
organiska myrsalter" är inte samma sak som "kalium/natriumsalt". "Kalium/natriumsalt" är mycket mer och inkluderar bland annat natriumklorid som inte används på Arlanda.
Ok... Trafikverket får väl ge sin syn på saken isf att tiga.Fairlane skrev:
Kung Bore slår garanterat till fler gånger så vi får säkert fler nyheter och Trafikverket Syd ligger nog risigt till om man misslyckas vid fler tillfällen och det vet de säkert redan.
Lätt hänt för det känns lite blandat vad som avses med 3-axligt. Men jag tror Leifs poäng är att såfort man har boggi bak så är det ett par däck som håller sidled även om drivhjulen spinner. Så det behöver inte vara tre axlar bak, utan räcker med två axlar bak, då man kan sänka ned de icke drivande hjulen och hålla stabilitet.D Dilato skrev:
Det var en som gjorde det nere vid Höör i fredags. Han kom inte upp för backen.Höghus skrev:
När han kommit upp för backen så stannar han ganska omgående och tar av de. Då har han sett till att trafiken står still bakom och nästa lastbil har jobbigt att komma upp.
Alltså på vägen, en god vän jobbade i Höör den dagen och var mäkta glad som fick vara med om det
Vilken idiot.? Rkarlsson skrev:Det var en som gjorde det nere vid Höör i fredags. Han kom inte upp för backen.
När han kommit upp för backen så stannar han ganska omgående och tar av de. Då har han sett till att trafiken står still bakom och nästa lastbil har jobbigt att komma upp.
Alltså på vägen, en god vän jobbade i Höör den dagen och var mäkta glad som fick vara med om det
Jag såg faktiskt en på E4 i trakten av Gnarp förra vintern. Enligt regskylt från Rumänien. Det var inte ens speciellt besvärligt väglag men tydligen hade han så dåliga däck att han behövde kedjor för att ta sig fram.Höghus skrev:
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Fast hade de inte varit hundratals bilister ute så hade "kaos" inte uppstått.Krilleman skrev:
Det man måste tänka på är ju att även om man själv har bra döck och "kan köra", så finns det rätt många som kör ut och sannolikheten för att någon korkar igen vägarna är rätt stor i ett sådant busväder.
Ergo - kör inte ut om du absolut inte måste under de timmarna!
Om man kan, jobba hemifrån. Om man inte kan, kanske samåk för att minska "lasten" på vägarna. Kan man åka tidigare/senare ? osv
Det gäler förstås även lastbilar, problemet där är väl att dom ofta pressas av leveranstider, så både privatpersoner och företag måste bli mer toleranta mot ngn dags försening vid svårt väder.
Klarar inte "samhället" det 1-2 ggr/år i södra Sverige har vi större problem än snöröjning.klaskarlsson skrev:
Jag vill nog påstå att vi inte måste bli mera toleranta utan acceptera och hantera förseningar pga svår väderlek.
Egentligen en bagatellhändelse i det stora hela.
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Jag tror vi nu skrev samma sak, eller ?A AndersS skrev:
Dvs att vi i allmänhet bör ha mer förståelse om det 1-2 dagar per år kan förekomma förseningar ?
Eller så måste vi vara beredda att betala oerhört mycket mer pengar för att ha beredskap och klarar de där 1-2 dagarna, antingen via skatten eller ökade leveranskostnader etc
Jo men den backen är berömd och det finns flera mördarbackar i närheten. (har stuga i närheten)M Myckling skrev:
Nu brukar det inte bli särskilt långvariga stopp och väghållaren har bra beredskap samt saltar när det går.
I en backe ett par mil söderut har man eget sandtag så att man snabbt kan sanda massvis.
Sveriges sämsta E4 sträcka är det hursomhelst.
Redigerat:
Är det backen söder eller norr om Gnarp ni avser?P paralun skrev:
Jo jag skrev att det finns flera mördarbackar och jag upplever att det är den som är norrut mot Sundsvall som är värst för långtradarna, sen söder om har du en till. Söder om Harmånger har du Hammarbacken och det är där man har eget grustag precis vid vägen.Hemingway skrev:
Sveriges sämsta E4 och man har ju projekterat länge för en omdragning men väghållaren gör sitt så funkar det ändå.
Den fredagen hade det kanske varit bäst att stoppa långtradare. För folk jobbar ändå.klaskarlsson skrev:Fast hade de inte varit hundratals bilister ute så hade "kaos" inte uppstått.
Det man måste tänka på är ju att även om man själv har bra döck och "kan köra", så finns det rätt många som kör ut och sannolikheten för att någon korkar igen vägarna är rätt stor i ett sådant busväder.
Ergo - kör inte ut om du absolut inte måste under de timmarna!
Om man kan, jobba hemifrån. Om man inte kan, kanske samåk för att minska "lasten" på vägarna. Kan man åka tidigare/senare ? osv
Det gäler förstås även lastbilar, problemet där är väl att dom ofta pressas av leveranstider, så både privatpersoner och företag måste bli mer toleranta mot ngn dags försening vid svårt väder.
Och jobbar inte folk så behövs inte så många lastbilar =)
Tidigare den veckan så låg ju en svensk lastbil och stoppa upp vägen till vårt jobb. De flesta som skulle till oss (lastbilar) kom inte till oss. Och vi blev ju inte sura för att omvägen blev 8 mil, för att kanske lämna en eller 2 pallar. Och omvägen på de få 8 milen blev bara på småvägar ute i skogen.
Låt oss säga att det hade varit en personbil i diket istället så hade vägen kanske varit stängd en timme istället för 8 timmar. Ibland för en "enkel" avvåkning för lastbil tar det från nån timme upp till 12-15 timmar pga omlastning och sanering.
Vilket är enklast att stoppa då?
Det är helt ok väglag inom 24timmar efter snöfallet.? Rkarlsson skrev: