103 629 läst · 1 836 svar
104k läst
1,8k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Och det problemet är som sagt mkt mindre med dubbdäck än sk friktionsdäck eftersom dubbdäck fortfarande vid blöt is erbjuder visst grepp.Fairlane skrev:
Jag tror du fattar hur jag menar vi det här laget.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/s...t-pa-e18.0ebb6d9c-9e24-43f8-9dfe-ce688120d765
Det ursprungliga samtalsämnet bleknar lite i jämförelse...
https://www.gp.se/nyheter/sverige/s...t-pa-e18.0ebb6d9c-9e24-43f8-9dfe-ce688120d765
Det ursprungliga samtalsämnet bleknar lite i jämförelse...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar
· 2 986 inlägg
Nu handlar ju inte allt om vad man har för däck bra mönsterdjup och anpassad hastighet har fungerat bra för mej har haft dubbdäck om det funnits till bilen men kör nu med dubbfria året runt mina första 10 år så kördes även lastbilen på sommardäck sen kom det lag att man skulle ha m+s på drivande axel sen dröjde det till 2019 innan krav på vinterdäck kom på hela ekipaget
Nu handlar inte tråden om mätta antalet kraschade fordon, utan kaoset på E22 då myndigheter och deras oförmåga att samverka och/eller inte vill begripa dess omfattning utan lät människor sitta strandande i sina bilar i nästan ett dygn.
Intressant att du nämner det. Undrar hur många stockholmare som var där med sina friktionsdäck..Andreas_kalmar skrev:
Nu handlar ju inte allt om vad man har för däck bra mönsterdjup och anpassad hastighet har fungerat bra för mej har haft dubbdäck om det funnits till bilen men kör nu med dubbfria året runt mina första 10 år så kördes även lastbilen på sommardäck sen kom det lag att man skulle ha m+s på drivande axel sen dröjde det till 2019 innan krav på vinterdäck kom på hela ekipaget
Görs det öht några analyser av sånt eller kommer vi bara få höra att det var omöjligt att salta och folk håller för dåligt avstånd?

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 200 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 200 inlägg
Jag tror inte man för analys av hur många som körde med dubbfritt vs dubb. Däremot kanske man ser ifall något använt sommardäck, men jag misstänker att man inte kommer leta det heller.
Jag kan nog ända nästan säkert lova att det fanns ett antal bilar både med dubbfritt och med dubb.
Vad gäller halkbekämpning så läste jag att man hade utfört det.
"Bengt Olsson, presstalesperson på Trafikverket, säger att myndigheten var på plats och halkbekämpade precis innan olyckan. Snabba väderomslag kan ha gjort att salt blåst av vägen eller så kan den tunga trafiken polerat väglaget och gjort det ovanligt halt, enligt honom."
Jag kan nog ända nästan säkert lova att det fanns ett antal bilar både med dubbfritt och med dubb.
"Bengt Olsson, presstalesperson på Trafikverket, säger att myndigheten var på plats och halkbekämpade precis innan olyckan. Snabba väderomslag kan ha gjort att salt blåst av vägen eller så kan den tunga trafiken polerat väglaget och gjort det ovanligt halt, enligt honom."
Vad jag läst mig till så blev det kallare än -8°C, dvs saltet slutade att verka. Sedan snöade det. Det underlaget går det inte göra mycket åt. I praktiken blir det isgata om man inte har dubbdäck. Enstaka bilar med friktionsdäck kan fungera,men dubbdäcken behövs för att riva sönder underlaget så att friktionsdäck en har något att bita i.K karlmb skrev:
Det stora problemet här var dock att folk gav sig ut att köra trots varningar och att de dessutom trots varningarna och underlaget körde alldeles för snabbt. Om du inte har grepp nog för att bromsa för ett stillastående fordon när det kommer in i ditt synfält så kör du för snabbt.
Jag kör nu mer sällan motorväg folk kör så dåligt att man blir mörkrädd.pacman42 skrev:
Vad jag läst mig till så blev det kallare än -8°C, dvs saltet slutade att verka. Sedan snöade det. Det underlaget går det inte göra mycket åt. I praktiken blir det isgata om man inte har dubbdäck. Enstaka bilar med friktionsdäck kan fungera,men dubbdäcken behövs för att riva sönder underlaget så att friktionsdäck en har något att bita i.
Det stora problemet här var dock att folk gav sig ut att köra trots varningar och att de dessutom trots varningarna och underlaget körde alldeles för snabbt. Om du inte har grepp nog för att bromsa för ett stillastående fordon när det kommer in i ditt synfält så kör du för snabbt.
Konstant i vänsterfil, en meter bakom, kör om på höger sida, kan knappt ligga i sin fil när de kör om.
Jo det kanske är hög tid att Trafikverket får redovisa sin loggbok för vad väghållaren gjort för åtgårder?Fairlane skrev:
Det var en tydlig varning för "snökanoner" med lokalt stor nederbörd i området.
Trafikverket/Väghållaren har tillgång till tydliga radarkartor exakt hur ett oväder rör sig inkl sina egna väderstationer.
Temperaturen var ett gränsfall för salt men tar man Enköping så ska det vara saltbart.
Klickar man på vecka ser man historik.
https://www.temperatur.nu/enkoping_lillebergsgatan
Av de bilder jag sett ser man inte ett spår av varken saltbekämpning eller att man sandat.
Sen måste man ju vara proaktiv.
Det verkar ha varit för kallt för vägsaltet och sanda gör man verkligen det.P paralun skrev:Jo det kanske är hög tid att Trafikverket får redovisa sin loggbok för vad väghållaren gjort för åtgårder?
Det var en tydlig varning för "snökanoner" med lokalt stor nederbörd i området.
Trafikverket/Väghållaren har tillgång till tydliga radarkartor exakt hur ett oväder rör sig inkl sina egna väderstationer.
Temperaturen var ett gränsfall för salt men tar man Enköping så ska det vara saltbart.
Klickar man på vecka ser man historik.
[länk]
Av de bilder jag sett ser man inte ett spår av varken saltbekämpning eller att man sandat.
Sen måste man ju vara proaktiv.
Här i Norrköping varken sandar el saltar man på de flesta gatorna.
I 08 området så blir det kaos om det bara är en dm snö och folk kör som om det vore sommar, helt vrickat
Njau jag postade Enköping och temperaturhistorik tidigare och gränsen för salt går ju vid 5-6 minus.K kortis skrev:
Vad jag kan se så var det saltbart under dagen.
Sen inne i städer spelar ingen roll utan det är de stora Europavägarna det här handlar om och som ska hållas säkra och öppna.
Och folk skall också köra efter underlag och sikt.P paralun skrev:
Njou..... men Trafikverket måste ju se till att en Europaväg är körbar.pacman42 skrev:
Sen är det ju storståtligt beskrivet hos Trafikverket.
https://bransch.trafikverket.se/tjanster/trafiktjanster/VViS/
Av en händelse så är då deras egna kameror ur funktion, iofs strax väster om Enköping och det small ju öster om mellan Enköping-Bålsta.
https://www.trafikverket.se/trafiki...y=6614045.05123&map_z=9&map_l=100000000010000
Litar inte ett dugg på Trafikverket och om de har en "hemlig" grön saltagenda.