Maria T
Det jag skriver nu kommer säkert bli hatat och ratat, men kan inte annat än tycka det är "lite kul ändå" att det alltid ansetts vara 08-or som inte kan köra bil när det kommer snö och här visar det sig vara en helt annan landsdel som har antingen dåliga bilförare, dålig framförhållning eller folk som inte orkar/vill läsa väderprognoser.
 
Maria T Maria T skrev:
Det jag skriver nu kommer säkert bli hatat och ratat, men kan inte annat än tycka det är "lite kul ändå" att det alltid ansetts vara 08-or som inte kan köra bil när det kommer snö och här visar det sig vara en helt annan landsdel som har antingen dåliga bilförare, dålig framförhållning eller folk som inte orkar/vill läsa väderprognoser.
Det är ju yrkestrafiken ( dom som ska vara proffs) som ställer till det, det finns noll privatförare som blockerat någon väg på grund av lite snö eller is.
 
Maria T Maria T skrev:
Det jag skriver nu kommer säkert bli hatat och ratat, men kan inte annat än tycka det är "lite kul ändå" att det alltid ansetts vara 08-or som inte kan köra bil när det kommer snö och här visar det sig vara en helt annan landsdel som har antingen dåliga bilförare, dålig framförhållning eller folk som inte orkar/vill läsa väderprognoser.
Jo men nu är det då långtradare som kör på "just-in-time" till industrin och alla våra kära paket som oftast vållar stoppen. Slösade man på lite salt på Europavägarna så var det inga problem.
Sen om nu privatister inte läser vädervarningar så har det mindre betydelse.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
folk som inte orkar/vill läsa väderprognoser.
Vad har väderprognoser med bilkörning att göra? 🤔😉😂
 
Maria T Maria T skrev:
Det jag skriver nu kommer säkert bli hatat och ratat, men kan inte annat än tycka det är "lite kul ändå" att det alltid ansetts vara 08-or som inte kan köra bil när det kommer snö och här visar det sig vara en helt annan landsdel som har antingen dåliga bilförare, dålig framförhållning eller folk som inte orkar/vill läsa väderprognoser.
Det kan vara både och 🤣
 
Fairlane Fairlane skrev:
Riktigt så är det inte för jag har bilarna på olika platser.
Så hur var det nu, var det du eller jag som såg allt som svart eller vitt?
Du. Eftersom du då ibland tvingas köra på däck som inte ger tillräckliga marginaler.
Svartvitt är däremot ett argument som friktionsdäcksförespråkare hänger upp allt på:
Eftersom det finns däcktester som visar att friktionsdäxk i VISSA fall kan ha godtagbar prestanda, så är de ok i ALLA (relevanta) väglag vintertid.
VERKLIGHETEN är att det faktiskt beror på vilket väglag det faktiskt är när man behöver använda däcken till att snabbt bromsa och/eller ändra riktning i trafiken.

Och när verkligheten slår till så brukar det heta att "kör man bara med marginaler så går det bra även om man skulle ha sämre bromssträcka och sidogrepp än de allra bästa däcken"
Problemet är bara att de där marginalerna är just själva däckens tillgängliga friktion och inte att man kör försiktigt. Du kan inte ha marginaler för typ noll friktion, som det plötsligt ibland blir utan att du märker det.

Och de här plötsliga förändringarna som man aldrig kan köra med tillräcklig marginal för (om man nu inte kryper fram i typ 30), är mkt vanligare på vintern än på sommaren.
Jag tar alltså därmed en mindre risk sommartid med slicks, än med friktionsdäck vintertid.
 
RoTe
Kan nån berätta hur dubbdäck på en personbil förhindrar en buss från att ställa sig tvärs över E22 och stoppa upp trafiken för 1000 andra bilister?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.