R
K karlmb skrev:
Ok. Här i Hindås är det typ 4 cm.
Ok mot Alingsås hållet är det mer..

Jag jan inte förstå att det är så många som ger sig trots varningar för snö och avrådanden i trafiken. Det egna ansvaret verkar vara något som har försvunnit i dagens samhälle. I dagens streamade medier är nyheter och väderrapporter det sista som dessa människor tittar på.
Dessutom är det alltid någon annan (trafikverket) som är orsaken till bedrövelsen trots att man ger sig ut på vägarna vid olägligt väder.
Som Norrbottning kan man ju tycka att 3 centimeter snö inte borde vara något problem att ens trycka ett ord i tidningen om. Men det är ju någon annans fel att det snöar och är under noll grader. Klaga går bra men att handla förebyggande mor olyckor och missöden går dåligt

R
G G.L. skrev:
Jag jan inte förstå att det är så många som ger sig trots varningar för snö och avrådanden i trafiken. Det egna ansvaret verkar vara något som har försvunnit i dagens samhälle. I dagens streamade medier är nyheter och väderrapporter det sista som dessa människor tittar på.
Dessutom är det alltid någon annan (trafikverket) som är orsaken till bedrövelsen trots att man ger sig ut på vägarna vid olägligt väder.
Som Norrbottning kan man ju tycka att 3 centimeter snö inte borde vara något problem att ens trycka ett ord i tidningen om. Men det är ju någon annans fel att det snöar och är under noll grader. Klaga går bra men att handla förebyggande mor olyckor och missöden går dåligt
Så du anser att man inte ska vara ute och åka idag, vädret är fint ca 2-3 minusgrader 9-12 m/s ingett konstigt med vinden heller..
Du tycker inte att vi betalar skatt någ för att ha plogbillar ute på vägarna?

• Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Jag jan inte förstå att det är så många som ger sig trots varningar för snö och avrådanden i trafiken
Kan ju ha något att göra med SMHIs träffsäkerhet i prognoserna. Så vanligt att de har fel så att styra sitt liv efter deras varningar känns rätt meningslöst. Ifall man kollar på deras radarbild så får man hyfsat bra bild av läget, deras egna prognoser däremot använder sig inte av radarbilden, det är jag säker på då det inte är helt ovanligt att man kan se ett nederbördsområde på väg mot en som rör sig i en viss hastighet och det är hur tydligt som helst att den kommer att komma fram om kanske en timme. Samtidigt säger deras färska timme för timme prognos att det inte ska komma någon nederbörd. Man kan ju tycka att det inte borde vara så svårt att använda sig av radarbilderna för att se hur nederbördsområdena rör sig, men tydligen inget SMHI klarar.

• Gilla
  • Haha
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
Bara för att du betalar skatt kan du inte avsäga dig ditt eget ansvar

R
Har jag påståt det men anser dock att ett större ansvar för våra vägar måste krävas annars kommer dom inte att vara farbara och det kommer att kosta samhället i stort…

R Rejäl skrev:
Ok mot Alingsås hållet är det mer..
ok

• Gilla
john68
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har jag påståt det men anser dock att ett större ansvar för våra vägar måste krävas annars kommer dom inte att vara farbara och det kommer att kosta samhället i stort…
Det kostar när dumskallar trotsar väderleken

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du tycker inte att vi betalar skatt någ för att ha plogbillar ute på vägarna?
Jag vill inte betala mer skatt för att finansiera fler plogbilar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Jag vill inte betala mer skatt för att finansiera fler plogbilar.
Nej det vill inte jag heller utan det handlar om prioriteringar, för plogade vägar måste vi ha annars blir vi snabbt ett u-land..

Vi har plogade vägar. Vad ska prioriteras bort tycker du?

R
D Daniel 109 skrev:
Vi har plogade vägar. Vad ska prioriteras bort tycker du?
Nej uppenbarligen inte då det var totalt oplogat imorse!
Helt vanlig vardag kl 09:00!

Redigerat:
tycker att varningarna stämmer väl, sedan gäller det att vara flexibel och inse att en varning som gäller nordvästra Skåne kan lika väl slå till i sydvästra Skåne. I Malmö var det snorhalt, speciellt på de mindre gatorna. Blev isbark, men med bra vinterdäck utan dubb o förståndigt körsätt går det bra ändå.

trähandtag trähandtag skrev:
tycker att varningarna stämmer väl, sedan gäller det att vara flexibel och inse att en varning som gäller nordvästra Skåne kan lika väl slå till i sydvästra Skåne. I Malmö var det snorhalt, speciellt på de mindre gatorna. Blev isbark, men med bra vinterdäck utan dubb o förståndigt körsätt går det bra ändå.
Det där är ju bara anekdotiskt. Ska det finnas några marginaler kvar så måste det finnas dubb.

Fairlane
K karlmb skrev:
Det där är ju bara anekdotiskt. Ska det finnas några marginaler kvar så måste det finnas dubb.
Det finns rätt gott om däckstester som visar att på snö så fungerar dubbfria däck väldigt bra och ändå vill du ha dubbdäck för det. Anekdotiskt?

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.