RoTe
S Stubai skrev:
Målet verkar alltså vara att inte kunna tillhandahålla kollektivtrafik vid halka.
Nu kommer ju elbussar i stor skala och dom ledbussarna vi har här driver på två axlar istället för bara sista axeln som dieselbussar. Ganska stor fördel!

RoTe RoTe skrev:
Hur lär du ut på busskortutbildningen var i bussen du pressar boggin? Eller överbryggar ledvinkelbromsen?
Hur gör du själv om du köper en ny bil och det är något med den du inte fattar? Kollar du instruktionsboken eller går du en kurs? Fast idag kanske man inte kan förvänta sig läsförståelse av den yngre generationen, en del lundastudenter verkar ju inte klara det så då kanske inte nya busschaufförer gör det heller.

L lbgu skrev:
Hur gör du själv om du köper en ny bil och det är något med den du inte fattar? Kollar du instruktionsboken eller går du en kurs?
Jag tror det är så illa att de flesta varken gör det ena eller det andra. Tror många kör runt med bilar vars "finesser" de bara delvis förstår.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
RoTe
L lbgu skrev:
Hur gör du själv om du köper en ny bil och det är något med den du inte fattar? Kollar du instruktionsboken eller går du en kurs? Fast idag kanske man inte kan förvänta sig läsförståelse av den yngre generationen, en del lundastudenter verkar ju inte klara det så då kanske inte nya busschaufförer gör det heller.
Ok så jag ska läsa en instruktionsbok som dessutom inte finns och göra detta på min fritid? Är du tappad?

När jag började köra buss 2008 så var varenda buss olika, det var erfarenhet och nyfikenhet som gällde om man skulle ha en chans och lönen var så jävla dålig så dom flesta brydde sig inte, idag är det ett så kallat "ne**rjobb" där bara dom som absolut måste jobba stannar kvar.

?
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror det är så illa att de flesta varken gör det ena eller det andra. Tror många kör runt med bilar vars "finesser" de bara delvis förstår.
Det var väl en del polisstudenter som inte kunde fylla på spolarvätska förra året?

Iq fiskåldern har gått in.

• Ledsen
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
fylla på spolarvätska
Görs inte det på bilfabriken? 🙄

• Haha
karlmb
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ok så jag ska läsa en instruktionsbok som dessutom inte finns och göra detta på min fritid? Är du tappad?

När jag började köra buss 2008 så var varenda buss olika, det var erfarenhet och nyfikenhet som gällde om man skulle ha en chans och lönen var så jävla dålig så dom flesta brydde sig inte, idag är det ett så kallat "ne**rjobb" där bara dom som absolut måste jobba stannar kvar.
Är det så illa som du säger med busschaufförerna så är det ju direkt oansvarigt av föräldrar att låta sina
barn åka buss. Så det kanske bara är bra att jag inte ens har tillgång till vettiga bussförbindelse så slipper man dessa oseriösa typer.

Sen måste jag säga att en arbetsgivare som inte ens låter sina anställda läsa instruktionsböcker för utrustning de behöver använda (på arbetstid) låter som en rätt vidrig arbetsgivare. Och låter de inte ens de anställda självstudera utrustningen så lär de ju aldrig bekosta dem någon dyr utbildning.

?
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte ens det, de gör de hos säljarna :p Iallafall Toyota (har jobbat där)

Så länge man inte använder spakarna bak ratten behöver man ju såklart inte fylla på i efterhand :D

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
RoTe
L lbgu skrev:
Är det så illa som du säger med busschaufförerna så är det ju direkt oansvarigt av föräldrar att låta sina
barn åka buss. Så det kanske bara är bra att jag inte ens har tillgång till vettiga bussförbindelse så slipper man dessa oseriösa typer.

Sen måste jag säga att en arbetsgivare som inte ens låter sina anställda läsa instruktionsböcker för utrustning de behöver använda (på arbetstid) låter som en rätt vidrig arbetsgivare. Och låter de inte ens de anställda självstudera utrustningen så lär de ju aldrig bekosta dem någon dyr utbildning.
Du läser väl nyheterna? Jag har personligen kört loss två bussar åt mina kollegor på bara en enda "tur" (ca en timme) bara för dom inte vet hur och jag har en polare som kört lastbil som bett att få köra bussen han åkte som körde fast bara för att köra loss och komma dit han skulle, vilket han enkelt gjorde.

Idag är det ett straff att vara på jobbet och ingen bryr sig överhuvudjävlataget om hur det går eller hur det sköts. Det är inte 1960 längre där folk hade yrkesstolthet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
?
RoTe RoTe skrev:
Du läser väl nyheterna? Jag har personligen kört loss två bussar åt mina kollegor på bara en enda "tur" (ca en timme) bara för dom inte vet hur och jag har en polare som kört lastbil som bett att få köra bussen han åkte som körde fast bara för att köra loss och komma dit han skulle, vilket han enkelt gjorde.

Idag är det ett straff att vara på jobbet och ingen bryr sig överhuvudjävlataget om hur det går eller hur det sköts. Det är inte 1960 längre där folk hade yrkesstolthet.
Ironiskt nog så har jag dragit upp en Postnord-lastbil med en hjullastare.

Han hade jättedåliga däck, och hans chef struntade i att chaffisen hade klagat.

Jag bad honom hälsa sin chef att nästa gång så får bärgaren dra upp bilen så de får betala =)

Alfredo Alfredo skrev:
Tillsammans med blinkersoljan
Screenshot_2024-12-07-21-59-14-158_com.android.chrome~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tillsammans med blinkersoljan
Det där är rent geschäft. Kan funka på en Volvo men helt oduglig på Audi och BMW.

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
RoTe
? Rkarlsson skrev:
Ironiskt nog så har jag dragit upp en Postnord-lastbil med en hjullastare.

Han hade jättedåliga däck, och hans chef struntade i att chaffisen hade klagat.

Jag bad honom hälsa sin chef att nästa gång så får bärgaren dra upp bilen så de får betala =)
Faktiskt så hade vi över lag jävligt bra däck, minns bara en gång jag blev förbannad på däcken och då var det styrdäcken som var 5mm ca.

Alfredo Alfredo skrev:
Det där är rent geschäft. Kan funka på en Volvo men helt oduglig på Audi och BMW.
Dom tyska bilarna verkar ofta ha oljan på fel ställe där den inte är avsedd att vara, helljusblink är inte en funktion denna olja är avsedd för.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Har aldrig någonsin sett en buss med onspot.
Det var ju nån som hade det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.