89 221 läst · 1 656 svar
89k läst
1,7k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Det kan ju vara då att det inte finns en massa ledigt utrymme på nya bussar med lågt golv.
Onspot verkar ju bra, "I princip underhållsfri" enligt produktbroschyren här:
https://www.onspot.com/sv/produkten/dokument-manualer-och-broschyrer/
Vad är haken? Den utrustningen skulle förmodligen alla tunga fordon som kör på hala vägar ha stor nytta av.
https://www.onspot.com/sv/produkten/dokument-manualer-och-broschyrer/
Vad är haken? Den utrustningen skulle förmodligen alla tunga fordon som kör på hala vägar ha stor nytta av.
Jo det är väl måhända kostnadseffektivare att salta proaktivt när det gäller Europavägar?T TommyC skrev:
Det skulle knappast innebära någon nämvärd miljöbelastning.
Men alla ideer är ju bra men allt kostar pengar...
Eller så tycker man det är självklart att fordon som är ute och kör på vintern kan klara sig ifall det inte råkar vara saltat på den plats de kör.P paralun skrev:
Sen funkar bara salt ner till vissa temperaturer så blir det kallare än så så har du ett fordon som inte klarar sig. Hur bra är det? Oj, tänkte inte på det.
Jo men min argumentation gäller främst långtradares framkomlighet. Sen att det finns privata drullar utan vett vet ju Trafikverket. Och mycket viktigt, mitt resonemang gäller enbart på de stora motorvägarna.L lbgu skrev:Eller så tycker man det är självklart att fordon som är ute och kör på vintern kan klara sig ifall det inte råkar vara saltat på den plats de kör.
Sen funkar bara salt ner till vissa temperaturer så blir det kallare än så så har du ett fordon som inte klarar sig. Hur bra är det? Oj, tänkte inte på det.
Drullarna kan då sedan köra i diket när de kör av motorvägen och in på lokala osaltade vägar.
Jag brukar ibland tänka på min garagegranne som jag hade när vi bodde i BRF. Garagegrannen jobbade för SL. Deras gamla ledbussar var ökända för att vara helt hopplösa i halka. Grannen brukade få åka runt och köra hem bussar till garaget när någon klant hade lyckats få bussen att vika sig på mitten och bli stående. Först rätades bussen upp med hjälp av bärgare och sedan körde han bussen till dess garage och åkte därefter på nästa uppdrag. Efter en lång sådan arbetsdag var humöret i botten. De där automatiska kedjorna kanske inte fanns för 20 år sedan men de hade nog lönat sig ganska snabbt.
Jag gillar SLs standardslogan så fort det skiter sig: Välj alternativa färdmedel. Det tolkar jag som att SL är bara till för de som inte har något alternativt färdmedel. Deras kundfokus är obefintligt. Det är synd om deras kunder som ofta inte vet när dom kommer till jobbet eller hem när SL har en dålig dag och det har dom ofta under hela vintern.
Jag gillar SLs standardslogan så fort det skiter sig: Välj alternativa färdmedel. Det tolkar jag som att SL är bara till för de som inte har något alternativt färdmedel. Deras kundfokus är obefintligt. Det är synd om deras kunder som ofta inte vet när dom kommer till jobbet eller hem när SL har en dålig dag och det har dom ofta under hela vintern.
Som jag förstår dig så anser du att den stora fördelen med salt är att den tillåter transporter med fordon som är olämpliga för vinterväglag och/eller förare som är olämpliga för vinterväglag.P paralun skrev:Jo men min argumentation gäller främst långtradares framkomlighet. Sen att det finns privata drullar utan vett vet ju Trafikverket. Och mycket viktigt, mitt resonemang gäller enbart på de stora motorvägarna.
Drullarna kan då sedan köra i diket när de kör av motorvägen och in på lokala osaltade vägar.
En enorm fördel med att inte salta vore ju att man slapp alla dessa fordon/förare som är olämpliga. De skulle straffa ut sig själva rätt snabbt. Sen kunde man ju hjälpa till lite med lagstiftning. T.ex. höga böter för företag som skickar ut fordon med olämplig utrustning eller olämpliga förare på svenska vintervägar.
Alla utom oseriösa företag skulle bli vinnare på detta.
Sen ska man tänka på alla andra negativa effekter av saltning, t.ex.
- Fordon behöver repareras eller får förkortad livslängd av saltrelaterade rostskador.
- Miljöförstöring (salt)
- Ökad risk för viltolyckor (Finns djur som älskar salt)
- Slippa göra av med kopiösa mängder spolarvätska när man är ute och kör en solig vinterdag.
Produkter som diskuteras i tråden