94 755 läst · 1 731 svar
95k läst
1,7k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Bärgaren slet 50 timmar i snökaoset - lönades med indraget körkort
Den Mellanskånske bärgaren gav allt och jobbade nära 50 timmar i rad med att dra loss och upp bilar från diken under snöfallet
3 januari 2024 utbröt det stora snökaoset i Skåne. E22 korkade igen med tusentalet insnöade bilar och lastbilar. En av bärgarna som var igång, en man från Mellanskåne, gav allt och jobbade uppemot 50 timmar utan att få riktigt med mat eller sömn. Efteråt kom samhällets tack: Indraget körkort i ett år.
När Skånskan pratar med bärgaren ska han inom kort få tillbaka sitt körkort. Det har varit en jobbig tid. Han känner att han hanterats väldigt illa av både sjukvården och Transportstyrelsen.
– Det har varit drygt att hålla på med detta i över ett år, säger han.
Ute på E22 stod trafiken stilla 3-4 januari 2024 när långtradare och bilar fastnade i takt med att snön vräkte ner över Skåne. Den Mellanskånske bärgaren jobbade under snökaoset mest på vägarna mellan Höör och Norra Rörum. Han var även inne i Eslöv och Ljungbyhed.
– Det var bilar som fastnat överallt och många som behövde hjälp. Det var aldrig läge att avsluta arbetspasset eller att ta någon riktig matpaus. Det blev många mil och jag hann nog bärga 20-25 bilar – både stora och små – under den tiden. De flesta kunde köra vidare själva när de väl var loss även om några var skadade och fick lastas, berättar bärgaren för Skånskan.
När han varit igång i 48-50 timmar körde han själv in i en snödriva med sin bärgningsbil och fastnade där.
– Då var klockan mellan ett och två på natten och jag var till slut på väg hem. Jag måste ha slumrat till en kort stund. Jag var väldigt trött och hamnade i diket, berättar bärgaren.
Han ringde en kollega och fick hjälp med att baxa loss sin bärgningsbil och fortsatte sedan hemåt de sista milen.
– Jag körde hem i lugn och ro. När jag kom hem var min sambo väldigt orolig. Jag såg nog bedrövlig ut och var ju helt slutkörd. Hon tyckte att jag borde åka in till sjukhuset och kontrollera mig, berättar den Mellanskånske bärgaren för Skånskan.
Med facit i hand tycker han att det var ett stort misstag att lyda rådet om att söka läkare.
– Hade jag bara fått sova så hade det blivit bra när jag kom ikapp med sömnen. På sjukhuset i Kristianstad fick de det till att jag hade epilepsi. Det hjälpte inte att jag förklarade att jag aldrig har haft och inte har någon epilepsi utan bara var trött och utmattad efter ett mycket långt arbetspass i en nödsituation när jag tvingades tumma på reglerna, säger bärgaren.
Läkaren på CSK i Kristianstad nöjde sig inte med att bara ställa diagnosen epilepsi – utan skrev även ett brev och angav sin patient till Transportstyrelsen, som är den myndighet som bestämmer vem som ska få ha körkort.
– Transportstyrelsen läste diagnosen epilepsi och drog in mitt körkort direkt på ett år.
Bärgarens förklaringar hjälpte inte alls. Han överklagade till Förvaltningsrätten i Malmö, men domstolen gick helt på vad läkaren sagt och lyssnade inte på invändningarna.
– Det tog sådan tid också. Man kan nästan lägga ner att kriga med en myndighet. De tog så lång tid på sig att författa svar på mina inlägg. När de kommit med sina svar hade mitt år utan körkort nästan redan gått, säger bärgaren.
Han ångrar bittert att han tog sig till sjukhuset.
– Hade jag inte gjort det hade allt varit bra och haft körkortet kvar hela tiden och kört precis som vanligt. Jag försökte förklara att jag sökte mig dit frivilligt, men de brydde sig inte om det. Hanteringen är under all kritik.
Läkaren på CSK skrev ut epilepsimedicin men bärgaren har inte tagit den. En anledning till att diagnosen epilepsi ställdes var att bärgaren ett och ett halvt år tidigare hade haft ett anfall av kramp.
– Läkaren tyckte att det var en likvärdig händelse. Han brydde sig inte om vad jag sade. Jag är beroende av mitt körkort både i jobbet och privat men det togs ingen hänsyn till det. Nu har jag varit på provtagning var tredje månad och det finns inga fel på mig. Alla värden är bra, säger bärgaren.
Läkartesterna visar att han är fullt frisk, vältränad och full av energi.
Han tycker att jobbet som bärgare är både intressant och kul och ska fortsätta köra en del, men inte lika mycket som tidigare.
På E22 var det en del vanliga bärgningsbilar igång 3-4 januari i fjol men annars mycket tungbärgare. Även de hade svårt att jobba där i och med att trafiken stod helt stilla.
https://www.skd.se/2025-01-03/bargaren-slet-50-timmar-i-snokaoset-lonades-med-indraget-korkort/
Den Mellanskånske bärgaren gav allt och jobbade nära 50 timmar i rad med att dra loss och upp bilar från diken under snöfallet
3 januari 2024 utbröt det stora snökaoset i Skåne. E22 korkade igen med tusentalet insnöade bilar och lastbilar. En av bärgarna som var igång, en man från Mellanskåne, gav allt och jobbade uppemot 50 timmar utan att få riktigt med mat eller sömn. Efteråt kom samhällets tack: Indraget körkort i ett år.
När Skånskan pratar med bärgaren ska han inom kort få tillbaka sitt körkort. Det har varit en jobbig tid. Han känner att han hanterats väldigt illa av både sjukvården och Transportstyrelsen.
– Det har varit drygt att hålla på med detta i över ett år, säger han.
Ute på E22 stod trafiken stilla 3-4 januari 2024 när långtradare och bilar fastnade i takt med att snön vräkte ner över Skåne. Den Mellanskånske bärgaren jobbade under snökaoset mest på vägarna mellan Höör och Norra Rörum. Han var även inne i Eslöv och Ljungbyhed.
– Det var bilar som fastnat överallt och många som behövde hjälp. Det var aldrig läge att avsluta arbetspasset eller att ta någon riktig matpaus. Det blev många mil och jag hann nog bärga 20-25 bilar – både stora och små – under den tiden. De flesta kunde köra vidare själva när de väl var loss även om några var skadade och fick lastas, berättar bärgaren för Skånskan.
När han varit igång i 48-50 timmar körde han själv in i en snödriva med sin bärgningsbil och fastnade där.
– Då var klockan mellan ett och två på natten och jag var till slut på väg hem. Jag måste ha slumrat till en kort stund. Jag var väldigt trött och hamnade i diket, berättar bärgaren.
Han ringde en kollega och fick hjälp med att baxa loss sin bärgningsbil och fortsatte sedan hemåt de sista milen.
– Jag körde hem i lugn och ro. När jag kom hem var min sambo väldigt orolig. Jag såg nog bedrövlig ut och var ju helt slutkörd. Hon tyckte att jag borde åka in till sjukhuset och kontrollera mig, berättar den Mellanskånske bärgaren för Skånskan.
Med facit i hand tycker han att det var ett stort misstag att lyda rådet om att söka läkare.
– Hade jag bara fått sova så hade det blivit bra när jag kom ikapp med sömnen. På sjukhuset i Kristianstad fick de det till att jag hade epilepsi. Det hjälpte inte att jag förklarade att jag aldrig har haft och inte har någon epilepsi utan bara var trött och utmattad efter ett mycket långt arbetspass i en nödsituation när jag tvingades tumma på reglerna, säger bärgaren.
Läkaren på CSK i Kristianstad nöjde sig inte med att bara ställa diagnosen epilepsi – utan skrev även ett brev och angav sin patient till Transportstyrelsen, som är den myndighet som bestämmer vem som ska få ha körkort.
– Transportstyrelsen läste diagnosen epilepsi och drog in mitt körkort direkt på ett år.
Bärgarens förklaringar hjälpte inte alls. Han överklagade till Förvaltningsrätten i Malmö, men domstolen gick helt på vad läkaren sagt och lyssnade inte på invändningarna.
– Det tog sådan tid också. Man kan nästan lägga ner att kriga med en myndighet. De tog så lång tid på sig att författa svar på mina inlägg. När de kommit med sina svar hade mitt år utan körkort nästan redan gått, säger bärgaren.
Han ångrar bittert att han tog sig till sjukhuset.
– Hade jag inte gjort det hade allt varit bra och haft körkortet kvar hela tiden och kört precis som vanligt. Jag försökte förklara att jag sökte mig dit frivilligt, men de brydde sig inte om det. Hanteringen är under all kritik.
Läkaren på CSK skrev ut epilepsimedicin men bärgaren har inte tagit den. En anledning till att diagnosen epilepsi ställdes var att bärgaren ett och ett halvt år tidigare hade haft ett anfall av kramp.
– Läkaren tyckte att det var en likvärdig händelse. Han brydde sig inte om vad jag sade. Jag är beroende av mitt körkort både i jobbet och privat men det togs ingen hänsyn till det. Nu har jag varit på provtagning var tredje månad och det finns inga fel på mig. Alla värden är bra, säger bärgaren.
Läkartesterna visar att han är fullt frisk, vältränad och full av energi.
Han tycker att jobbet som bärgare är både intressant och kul och ska fortsätta köra en del, men inte lika mycket som tidigare.
På E22 var det en del vanliga bärgningsbilar igång 3-4 januari i fjol men annars mycket tungbärgare. Även de hade svårt att jobba där i och med att trafiken stod helt stilla.
https://www.skd.se/2025-01-03/bargaren-slet-50-timmar-i-snokaoset-lonades-med-indraget-korkort/
Körde norr från Lund ikväll. Fredag med snö på e22 så nån ska ju tvunget köra ihjäl sig så motorvägen var stängd. Denna gången var de snälla nog att köra ihjäl sig i tid och påfarten var stängd innan jag körde på. Så jag tog landsvägen sidan om istället. Det såg isigt ut och jag var helt ensam på den raka vägen med kilometersikt fram och bak så jag testade hur halt det var. Med hakapelitta med dubb och en slö bil som gör noll till hundra på typ tolv sekunder så blinkade antispinnen konstant hela vägen upp till hundra. Och det gick inte på några tolv sekunder. Hundra till noll gick på kanske på tjugo sekunder. Halt i Skåne är haaaaaaaaalt. Kör man utan riktiga vinterdäck och inte har hjärnceller nog för att köra säkert så är det i alla fall inte långt för organen att transporteras in till Lund för att rädda livet på någon som förhoppningsvis vet att värdesätta sitt liv bättre. Fyll gärna i donationsregistret innan du ger dig ut i morgon.
Dels skrev han isbark och det är något annat än snö.Fairlane skrev:
Sedan är däckktester främst av jämförande art, inte för att testa alla situationer.
Att vissa situationer är lite mer ovanliga gör inte att de kan bortses från i verkligheten.
Tvärtom kan de vara just när du ska väja för den där älgen eller bromsa för ett utspringande barn.
Det är då man behöver marginaler, inte när man vet vad som ska hända om 2 sekunder.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 236 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 236 inlägg
Ja, men innan det skrevs så skrev du följande:K karlmb skrev:
"Hur mkt snö är det? Med dubbdäck klarar man sig om man kör efter underlaget."
Dvs snö, inte is.
Vad menar du med alla situationer?K karlmb skrev:
Man testar is, snö, våt vägbana, torr vägbana etc.
Man gör det med olika förare i blindtester etc
Jag misstänker att du inte har bättre koll än så?
Kanske inte ens kört med moderna dubbfria?
Nej, men man kan vikta olika.K karlmb skrev:
Och då fungerar det lika bra med dubbfritt i snö.K karlmb skrev:
Det var Trähandtag tror jag som kom med uppgiften att det var isbark. Varför blandar du ihop det med min korrekta uppgift om dubbdäck?Fairlane skrev:
Just alla. Som du själv skriver så kan man vikta resultaten om man tycker något. Tex (som oftast) inte alls ens testa sidogrepp.Fairlane skrev:
Jag har väldigt nära upplevelse av dubbfria däck på en 4WD-bil av hög kvalitet.
Men inte på alla andra underlag som du inte ens kanske känner till att de råder på platsen, som svartis tex. Det är som sagt då man behöver marginaler, inte när regnet öser ned och det är 10 plusgrader. (Även om detta faktiskt var fallet när jag fick känna på värdelösa Continental dubbfria i en backe med isgata)Fairlane skrev:
Mer anektodiska uppgifter: från parkeringen via sidogata med isbark till huvudgatan (som var saltad) förlorade jag ca 5 sekunder då jag hade ”bara” vinterdäck istället för dubbdäck! Jag måste skriva att dessa 5 sekunder är helt förlorade och jag dränker mina sorger. Viss ironi kan förekomma.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 236 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 236 inlägg
Du skrev ditt inlägg om att dubbdäck och snö innan någon nämnt något om isbark.K karlmb skrev:
Är det verkligen korrekt att dubbdäck är bättre på snö, för det är vad du skrivit?
Detta handlar väl inte om tidsvinster?trähandtag skrev:
Snö är ett vitt begrepp. Där kan finnas fläckvis is, tex i vägkorsningar, eller hur?Fairlane skrev:
Förespråkare av dubbfria däck, ser ni allt i svart och vitt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 236 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 236 inlägg
Ja då kan du ju ställa de usla däcken när det är dåligt före. Diskussionen gäller väl de som inte har den möjligheten.Fairlane skrev:
Lite grann som när jag säger att slicks är ok på sommaren, bara man låter bli att köra vid risk för regn.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 236 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 236 inlägg
Riktigt så är det inte för jag har bilarna på olika platser.K karlmb skrev:
Så hur var det nu, var det du eller jag som såg allt som svart eller vitt?