Fairlane Fairlane skrev:
Säkerhet är så mycket mer än grepp i en specifik situation.
Som vad då menar du?
Fairlane Fairlane skrev:
Som vi redan sett så överdrivs skillnaden kraftigt mellan dubbdäck och dubbfria på is. Så frågan är om man kör 0.01% av tiden på sådant underlag där dubbdäcket är bättre och 99,99% på sånt underlag där det dubbfria är bättre, vilket som ger högst säkerhet.
Gör den? Även om bromssträckan för friktionsdäck inte är 400% längre på torr is vid -1 gr C, så är den rejält längre än för dubbdäck. De 99.99% av andra situationer som du tycker är viktigare, så är möjligen dubbdäcken 5% sämre. Detta är som sagt situationer som ändå är enkla att hantera trots 5% sämre (du vet helt enkelt hur greppet är och kan anpassa körningen efter det), eftersom de inte kommer plötsligt utan är likadana hela resan så att säga.
Att då vikta dem högre än de verkligt svåra situationerna när man inte har en chans att veta om att de plötsligt gäller, blankis, det kallar inte jag en seriös riskbedömning.
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Som vad då menar du?
Grepp i en annan situation till exempel.
K karlmb skrev:
Gör den? Även om bromssträckan för friktionsdäck inte är 400% längre på torr is vid -1 gr C, så är den rejält längre än för dubbdäck.
Ja, åtminstone tycker jag det är en översikt med 400%. Vad säger ingenjören i dig, överdrift eller inte?
K karlmb skrev:
De 99.99% av andra situationer som du tycker är viktigare, så är möjligen dubbdäcken 5% sämre. Detta är som sagt situationer som ändå är enkla att hantera trots 5% sämre (du vet helt enkelt hur greppet är och kan anpassa körningen efter det), eftersom de inte kommer plötsligt utan är likadana hela resan så att säga.
Att då vikta dem högre än de verkligt svåra situationerna när man inte har en chans att veta om att de plötsligt gäller, blankis, det kallar inte jag en seriös riskbedömning.
Jag viktar sen inte högre. Jag viktar de lägre, men inte till noll.

Jag antar att du köper nya dubbdäck varje säsong? Jag antar att du kör 40 km/h på 80-väg när du kör dubbfritt?
Eller gör du inte seriösa riskbedömningar, där allt annat än absolut bästa är förkastligt i den värsta situationen?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, åtminstone tycker jag det är en översikt med 400%. Vad säger ingenjören i dig, överdrift eller inte?
Tydligen känsligt för vissa men jag vet med mig att sett siffran 400% nånstans. Det avsåg nog blöt is, vilket ändå trots allt förekommer rätt ofta. Kan dock inte just nu lägga tiden på att leta upp det så vi säger väl att det inte är mer än 40% extra de allra flesta fallen.

Fairlane Fairlane skrev:
Grepp i en annan situation till exempel.
Som tex sidogrepp där friktionsdäcken är ännu sämre på is?

Fairlane Fairlane skrev:
Jag antar att du köper nya dubbdäck varje säsong? Jag antar att du kör 40 km/h på 80-väg när du kör dubbfritt?
Eller gör du inte seriösa riskbedömningar, där allt annat än absolut bästa är förkastligt i den värsta situationen?
Kör i varje fall aldrig så länge att jag inte har nytta av dubbarna.längre.
Det vore ju faktiskt motiverat med 40 på dubbfritt i vissa fall, med tanke på att man inte kan bromsa.
Du chansar förstår jag?
 
Teknikens världs senaste vinterdäckstest av bromsning på is gav bästa dubbade 20 poäng, bästa nordiska dubbfria 16 och bästa mellaneuropeiska dubbfria 8. Linglong däck testar dom inte alls…Tyvärr skrev dom inte vilken is. Misstänker att det är skrovlig is, dom nämner det på annat ställe i artikeln, och inte ljuvligt blankpolerad isgata.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Teknikens världs senaste vinterdäckstest av bromsning på is gav bästa dubbade 20 poäng, bästa nordiska dubbfria 16 och bästa mellaneuropeiska dubbfria 8. Linglong däck testar dom inte alls…Tyvärr skrev dom inte vilken is. Misstänker att det är skrovlig is, dom nämner det på annat ställe i artikeln, och inte ljuvligt blankpolerad isgata.
Hade de även poäng på sidogrepp?
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Tydligen känsligt för vissa men jag vet med mig att sett siffran 400% nånstans. Det avsåg nog blöt is, vilket ändå trots allt förekommer rätt ofta. Kan dock inte just nu lägga tiden på att leta upp det så vi säger väl att det inte är mer än 40% extra de allra flesta fallen.
Känsligt och känsligt, men nog är det en rejäl överdrift att påstå 400% om det är 40%.
För mig är ämnet inte särskilt känsligt alls. Jag tycker det står var och en fritt att välja däck efter eget omdöme.

Det verkar dock väldigt känsligt för några dubbdäcksfanatiker att andra kan välja något annat.
Det finns säkert lika stora fanatiker av dubbfritt.

För mig är det lite som om man gillar IOS eller Android. Det finns fanatiker på båda sidor och för mig fungerar båda.
K karlmb skrev:
Som tex sidogrepp där friktionsdäcken är ännu sämre på is?
Har du inte bättre fantasi än så?
Vad säg som torr asfalt, blöt asfalt, lössnö, modd, hårt packad snö, rätt däckstryck, rätt hastighet, rätt avstånd, ålder på däcken etc. Det finns mer än bara grepp på is i begreppet säkerhet, åtminstone för mig.
K karlmb skrev:
Kör i varje fall aldrig så länge att jag inte har nytta av dubbarna.längre.
Aha,så du chansar alltså och kör på något som inte är det bästa tänkabara på is?
Du vet att lätt slitna dubbar har 400% längre bromssträcka än nya? 😉
K karlmb skrev:
Det vore ju faktiskt motiverat med 40 på dubbfritt i vissa fall, med tanke på att man inte kan bromsa.
Du chansar förstår jag?
Ibland är 40 för mycket också, och 30. Kör du själv 40 km/h med dubbfritt eller chansar du?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Känsligt och känsligt, men nog är det en rejäl överdrift att påstå 400% om det är 40%.
Nu var jag generös när jag tog ned det till 40%.. Detta eftersom testerna ofta är på torr is i minusgrader men som jag skrev min siffra avser blöt is. Det är inte på något vis ovanligt med blöt is.

Fairlane Fairlane skrev:
Har du inte bättre fantasi än så?
Vad säg som torr asfalt, blöt asfalt, lössnö, modd, hårt packad snö, rätt däckstryck, rätt hastighet, rätt avstånd, ålder på däcken etc. Det finns mer än bara grepp på is i begreppet säkerhet, åtminstone för mig.
Visst. Men lufttryck tex är väl tramsigt om man ska jämföra däck?
Och om som sagt skillnaderna är små som på bar asfalt eller hårt packad snö tex är det ju också sekundärt.
Rätt avstånd och hastighet... vad har det med däcktypen att göra ifall man inte vet om det är halt 100 längre fram?
Jo kanske att man får kompensera för de 40% extra bromssträcks hela tiden då om man har friktions(klena) däck eller 255 breda snyggsulor i slasken.
Eller hur gör ni när ni kör efter förutsättningarna?
Fairlane Fairlane skrev:
Ibland är 40 för mycket också, och 30. Kör du själv 40 km/h med dubbfritt eller chansar du?
Jag stannar.om jag har friktionsdäck.
 
K karlmb skrev:
Tydligen känsligt för vissa men jag vet med mig att sett siffran 400% nånstans. Det avsåg nog blöt is, vilket ändå trots allt förekommer rätt ofta. Kan dock inte just nu lägga tiden på att leta upp det så vi säger väl att det inte är mer än 40% extra de allra flesta fallen.
B Bombus pratorum skrev:
Teknikens världs senaste vinterdäckstest av bromsning på is gav bästa dubbade 20 poäng, bästa nordiska dubbfria 16 och bästa mellaneuropeiska dubbfria 8. Linglong däck testar dom inte alls…Tyvärr skrev dom inte vilken is. Misstänker att det är skrovlig is, dom nämner det på annat ställe i artikeln, och inte ljuvligt blankpolerad isgata.
Har ni kört dubbfria? Eller läst?
Min egen upplevelse av de dubbfria Nokian wr d4 är att de håller i på ett kontrollerat sätt i kurvor, när det börjar släppa kommer det inte plötsligt.
Sen har jag missnöje också, flera däck har spruckit och fått bulor.
Det ska vara ett europeiskt däck som inte har norr om Skåne att göra men om de har isgata i Tyskland så misstänker nog jag att det är blötare och halare där än i Jämtland.
Har även kört med Nokian Hakkapelitta nordiska dubbade på en annan 4wd bil och tyckte inte det va nå märkvärdigt bättre. Tyckte nästan de kändes hårdare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Har ni kört dubbfria? Eller läst?
Min egen upplevelse av de dubbfria Nokian wr d4 är att de håller i på ett kontrollerat sätt i kurvor, när det börjar släppa kommer det inte plötsligt.
Sen har jag missnöje också, flera däck har spruckit och fått bulor.
Det ska vara ett europeiskt däck som inte har norr om Skåne att göra men om de har isgata i Tyskland så misstänker nog jag att det är blötare och halare där än i Jämtland.
Har även kört med Nokian Hakkapelitta nordiska dubbade på en annan 4wd bil och tyckte inte det va nå märkvärdigt bättre. Tyckte nästan de kändes hårdare.
Jag har båda typerna. Men kör mkt lite med de dubbfria.
 
hsd
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns rätt gott om däckstester som visar att på snö så fungerar dubbfria däck väldigt bra och ändå vill du ha dubbdäck för det. Anekdotiskt?
Ändå gick Trafikverket ut med att det är enbart dubbdäck som gäller 🙄
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Ja man är ju rätt orolig att nästa däckbyte blir en riktigt negativ upplevelse när så många sågar dubbfria. "Mina däck" har utgått och det ligger 4 nya av annan modell som ska på så småningom. Samma märke dock. Vågar inte byta.
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Jag stannar.om jag har friktionsdäck.
Jamen så. Jag fick för mig att du ändå körde dubbfritt ibland. Om du står still så är det rätt säkert.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jamen så. Jag fick för mig att du ändå körde dubbfritt ibland. Om du står still så är det rätt säkert.
Jag anpassar farten till underlaget.
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Jag anpassar farten till underlaget.
Tips: Det knepet kan fungera även med dubbdäck...

Fast problemet du som tjatat om är ju att du inte vet hur underlaget är 20 m längre fram.
 
Det räcker ju faktiskt med dubbar på ena sidan däcket, bästa av båda världar 😁

Motorcykelförare på isbana, med dubbdäck på ena sidan, lutar kraftigt i kurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.