87 291 läst · 1 628 svar
87k läst
1,6k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Så har man inte bråttom så hoppas man på lite försening för att få igen lite av den hutlöst dyra biljettenpacman42 skrev:Jag som ofta reser Göteborg-Stockholm med tåg kan berätta att man blir förvånad om man inte får en del av reskostnaden återbetalad. Senaste resan fick jag 50%, resan innan 25%, resan därförinnan 50% osv osv. Många av orsakerna är dock inte rörande spåren utan handlar om det bristfälliga underhållet på tågen...
Påminner om när jag gjorde lumpen och ett tag var placerad långt norröver. Fick flyga hem med byte på Arlanda med väldigt kort tid för byte. Så i långt mer än hälften av gångerna missade jag anslutningen och fick ett presentkort på 150:-, nån kaffe med bulle och ta flyget ca. 2 timmar senare.
Med tanke på dagersättning kring 30:- så hoppades jag givetvis på lite försening Kunde också växla bort presentkorten till en bekant som reste en hel del och kunde utnyttja dem,
Jag har på senare tid fått ersättning för:
1) Toaletterna har varit trasiga, En gång fanns det två fungerande toaletter (längst fram och längst bak) i hela tåget. Jag satt naturligtvis i mitten.
2) WiFi fungerade inte i min vagn
3) Tilten fungerade inte i min vagn
4) X2000-tåget var taget ur drift så vi fick åka dubbeldäckartåg (regionaltåg) till Göteborg.
5) Bistron var tagen ur drift.
6) Tåget var senare än 1h.
Flera av punkterna ovan har naturligtvis hänt flera gånger. I somras skrev jag till kundtjänst och frågade om de försöker bli av med de kunder de har. Jag drabbades då av #1, #2, #3 och #6 på samma resa...
Dubbeldäckartåget (i torsdags) skulle jag gärna åka fler gånger (det luktade iofs väldigt mycket urin/avlopp mellan vagnarna), men det var mycket trevligare att åka med än X2000. Det var mycket stabilare på spåret. Lite jobbigt med trapporna dock, särskilt som jag en stund innan hade spräckt ett revben - att lyfta väskor i trappor var ingen höjdare (trots smärtstillande).
1) Toaletterna har varit trasiga, En gång fanns det två fungerande toaletter (längst fram och längst bak) i hela tåget. Jag satt naturligtvis i mitten.
2) WiFi fungerade inte i min vagn
3) Tilten fungerade inte i min vagn
4) X2000-tåget var taget ur drift så vi fick åka dubbeldäckartåg (regionaltåg) till Göteborg.
5) Bistron var tagen ur drift.
6) Tåget var senare än 1h.
Flera av punkterna ovan har naturligtvis hänt flera gånger. I somras skrev jag till kundtjänst och frågade om de försöker bli av med de kunder de har. Jag drabbades då av #1, #2, #3 och #6 på samma resa...
Dubbeldäckartåget (i torsdags) skulle jag gärna åka fler gånger (det luktade iofs väldigt mycket urin/avlopp mellan vagnarna), men det var mycket trevligare att åka med än X2000. Det var mycket stabilare på spåret. Lite jobbigt med trapporna dock, särskilt som jag en stund innan hade spräckt ett revben - att lyfta väskor i trappor var ingen höjdare (trots smärtstillande).
Jo hur svårt kan det vara att sköta städningen?pacman42 skrev:Jag har på senare tid fått ersättning för:
1) Toaletterna har varit trasiga, En gång fanns det två fungerande toaletter (längst fram och längst bak) i hela tåget. Jag satt naturligtvis i mitten.
2) WiFi fungerade inte i min vagn
3) Tilten fungerade inte i min vagn
4) X2000-tåget var taget ur drift så vi fick åka dubbeldäckartåg (regionaltåg) till Göteborg.
5) Bistron var tagen ur drift.
6) Tåget var senare än 1h.
Flera av punkterna ovan har naturligtvis hänt flera gånger. I somras skrev jag till kundtjänst och frågade om de försöker bli av med de kunder de har. Jag drabbades då av #1, #2, #3 och #6 på samma resa...
Dubbeldäckartåget (i torsdags) skulle jag gärna åka fler gånger (det luktade iofs väldigt mycket urin/avlopp mellan vagnarna), men det var mycket trevligare att åka med än X2000. Det var mycket stabilare på spåret. Lite jobbigt med trapporna dock, särskilt som jag en stund innan hade spräckt ett revben - att lyfta väskor i trappor var ingen höjdare (trots smärtstillande).
Trafikverksmuppen informerar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...dsplan-for-stadningen-men-ingen-plan-inlamnad
Var hittar du det kravet i Norge?
Problemet med det är att du får lägga flera hundra miljoner kronor extra då genom att bygga den här ”redundansen”. Sen leds trafiken om och så stoppar en lastbil upp den vägen med med sina dåliga däck.trähandtag skrev:en fundering är att den nya motorvägen har ett bekymmer med att det är 16 km utan någon av eller påfart. Finns knappt öppningar i vajerräcket. Det är en lång uppförsbacke för dem som kör söderut (sydväst på kartan), Jag misstänker att när väl lastbilarna inte kommer upp så kan de bli löjligt långa köer. En avfart påfart innan backen från båda hållen hade kunnat gjort att trafiken kunde ledas om och räddningsfordon, plogbilar, tungbärgare mm lättare kunde komma till. Redundansen är för dålig. Här kommer ett screenshot från googlemaps, där den röda blubben är ungefär backen är.
[bild]
Sen har du lagt flera hundra miljoner kronor i onödan på det här stället. Ska du sedan göra likadant på alla platser med samma problematik så blir det fort väldigt mycket pengar för väldigt lite nytta.
Så är det att det kan kosta, när man inte tänkte hela vägen. jag kan bara jämför med Hallandsåsen där avfarter/påfarter finns både söder o norr om åsen. Frågan är om en ny av/påfart behöver ha full facilitet, utan kan öppnas när väl det behövs. Om jag minns det rätt finns det en vägunderfart innan start på backen.
Tror du inte att de får betala om det står och blockerar och behöver bärgas bort?K Kurtivan skrev:Vi har några rejäla backar utefter E4 i Västernorrland och där blir det stopp varje snöfall. Det är lastbilar som fastnar i backarna. Någon lade fram en teori att utländska chaufförer får inte beställa bärgare för deras åkerier vill inte ta kostnaden, så då hjälper de varandra med att en annan lastbil "fastnar" i parallellfilen, då blir det plötsligt trafikverkets ansvar när det är helt stopp, då hamnar bärgningskostnaderna hos oss skattebetalare istället. Finns det belägg för den teorin, tro?
Jag kan även tipsa om att ett par saltkorn under nysnö gör att det blir sjukt halt om det sedan ligger is under. Jag provade det i Stockholm i torsdags med en spricka i ett revben som resultat. Är det en fläck som är så hal som det blir med salt under snö, då har man ingen chans att häva fallet...M maxmsm skrev:
...samma effekt gäller faktiskt för bilar också, även om de bara går rakt fram istället...
Jo den varianten har jag inte hört förut men under förra vintern så kom man på att man kan ringa SOS International för att få fart på en tungbärgning, sen kan ju långtradarchauffören vara instruerad att inte göra nägot utan invänta att väghållaren gör sitt, billigare kanske?K Kurtivan skrev:Vi har några rejäla backar utefter E4 i Västernorrland och där blir det stopp varje snöfall. Det är lastbilar som fastnar i backarna. Någon lade fram en teori att utländska chaufförer får inte beställa bärgare för deras åkerier vill inte ta kostnaden, så då hjälper de varandra med att en annan lastbil "fastnar" i parallellfilen, då blir det plötsligt trafikverkets ansvar när det är helt stopp, då hamnar bärgningskostnaderna hos oss skattebetalare istället. Finns det belägg för den teorin, tro?
Redigerat:
Som jag skrev tidigare så förbjud saltet, tillåt endast på GC-vägar och då givetvis blandat med sand.pacman42 skrev:Jag kan även tipsa om att ett par saltkorn under nysnö gör att det blir sjukt halt om det sedan ligger is under. Jag provade det i Stockholm i torsdags med en spricka i ett revben som resultat. Är det en fläck som är så hal som det blir med salt under snö, då har man ingen chans att häva fallet...
...samma effekt gäller faktiskt för bilar också, även om de bara går rakt fram istället...