99 721 lĂ€st · 1 820 svar
100k lÀst
1,8k svar
Trafikkaos pÄ E22 - vad var det som gick fel?
Ok... tryckfelsnisse.đpacman42 skrev:
Hursomhelst sÄ mÀts ju det hela tiden pÄ en start och landningsbana för flyg och man saltar dÄ proaktivt för att slippa is och stopp för flygplan.
Men vÀgproblemet vi diskuterar, se rubrik, var orsakat av kraftigt snöfall med blÄst och dÄ hjÀlper inte saltbilarna om det finns fordon med dÄliga dÀck/mönster som inte Àr anpassat för det vÀglaget.P paralun skrev:Jo men nu handlar det frÀmst om lÄngtradare och att hela industrin Àr beroende av "justintime" leveranser.
Sedan alla vÄra kÀra paket som ska levereras i tid.
Om man Àr proaktiv med saltning sÄ ger det dÄ Àven en stor fördel för privatbilister.
Enkelt jÀmfört sÄ skulle vi behöva stÀnga varenda flygplats om man inte saltar och man fÄr ner "friktionskoefficienten" dvs att man fÄr bort isen pÄ asfalten.
Rena löjan att det inte saltas mer!! OBS mitt resonemang gÀller enbart de stora EuropavÀgarna genom Sverige.
Och om vi ska ha en vĂ€ghĂ„llning nĂ„gra dagar per Ă„r hĂ€r i södra Sverige med riktigt besvĂ€rlig vĂ€derlek att man ska kunna köra oberoende av fordon och dĂ€cksval.đ
Du tog flyget som jĂ€mförelse, dĂ„ med saltning, men det stĂ€lls ju in vid dessa besvĂ€rliga vĂ€derförhĂ„llande nĂ„gra gĂ„nger per Ă„r. Försenas oftare pga snöröjning och isbekĂ€mpning, etc, utifrĂ„n mĂ„nga Ă„rs erfarenhet dĂ„ jag har ett "livslĂ„ngt" medlemskort frĂ„n flygbolag.đ
Redigerat:
Jo det hjÀlper visst att salta men man mÄste göra det innan eller i inledningen av ett snöfall.A AndersS skrev:
SÄ det blir en extrarunda men det Àr det sÀkert vÀrt utifrÄn ett trafiksÀkerhetsperspektiv isf att lÀgga en massa möda pÄ tex "kÀnguruhoppande" bilar och hastighetsmÀtningar.
Mycket tveksam, sÀker pÄ, att saltning överhuvudtaget inte pÄverkat eller förbÀttrat nÄgot i veckan pÄ E22an, det som Àr det svÄra Àr drivbildningen/blÄst i kombination med snöfall. Under de Är jag sjÀlv i arbetet gjorde mycket resor pÄ vintervÀgarna hÀr i söder (Götaland och upp till Stockholm) sÄ tog jag hÀnsyn till vÀdervarningar.P paralun skrev:
Det saltas definitivt inte pÄ flygplatser. Om du tror att de Àr opÄverkat av snö har man nog inte flugit pÄ vintern.P paralun skrev:Jo men nu handlar det frÀmst om lÄngtradare och att hela industrin Àr beroende av "justintime" leveranser.
Sedan alla vÄra kÀra paket som ska levereras i tid.
Om man Àr proaktiv med saltning sÄ ger det dÄ Àven en stor fördel för privatbilister.
Enkelt jÀmfört sÄ skulle vi behöva stÀnga varenda flygplats om man inte saltar och man fÄr ner "friktionskoefficienten" dvs att man fÄr bort isen pÄ asfalten.
Rena löjan att det inte saltas mer!! OBS mitt resonemang gÀller enbart de stora EuropavÀgarna genom Sverige.
Jo det hjÀlper garanterat och man har ju all information via mer detaljerade vÀdetprognoser inkl sina vÀderstationer lÀngs vÀgarna som dÄ bÄde mÀter temperaturen i luften samt vÀgbanan.A AndersS skrev:Mycket tveksam, sÀker pÄ, att saltning överhuvudtaget inte pÄverkat eller förbÀttrat nÄgot i veckan pÄ E22an, det som Àr det svÄra Àr drivbildningen/blÄst i kombination med snöfall. Under de Är jag sjÀlv i arbetet gjorde mycket resor pÄ vintervÀgarna hÀr i söder (Götaland och upp till Stockholm) sÄ tog jag hÀnsyn till vÀdervarningar.
Hade vi detaljerna sÄ Àr jag ganska sÀker pÄ att Trafikverket skulle erkÀnna att de gjorde en felbedömning.
MÄlsÀttningen mÄste vara att en EuropavÀg ska hÄllas öppen inkl rikligt med salt.
Nuförtiden nÀr mÄnga bilar bÄde har friktionssensorer och Àr uppkopplade sÄ fÄr faktiskt Trafikverket realtidsinformation om var det Àr halt.
https://vpp.sbuf.se/Public/Document...13188 Slutrapport Road Status Information.pdf
https://vpp.sbuf.se/Public/Document...13188 Slutrapport Road Status Information.pdf
Jo men ser det ut sÄ hÀr Àr det nog "salthatarna-miljömupparna" som styr och inte mÀtningar och detaljerade vÀderprognoser.B b8q skrev:
Jag fÄr det i vÄr bil, men det kan vara rent/torrt pÄ E22an utanför dÀr vi bor men att nÄgon spinner/sladdar pÄ nÄgon vÀg/gata i omrÄdet jag passerar och Àr uppkopplad mot samma system. Kommer upp en symbol i panelen med sladdande bil.B b8q skrev:
Men det behöver man vĂ€l knappast om man vet att det ska bli besvĂ€rligt enligt "alla" prognoser och man gĂ„r ut med meddelanden om besvĂ€rlig vĂ€derlek och att man ska undvika att köra som gĂ€llde nu i veckan.đ
NÀÀ, lite sunt förnuft mÄste ocksÄ fÄ rÄda de fÄ dagar/Är vi har dessa problem hÀr i söder.
Men nu Ă€r det dags att köra en tur med 10 grader varmt ute, torr vĂ€g vad jag kan se, tar awdbilen och som har vinterhjulen pĂ„, men kör inte ut pĂ„ E22an idag.đ
Men nu Ă€r det dags att köra en tur med 10 grader varmt ute, torr vĂ€g vad jag kan se, tar awdbilen och som har vinterhjulen pĂ„, men kör inte ut pĂ„ E22an idag.đ
Jo nu handlar det dÄ frÀmst om JIT lÄngtradare.... varor till industrin samt vÄra kÀra paket.A AndersS skrev:
Som du sjÀlv skrivit sÄ handlar det om ett fÄtal tillfÀllen dÄ det behövs rikligt med salt.
Ska till Arlanda nu och har laddat med en extra pĂ„se spolarvĂ€tska đ
Ăven Urea ska bort nu, dĂ„ det orsakar övergödning. Jag har inte riktigt koll pĂ„ vad som kommer in i stĂ€llet.
Men i norr kör man Àven pÄ isbanor, sÄ det Àr en missuppfattning att man hÄller banorna helt is och snöfria.
Men i norr kör man Àven pÄ isbanor, sÄ det Àr en missuppfattning att man hÄller banorna helt is och snöfria.