D Daniel 109 skrev:
Jag bor inte i Stockholm utan mer lantligt. Jag har än så länge kommit dit jag ska med tvåhjulsdrift. Blir det väglag så jag jag inte kommer fram med tvåhjulsdrift i Stockholm så utgår jag ifrån att jag sedan länge suttit fast köer. Fyrhjulsdrift skulle inte hjälpa mig då.
jag har klarat mig många ggr. med hjälp av 4wd i lätta problem man inte ens funderar på med 2wd, även högre bil där svenssons bara står still och inte kommer förbi för en liten refug och liknande. Allt över normen är bara plus!
 
R Rkarlsson skrev:
Lagen är knivskarp. Men du drar upp slicks som är 100% olagligt. Håll dig till lagliga däck.
Min poäng är att lagstiftaren inte är konsekvent.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag bor inte i Stockholm utan mer lantligt. Jag har än så länge kommit dit jag ska med tvåhjulsdrift. Blir det väglag så jag jag inte kommer fram med tvåhjulsdrift i Stockholm så utgår jag ifrån att jag sedan länge suttit fast köer. Fyrhjulsdrift skulle inte hjälpa mig då.
Fastnar man i köer så kanske denna blir bra

Monstertruck med röd och svart demon-tema i luften framför publik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
jag har klarat mig många ggr. med hjälp av 4wd i lätta problem man inte ens funderar på med 2wd, även högre bil där svenssons bara står still och inte kommer förbi för en liten refug och liknande. Allt över normen är bara plus!
Svenson är oduglig på bilkörning när det kniper.

Jag glömmer aldrig:

November 1995 började det snöa i Göteborg och jag satt på kontoret och tittade på.

På kvällen när jag körde hem hade det blivit ordentligt med snö och i slingerbacken upp mot Gårdsten efter gårdstenstunneln till vänster stod det Volvobilar både till vänster och höger som inte kom upp.

Min Nissan bluebird med framhjulsdrift och en tung motor över drivaxlarna, med odubbade däck tuggade dig upp mellan volvosarna hur enkelt som helst.
Dagen efter var hela staden stängd.
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
Annars så har vi en jämlik snöplogning på vissa delar. Det innebör att man ska ploga cykelbanor först därefter trottoarer. Resten? Det kommer allt eftersom. Det innebär att vissa små gator plogas en gång i veckan oavsett om det behövs eller ej.
Jag är glad att jag inte bor i Stockholms kommun fortfarande samma region.
Men här lyckas de faktiskt ploga allting. samma dag. Jag bor på en återvändsgränd. Men de kommer och plogar varje gång. Förvisso snökaos då blir det lite senare.
 
Det är knappast samma maskiner som plogas cykelbanor som vägarna. Så de kommer knappast efter i kön.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är knappast samma maskiner som plogas cykelbanor som vägarna. Så de kommer knappast efter i kön
Ändå är det så det fungerar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ändå är det så det fungerar.
Nej. Det är så du uppfattar det, inte så det är. Det är en speciell traktor som plogar, borstar och saltar cykelbanorna. Det är andra fordon som plogar gator och vägar. Traktorn till cykelbanorna används inte till gator och vägar.

Det är korrekt att cykelbanorna (de få som plogas på detta vis - infartslederna för cyklar motsvarande typ E4 och E18 för bilarna) plogas innan alla bilvägar plogats. Men det är ingen kö där det ena prioriteras före det andra när det snöat.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Varje cykliskt på den plogade cykelbanan är en bil mindre som är fast i köerna på den oplogade vägen 🏂
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej. Det är så du uppfattar det, inte så det är. Det är en speciell traktor som plogar, borstar och saltar cykelbanorna. Det är andra fordon som plogar gator och vägar. Traktorn till cykelbanorna används inte till gator och vägar.

Det är korrekt att cykelbanorna (de få som plogas på detta vis - infartslederna för cyklar motsvarande typ E4 och E18 för bilarna) plogas innan alla bilvägar plogats. Men det är ingen kö där det ena prioriteras före det andra när det snöat.
Du menar sopsaltning? Jag pratade om snöröjningen generellt.
 
A ajn82 skrev:
Varje cykliskt på den plogade cykelbanan är en bil mindre som är fast i köerna på den oplogade vägen 🏂
Och lite mer att göra för ortopeden!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du menar sopsaltning? Jag pratade om snöröjningen generellt.
Det kvittar, det är olika utrustning och förare.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du menar sopsaltning? Jag pratade om snöröjningen generellt.
Ja det är så de prioriterade cykelbanorna snöröjs (prioriterade över andra cykelbanor). Generellt så röjs inte cykelbanorna före gatorna.
 
Fairlane
P Pin skrev:
Generellt så röjs inte cykelbanorna före gatorna.
Så här säger man i Stockholms kommun (från en artikel i DN)
Startkriteriet för att staden ska skicka ut sina snöröjningsentreprenörer vid blötsnö är runt 1,5 centimeter på gångbanor. ”Då börjar det bli ganska besvärligt att ta sig fram om man sitter i rullstol eller drar en barnvagn”, säger Malinda Flodman. För vägbanor gäller ungefär 4 centimeter snö.

Det står förvisso inte cykelbanor, men det är ändå så att man påbörjat snöröjning tidigare där.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så här säger man i Stockholms kommun (från en artikel i DN)
Startkriteriet för att staden ska skicka ut sina snöröjningsentreprenörer vid blötsnö är runt 1,5 centimeter på gångbanor. ”Då börjar det bli ganska besvärligt att ta sig fram om man sitter i rullstol eller drar en barnvagn”, säger Malinda Flodman. För vägbanor gäller ungefär 4 centimeter snö.

Det står förvisso inte cykelbanor, men det är ändå så att man påbörjat snöröjning tidigare där.
Ok, poängen är att det inte är någon ”kö” där cykelbanan plogas först och sedan plogas gator för bilar.
Det är helt rimligt tycker jag att det prioriteras så. Många måste gå en bit för att komma till sin bil eller till bussen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.