84 796 läst · 1 530 svar
85k läst
1,5k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Skillnaden är att vinterdäck ger en klar förbättring i alla förhållanden. Fyrhjulsdrift ger ett bättre grepp vid acceleration, men är inte alls bättre vid inbromsning. Det ger då intryck av bättre grepp än man har.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag läste på en däcktillverkares hemsida.trähandtag skrev:Jag hörde en utredare på TRV som analyserat dubbdäck eller vinterdäck, dvs vinterdäck med eller utan dubb. Detta var för 15 år sedan. Enligt denna analys är det ingen skillnad i olycksrisk, som jag minns det. Dubbdäcken i vissa situationer (is) var säkrare, men kompenserades av att de som har dessa däck kör fortare.
De påpekade just fördelen med dubbdäck är om det är is. De rekommenderade dubbfritt om man bor i storstäderna. Däremot om man bodde långt norrut var dubbdäck att rekommendera
Men att man skulle öka hastigheten för att man kör med dubbdäck tror jag inte det finns någon vettig undersökning som stödjer.
Varför inte bara acceptera att dubbdäck har sina fördelar is och riktigt packad snö. Annars så spelar det ingen egentlig roll. enkelt däcktillverkaren. Förvisso så är en däcktillverkare partisk. Men jag tyckte det kändes rimligt det som skrevs. Framförallt då de vill sälja båda däcken.
Religionen dubbfria däck har talat
Och bemöts av anhängare av dubbdäck
Men ni fattar inte?Bananskalare skrev:Jag skulle faktiskt konstatera att vinterdäck invaggar folk i falsk trygghet. Ska vi förbjuda vinterdäck för det? De största idioterna är inte som kör med dubbdäck och 4wd utan de som kör med sommardäck.
Sen finns det idioter i trafiken. Både de som tillbringar stor del av sin arbetstid i bilen. och de som bara kör då och då. Enligt mig så är det de som kör mest är.de som kör sämst
De som kör som idioter på sommaren gör det lika mycket på vintern om de så kör med världens bästa däck och bil. De kommer inte klara av en situation ändå.
Man blir varken mer eller mindre invaggad i falsk trygghet med dubbfritt. Man är på riktigt medveden om att man kör dubbfritt och kanske framhjulsdrift.
Min erfarenhet är medelålders män. För några år sen var det gubbar i 55-65 års åldern som körde respektlöst. Men det har gått ner i åldrarna.
Det ni inte förstod från min text var att det går precis lika bra med en vettig förare som förstår att vinterväglag är vinterväglag. Det hade gått att köra med sommardäck med men som tur är så är det inte lagligt längre. Vi hade sen lite halvtunga bilar förr i tiden. Eller många iallafall.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det var inte det jag försökte förklara.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag ögnade igenom en gammal undersökning från Folksam. Deras teori till varför det gick som det gick med fyrhjulsdrift var att man körde lite fortare. Det var på vinterväglag. Sommar var det lika illa. Men kan konstatera att det går inte att hitta något fel på fyrhjulsdrift utan det var människan. Men de flesta som har fyrhjulsdrift kan konstatera att man kommer fram bättre när det mycket snö.D Daniel 109 skrev:
Kör man som man ska så är inte en 4wd farligare.
själv brukar jag anpassa hastigheten mer till vad jag ser än vad jag känner är det snö på vägen så anpassar jag farten för att undvika att något händer men inget är statiskt. Dey kan hända saker.
Nej, den är inte sämre. Men det ger ett intryck av att vara bättre än det är.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Alltså idiot på sommaren, idiot på vintern.R Rkarlsson skrev:Men ni fattar inte?
De som kör som idioter på sommaren gör det lika mycket på vintern om de så kör med världens bästa däck och bil. De kommer inte klara av en situation ändå.
Man blir varken mer eller mindre invaggad i falsk trygghet med dubbfritt. Man är på riktigt medveden om att man kör dubbfritt och kanske framhjulsdrift.
Min erfarenhet är medelålders män. För några år sen var det gubbar i 55-65 års åldern som körde respektlöst. Men det har gått ner i åldrarna.
Det ni inte förstod från min text var att det går precis lika bra med en vettig förare som förstår att vinterväglag är vinterväglag. Det hade gått att köra med sommardäck med men som tur är så är det inte lagligt längre. Vi hade sen lite halvtunga bilar förr i tiden. Eller många iallafall.
Jag skulle vilja påstå att kör man som en idiot när man har vinterdäck så är det nog inte däcken det är fel på. Folk har problem med snabba bilar. Men det är inte bilen som gör fel Den är inte farligare.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Den är bättre på många sätt. Det finns anledning till att rallybilar gillar fyrhjulsdrift.D Daniel 109 skrev:
Däremot måste man hålla hastigheten.
Men den är mycket bättre när det gäller mycket snö tillexempel. Dock är det nog väldigt bra om man fick lära sig att köra
Ja, den är bättre på att komma fram. Inte på att hålla sig på vägen. Att komma fram är väldigt sällan ett problem.
Nej det är inte fel på vinterdäcken (dubb/dubbfritt) det är alltid föraren. Sen kan det finnas vissa omständigheter som man inte kan styra riktigt, tex om en älg attackerar dig på landsväg eller en grisajävel får för sig att vilja passera. Eller en mobilberoende individ som gör en skarp 90graders sväng och går ut framför dig med noll marginal. Du hinner inte stanna vad du än har på fälgarna.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Komma fram kan absolut vara ett problem vintertid. Jag vet inte vart du bor. Men i Stockholm kan det ibland svårt att komma fram. Då är det inte trafiken som är problemet.D Daniel 109 skrev:
Men det bästa med fyrhjulsdrift vet du va det är?
Den är helt frivillig
Jag bor inte i Stockholm utan mer lantligt. Jag har än så länge kommit dit jag ska med tvåhjulsdrift. Blir det väglag så jag jag inte kommer fram med tvåhjulsdrift i Stockholm så utgår jag ifrån att jag sedan länge suttit fast köer. Fyrhjulsdrift skulle inte hjälpa mig då.