Fairlane Fairlane skrev:
Jag har sett folk hylla dubbdäck och jag har sett folk hylla dubbfritt, men året-runtdäck vet jag inte om jag sett någon hylla. Var ser du det?
Det står på en del "dubbfria". Kul för jag minns att det också stod på en del sommardäck på 70-talet. Lika värdelöst då.😆
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Det står på en del "dubbfria". Kul för jag minns att det också stod på en del sommardäck på 70-talet. Lika värdelöst då.😆
Står det att folk hyllar åretruntdäck på däcken???
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
sunnis sunnis skrev:
Är det ens klarlagt att problemet var personbilar med sommardäck som orsakade kaoset?
Nej det är inte klarlagt och var inte heller frågan. Frågan var huruvida det är dumt att ge sig ut med sommardäck där och då med personbil.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Står det att folk hyllar åretruntdäck på däcken???
Om det står på betyder det att det är något bra..
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja att jämföra med sommardäck är intressant. Med tanke på att sommar däck är inte direkt kända för att de är så vassa på vinterväglag. kyla och sommardäck är inte en jättebra kombo.
Visst är det; lustigt val av NTF, men just i den här situationen när man diskuterar om att byta dubbdäck till sommardäck tidigare eller senare så passar den ganska bra. Det är bättre att köra dubbdäcken lite längre på våren trots att de har sämre egenskaper än sommardäcken på barmark än att byta tidigt. För kommer det en omgång med frosthalka ooh is på morgnarna så är sommardäcken urdåliga, medan dubbdäcken fortfarande är nästan lika bra på de varma dagarna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du har verkligen missat allting.
Det är dubbfria däck som är det ända vinterdäck som gud har skapat. Det är bättre än alla däck. Så upplever jag debatten. men för min del bryr jag mig inte alls vad du föredrar. Även om jag föredrar dubbdäck Så skulle jag mycket hellre köra på fräscha dubbfria däck före att par 10år gamla dubbdäck. Utan att tveka. Jag är inte bokstavstroende
Friktionsdäck är bättre än dubbdäck!

Diagram över testresultat för olika vinterdäck med betyg och specifikationer som mönsterdjup och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://static.cdn-expressen.se/images/95/ff/95ffa5ae59154b2dabcce94803ca24ac/annan/2560.jpg

https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/dacktest/test-av-vinterdack-2023-2024/
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Friktionsdäck är bättre än dubbdäck!

[bild]
[länk]

[länk]
Ja det är bara på is som dubbdäcket är o kan vara bättre så frågan är hur ofta det är is där man kör…
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag har på vägen till jobbet en kurva som är ogynnsam vid isbildning för de med dåligt grepp vid den valda hastigheten. Trots mestadels arbete hemma de senaste åren så ser jag varje år minst en olycklig som har parkerat i diket vid den kurvan. Vid ett tillfälle var det tre bilar i samma dike. Jag med mina dubbdäck har ännu inte besökt det populära diket.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det är bara på is som dubbdäcket är o kan vara bättre så frågan är hur ofta det är is där man kör…
I skåne är det mer is än snö. Men det funkar superbra med dubbfritt med. Man kör som man skall göra och inte som alla stresstokar.

Och svartisen vi får så kan det kvitta med dubb eller inte. Vid riktigt oförutsedda händelser så kommer man inte kunna stanna ändå.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
I skåne är det mer is än snö. Men det funkar superbra med dubbfritt med. Man kör som man skall göra och inte som alla stresstokar.

Och svartisen vi får så kan det kvitta med dubb eller inte. Vid riktigt oförutsedda händelser så kommer man inte kunna stanna ändå.
I Skåne skulle jag kört dubbfritt om jag Bodde där..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
I Skåne skulle jag kört dubbfritt om jag Bodde där..
Vi har väldigt mycket is. Ännu mer efter att trafikverket slutat arbeta innan rusning. Men det går ju att köra men det är halt. Mycket halt på morgonen.
 
R Rejäl skrev:
Ja det är bara på is som dubbdäcket är o kan vara bättre så frågan är hur ofta det är is där man kör…
Hur ofta är det ösregn på sommaren?
 
D Dilato skrev:
Friktionsdäck är bättre än dubbdäck!

[bild]
[länk]

[länk]
Det är religion, valet av däck. Jag tillhör de som tillber dubbdäcket.
Problemet med Stockholm är at oftast så att sommar däck skulle fungera. Sen som alltid från att ha varit plusgrader några dagar så de är härligt fuktigt. Så blir det några minusgradet. Och allt blir blankis. Du fungerar inte dubbfritt lika bra
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.