95 903 läst · 1 756 svar
96k läst
1,8k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Det antyds dåliga väderprognoser i svepande ordalag, men båda sk snökaosen ”E22” och Västra Götaland i början av veckan var ju välprognostiserade, så jag förstår inte gnället…men ärlighet är väl inte vissas egenskaper.
Alla entrepenörer som snöröjer är upphandlande av TRV och det finns säkert inget i avtalen som säger att maskiner kan flyttas ett tiotal mil (gissar det). stråket med snöproblem var som jag uppfattat det ca 15 mil brett och sträckte sig över mellan kusterna.
Alla entrepenörer som snöröjer är upphandlande av TRV och det finns säkert inget i avtalen som säger att maskiner kan flyttas ett tiotal mil (gissar det). stråket med snöproblem var som jag uppfattat det ca 15 mil brett och sträckte sig över mellan kusterna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Jag har vinterdäck på bilar av helt andra skäl, men om det är din anledning så är det ok för mig.K karlmb skrev:
Dubbdäck antar jag du menar så, eftersom det annars inte är sistadatum om 15 april. Det gäller inte heller om det är eller finns risk för vinterväglag. Jag skulle nog påstå att det 1 april fanns stor risk för vinterväglag i hela landetK karlmb skrev:
Eller låta bilen stå?K karlmb skrev:
Ja det är ett problem förstås, men vet man att man har stort behov av bilen så byter åtminstone inte jag när det fortfarande är nollgradigt flera nätterK karlmb skrev:
Mitt skäl är givetvis även säkerheten. Men nu kan jag ju inte ha de kvar mer än 2 veckor efter 1 april av "miljöskäl", såvida jag inte kan göra en egen prognos...Fairlane skrev:
Och egentligen är det upp till var och en att göra en sådan i alla situationer.
Självklart dubbdäck, vi pratar väl om trafiksäkerhet här och inte leksaker?Fairlane skrev:
Livet är lite mer komplicerat än så om man inte bor vid nån T-bana som i Tokholm.Fairlane skrev:
Det är lite det som är min poäng. Min egen prognos stämde bäst både på tisdagen och torsdagen. (Torsdagen särskilt blev ju ett falsk-alarm där jag bor) Jag kom fram säkert då jag både anpassade hur jag körde och när, och hade kunnat köra som vanligt mer eller mindre på torsdagen, men jag blev ju rädd när ministern yttrade sig...) . Och det blir bara löjligt när en ansvarig minister vräker ur sig påståenden som till en dagisklass, särskilt när hen vet vilket jävla soppa vi har på ansvariga myndigheter.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Så otroligt svårt är det inte att förutse att det kan bli vinterväglag i april. Sommardäcken är ju klart sämre även om det inte ligger snö på vägen om temperaturen är låg. Man kan se en 10-dygnsprognos på YR eller SMHI (10-dygns vet väl alla att de inte är tillförlitliga) och ser man att det är minusgrader på nätterna så låter man lämpligen vinterdäck sitta kvar, eller låter bilen stå om man inte har rätt däck för väglaget.K karlmb skrev:
Jaha, det är den nivån är på diskussionen...K karlmb skrev:
Ja, desto större anledning att inte byta till sommardäck för tidigt...K karlmb skrev:
Ja, det kan den såklart göra, men samma dag man ska åka stämmer nog prognosen rätt ok för SMHI.K karlmb skrev:
Inatt var det tydligen ovanligt många halkolyckor mellan Uppsala och Sundsvall. Jag befinner mig själv i de trakterna nu (givetvis med vinterdäck på bilen) och när jag tittar ut på bilen som står parkerad utanför så ligger det ett lager snö på den. Om folk kört med sommardäck nu så anser jag att de är olämpliga förare.
Anpassa sig efter förutsättningarna är bra, det ska man såklart göra. Jag vet inte vilket uttalande du blev rädd för, men om det var att man är en oansvarig förare om maan ger sig ut med sommardäck och fastnar efter den varning som var, ja då håller jag med honom.K karlmb skrev:
Fast många trafikanter tänker ju som dagisbarn. Man kan faktiskt kritisera både trafikanter och myndigheter. Om man känner att myndigheterna alltid måste fixa perfekta förutsättningar och att man inte har något eget ansvar så är dagisklass inte helt fel jämförelse.K karlmb skrev:
Nej, jag gjorde bra prognoser själv. Förnumstiga kommentarer om när gummiblandningen är bäst är ju inte relevant här då vi har 2 veckors spann bara. Eller ska jag skaffa en uppsättning dubbfria däck också att ha fram i juni?Fairlane skrev:Så otroligt svårt är det inte att förutse att det kan bli vinterväglag i april. Sommardäcken är ju klart sämre även om det inte ligger snö på vägen om temperaturen är låg. Man kan se en 10-dygnsprognos på YR eller SMHI (10-dygns vet väl alla att de inte är tillförlitliga) och ser man att det är minusgrader på nätterna så låter man lämpligen vinterdäck sitta kvar, eller låter bilen stå om man inte har rätt däck för väglaget.
Fairlane skrev:Ja, det kan den såklart göra, men samma dag man ska åka stämmer nog prognosen rätt ok för SMHI.
Inatt var det tydligen ovanligt många halkolyckor mellan Uppsala och Sundsvall. Jag befinner mig själv i de trakterna nu (givetvis med vinterdäck på bilen) och när jag tittar ut på bilen som står parkerad utanför så ligger det ett lager snö på den. Om folk kört med sommardäck nu så anser jag att de är olämpliga förare.
Så om jag kört i diket, då hade jag varit dagisbarn? Jag pratar inte om ostkusten här, utan där jag befinner mig. Vi hade stort pådrag i västra götaland, som visade sig överdrivet väster om Borås iaf.Fairlane skrev:
Visst finns det odugliga trafikanter. Men detta var något större. Att myndigheterna kan vara så urbota inkompetenta som de var på E22 några veckor sen är det som verkar försöka skylas över genom att lägga skuld på alla som har 2 ynka veckor på sig att fatta rätt beslut i princip, ifall de är beroende av bilen.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Fint så, men väljer man att göra sina prognoser själv och ignorera de som kommer från SMHI så är det väl fullt rimligt att man själv tar ansvar om det blir fel?K karlmb skrev:
Du får köra med dubbdäck även efter 15 april om det är vinterväglag eller förväntas bli det, eller du ska på resa till plats där det förväntas vara vinterväglag. Du får även plocka av dubbdäcken innan första april om väglaget är sådant, så tvåveckorsspannet existerar inte.K karlmb skrev:
Vilka däck du väljer att ha är ditt val. Jag har dubbdäck på ena bilen och dubbfritt på den andra och trots att du tycker det senare är leksaker så fungerar det bra.
När olika däck är bra/dåliga tycker jag är mycket vettigt att veta. Då kan man ta hänsyn till det. Grannen som i princip bara kör dagtid och lättare kan låta bilen stå kan byta till sommardäck tidigare än vad jag kan, då jag kör kvällar, nätter och tidiga morgnar och dessutom har svårare att låta bilen stå. Inget konstigt i det tycker jag.
Det skrev jag inte. Gör man en egen prognos som säger att sommardäck är ok, och sen kör i diket under de förhållanden som rådde run Jönköping etc (för det var väl det ministern talade om?) så är det väl rimligt att man tar eget ansvar också. Att inte ta eget ansvar för sin felbedömning då är småbarnsnivå, enligt mig.K karlmb skrev:
En sån där kommentar är ju bara löjlig, men visst vill du framstå som efterbliven så varsågod. "Jag vill inte slita på dubben" är ett vanligt argument man hör till varför ni dubbdäcksförespråkare åker med sommardäck i första/sista snöfallen varje år.K karlmb skrev:
Fulltext av TRVs interna utredning. https://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1846901/FULLTEXT01.pdf
Vafan får jag?:
Vafan får jag?:
Utveckla förmågan att skapa en lägesbildTrafikverkets behöver ha förmåga att skapa en snabb och aktuell lägesbild även vidpåfrestande väderhändelser på det statliga vägnätet. Denna lägesbild, som ärväsentlig för att kunna agera och fatta beslut, bygger på en nära samverkan ochinformationsutbyte mellan Trafikverket och en rad andra aktörer. Detta inkluderarpolis, räddningstjänst, SOS Alarm, driftentreprenörer och trafikanter. Det ärTrafikverkets egen lägesbild, tillsammans med övriga aktörers, som skaparförutsättningar för en gemensam lägesbild med möjlighet att snabbt identifierahändelser och tillsammans prioritera åtgärder för att hantera dessa, oavsett om detgäller vägnätet eller järnvägsnätet.
Trafikverket bör fortsätta utveckla sina befintliga metoder för att samla ininformation och skapa en intern lägesbild på väg, och även se över möjligheten tillnya metoder. Trafikverkets interna lägesbild kompletterar den aktörsgemensammabilden och gör det möjligt för Trafikverket att bidra med värdefull information tilldet gemensamma informationsflödet.Det finns också ett behov av att ytterligare utveckla loggföring även underpåfrestande och intensiva händelser, som en grund för att sammanställa en internlägesbild. Under utvärderingsarbetet har det visat sig att beslutsfattande,information och kommunikation som genomförts under den 3 januari, inte hardokumenterats på ett tillräckligt detaljerat sätt. Detta kan ha påverkat att deninterna lägesbilden varit ofullständig och att Trafikverket inte kunnat bidra till denaktörsgemensamma lägesbilden i önskad utsträckning. Brist på lägesbild kan ävenha påverkat felaktiga prognoser.För att adressera dessa, måste Trafikverket inte bara förbättra sina egna processerför informationsinsamling, loggföring och arbetssätt för att skapa internalägesbilder, utan också aktivt dela med sig av sin interna lägesbild. Genom att göradetta kan Trafikverket agera i en mer proaktiv roll i den aktörsgemensammasamverkan.
Det finns nog några som håller med mig...RoTe skrev:
Precis. Och då behöver jag inte några pekpinnar från ministrar först.Fairlane skrev:
Det ansvar som kommit på tapeten är myndigheternas, och då ska man inte vältra över på oss bilister som försöker göra så gott vi kan, till skillnad från en del på dessa myndgheter.
Det där är inga nyheter för erfarna bilister, vilket jag anser att jag är.Fairlane skrev:Du får köra med dubbdäck även efter 15 april om det är vinterväglag eller förväntas bli det, eller du ska på resa till plats där det förväntas vara vinterväglag. Du får även plocka av dubbdäcken innan första april om väglaget är sådant, så tvåveckorsspannet existerar inte.
Vilka däck du väljer att ha är ditt val. Jag har dubbdäck på ena bilen och dubbfritt på den andra och trots att du tycker det senare är leksaker så fungerar det bra.
När olika däck är bra/dåliga tycker jag är mycket vettigt att veta. Då kan man ta hänsyn till det. Grannen som i princip bara kör dagtid och lättare kan låta bilen stå kan byta till sommardäck tidigare än vad jag kan, då jag kör kvällar, nätter och tidiga morgnar och dessutom har svårare att låta bilen stå. Inget konstigt i det tycker jag.
Men nu var det du som skrev att det är rent oansvarigt i princip att ta av vinterdäcken när det fortfarande kan bli minusgrader på nätterna. Det gör att man enligt det resonemanget ska köra på dubbfria däck tom juni utom kanske i Skåne.
Och det gör då att en ansvarskännande bilist måste skaffa dubbla uppsättningar vinterdäck för att komma ifrån 2-veckorsspannet. Du kanske kan välja bil beroende på väglag, de flesta kan inte det.
Tror knappast du byter från sommardäck till dubbdäck på den bilen, utan du lär ta den andra bilen, men vad vet jag.
Var skrev jag att mina egna prognoser alltid är korrekta och att jag inte tar ansvar för dem?Fairlane skrev:Det skrev jag inte. Gör man en egen prognos som säger att sommardäck är ok, och sen kör i diket under de förhållanden som rådde run Jönköping etc (för det var väl det ministern talade om?) så är det väl rimligt att man tar eget ansvar också. Att inte ta eget ansvar för sin felbedömning då är småbarnsnivå, enligt mig.
Jag uppfattade det som att ministern uttalade sig generellt om alla ställen där det var gult eller orange, inte bara där det faktiskt blev något på torsdagen.
Och det var en fokusförflyttning som inte är värdigt ett land som har så mkt problem som vårt.
Det är inte oansvarigt att ta av vinterdäcken; däremot att köra med sommardäcken om det är vinterväglag. Har man bytt till sommardäck och vädret blir dåligt så får man låta bilen stå. Det kan man göra. Eller så kan man byta tillbaka.
Medlem
· Västernorrland
· 10 960 inlägg
De fåniga är ju att folk byter för att de vill spara på vinterdäcken men rent krasst är de ju slut långt innan de är slut ändå..........Vinterdäck sliter man ju aldrig ut på det viset, (ja vissa då kanske) utan efter tre fyra säsonger är de ju bytesmogna ändå. Man ser ju till och med folk som försöker sälja 10 år gamla vinterdäck där 90% av dubben är borta men 5mm mönster kvar. Jättebra däck....Lagliga ja men ändå......