Även om du kör mest på torr asfalt och bara någon gång då och då på is så är det körningen på is som påverkar olycksrisken mest, för att vägegenskaperna för dubbdäck på torr asfalt bara är lite sämre än sommardäck, medan vägegenskaperna för sommardäck på is är katastrofalt mycket sämre än för dubbdäck.

Länk till NTF som säger att sommardäck typiskt ökar bromssträckan med 50% på is, medan dubbdäck ökar bromssträckan med i storleksordningen 2% på torr eller våt asfalt: https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmiljo/hastighet/hur-lang-ar-bromsstrackan/
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Alltså dubbdäck som religion, hur uppstod den egentligen? Vi åkte ju på sommardäck året om för 50 år sen! Visst är dubbdäck bra på is, men inte på torr asfalt vilket är det väglag jag kör på mest.
men det är väl ingen som tvingat dig att använda dubbdäck? Om dubbfria vinterdäck passar dig bäst så är du välkommen att använda det. Man får köra med förstånd på is bara....
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vad baserar du det på? Vilken betydelse har kalendertid?
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Precis. Och då behöver jag inte några pekpinnar från ministrar först.
Det ansvar som kommit på tapeten är myndigheternas, och då ska man inte vältra över på oss bilister som försöker göra så gott vi kan, till skillnad från en del på dessa myndgheter.
Jag tycker helt klart att de som fastnade i skiten med sina sommardäck har ett ansvar, inte bara myndigheterna
K karlmb skrev:
Men nu var det du som skrev att det är rent oansvarigt i princip att ta av vinterdäcken när det fortfarande kan bli minusgrader på nätterna. Det gör att man enligt det resonemanget ska köra på dubbfria däck tom juni utom kanske i Skåne.
Nej det skrev jag inte. Det är helt ok att byta till sommardäck även om det riskerar bli minusgrader på nätterna eller om det riskerar bli ett oväder som det blev runt Jönköping. Man får dock då ta sitt ansvar och inte skylla på myndigheterna allena.
K karlmb skrev:
Och det gör då att en ansvarskännande bilist måste skaffa dubbla uppsättningar vinterdäck för att komma ifrån 2-veckorsspannet. Du kanske kan välja bil beroende på väglag, de flesta kan inte det.
Det tror jag inte. Visst händer det att det blir kallt långt in i maj eller juni på nätterna. Givetvis får man då köra med sina sommardäck, men med huvudet. Att ge sig ut i väder som det runt Jönköping med sommardäck visar enligt min åsikt på en brist hos de förarna.
K karlmb skrev:
Tror knappast du byter från sommardäck till dubbdäck på den bilen, utan du lär ta den andra bilen, men vad vet jag.
Oklart vad du menar, men jag skulle inte göra med sommardäck under de förutsättningar som var vid Jönköping. Att det var bättre förutsättningar på annat håll är en helt annan sak.
K karlmb skrev:
Var skrev jag att mina egna prognoser alltid är korrekta och att jag inte tar ansvar för dem?
Jag uppfattade det som att ministern uttalade sig generellt om alla ställen där det var gult eller orange, inte bara där det faktiskt blev något på torsdagen.
Jag vet inte vilket uttalande du menar så.det har jag ingen åsikt om. Jag talar om skitvädret runt Jönköping häromdagen. Där anser jag att man inte skulle ut med sommardäck. Om det var det som ministern talade om håller jag med honom. Talar han om att det är dumt att köra med sommardäck där förutsättningarna är goda så håller jag inte med honom.
 
RoTe
S Stefan1972 skrev:
men det är väl ingen som tvingat dig att använda dubbdäck? Om dubbfria vinterdäck passar dig bäst så är du välkommen att använda det. Man får köra med förstånd på is bara....
Jag säger att dubbdäck har blivit religiöst, det är vad jag tycker är sjukt. Folk som gastar om att man måste ha dubbdäck annars är man dum i huvudet och en trafikfara samtidigt som dom själva kör 10 år gamla Gislaved Nordfrost med knappt nå dubb kvar. Sköt ni ert så kör jag fräscha friktionsdäck.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag säger att dubbdäck har blivit religiöst, det är vad jag tycker är sjukt. Folk som gastar om att man måste ha dubbdäck annars är man dum i huvudet och en trafikfara samtidigt som dom själva kör 10 år gamla Gislaved Nordfrost med knappt nå dubb kvar. Sköt ni ert så kör jag fräscha friktionsdäck.
Du har verkligen missat allting.
Det är dubbfria däck som är det ända vinterdäck som gud har skapat. Det är bättre än alla däck. Så upplever jag debatten. men för min del bryr jag mig inte alls vad du föredrar. Även om jag föredrar dubbdäck Så skulle jag mycket hellre köra på fräscha dubbfria däck före att par 10år gamla dubbdäck. Utan att tveka. Jag är inte bokstavstroende
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Även om du kör mest på torr asfalt och bara någon gång då och då på is så är det körningen på is som påverkar olycksrisken mest, för att vägegenskaperna för dubbdäck på torr asfalt bara är lite sämre än sommardäck, medan vägegenskaperna för sommardäck på is är katastrofalt mycket sämre än för dubbdäck.

Länk till NTF som säger att sommardäck typiskt ökar bromssträckan med 50% på is, medan dubbdäck ökar bromssträckan med i storleksordningen 2% på torr eller våt asfalt: [länk]
Tja att jämföra med sommardäck är intressant. Med tanke på att sommar däck är inte direkt kända för att de är så vassa på vinterväglag. kyla och sommardäck är inte en jättebra kombo.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag säger att dubbdäck har blivit religiöst, det är vad jag tycker är sjukt. Folk som gastar om att man måste ha dubbdäck annars är man dum i huvudet och en trafikfara samtidigt som dom själva kör 10 år gamla Gislaved Nordfrost med knappt nå dubb kvar. Sköt ni ert så kör jag fräscha friktionsdäck.
Jag har nog bara haft dubb på en bil själv.
Annars bara friktion.
På taxi fick vi bara friktion även om det ibland hade varit trevligt med dubb. Men det fanns inga tillbud iallafall på min bil varken med mig som huvudchaufför eller inhopparen.
Vi snittade väl drygt 1000-1100 mil i månaden. 2009 som var den värsta vintern vi haft i mitt vuxna liv så rullade det på utan problem.

Så det enda som funkar på en bil är förståndet. Sen ska man ju såklart inte åka runt på sommardäck på vinterväglag då det är det sämsta tänkbara.

Gummiblandningen är väl ändå stor skillnad idag och för 50 år sen. Jag vet inte för jag levde inte då :p
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag säger att dubbdäck har blivit religiöst, det är vad jag tycker är sjukt. Folk som gastar om att man måste ha dubbdäck annars är man dum i huvudet och en trafikfara samtidigt som dom själva kör 10 år gamla Gislaved Nordfrost med knappt nå dubb kvar. Sköt ni ert så kör jag fräscha friktionsdäck.
Och jag ser samma tillbedjan till dessa fantastiska året-runtdäck som är lika bra som ifall jag skulle åka med slicks på sommaren bara för att jag tar det lugnt ifall (jag märker) att det börjar regna..
Merparten av de med dubbfritt anser jag är de som vill köra länge utan att några dubb lossnar, ofta feta SUVar, som gärna kör över långt 130 på vintern, vilket ju ej är att reka för dubbdäck pga centripetalkrafterna.
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker helt klart att de som fastnade i skiten med sina sommardäck har ett ansvar, inte bara myndigheterna
Hur många såna var det då? De allra flesta satt väl mer fast mellan andra, mest tunga fordon som vanligt.
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det skrev jag inte. Det är helt ok att byta till sommardäck även om det riskerar bli minusgrader på nätterna eller om det riskerar bli ett oväder som det blev runt Jönköping. Man får dock då ta sitt ansvar och inte skylla på myndigheterna allena.
Vilket inte är vad jag säger så du kan elda upp den halmgubben.
Fairlane Fairlane skrev:
Att ge sig ut i väder som det runt Jönköping med sommardäck visar enligt min åsikt på en brist hos de förarna.
Ministern pratade innan torsdag om detta så det har inte med hur många det var att göra, utan att försöka lägga skuld på bilister, redan i förväg. Det är min poäng här.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte vilket uttalande du menar så.det har jag ingen åsikt om. Jag talar om skitvädret runt Jönköping häromdagen. Där anser jag att man inte skulle ut med sommardäck. Om det var det som ministern talade om håller jag med honom.
Han pratade innan torsdagen så han tyckte att prognoserna gjorde att han kunde prata dagisspråk till oss bilister, oavsett hur det sedan faktiskt skulle bli.
 
RoTe RoTe skrev:
Alltså dubbdäck som religion, hur uppstod den egentligen? Vi åkte ju på sommardäck året om för 50 år sen! Visst är dubbdäck bra på is, men inte på torr asfalt vilket är det väglag jag kör på mest.
Farsan körde alltid på sommardäck när jag var liten. Jag har också gjort det ibland. Men det är allt snack om nollvision och ansvar som gjort att man numera måste ha möjlghet att bromsa också när något oförutsett händer och man inte uppfattat att det är halt.
Om du ser det som religion får ju stå för dig, jag kan ju tycka att det är rätt vettigt den dagen jag verkligen måste bromsa och alla på 70-talet hade kört rakt in i hindret. Betydligt vettigare än att religiöst hålla skyltad hastighet varenda meter man kör tex.
Lite som med bilbälten. Det var inte många som hade de på 70-talet. Men vi är ju alla olika.
 
Redigerat:
Finns bara ett sätt att köra på vinterunderlag, oavsett däcktyp. hålla avståndet till den som ligger före. varför tror ni att långtradarna har ett stort glapp framför sig. Och där ska svensson till varje pris böka in sig. för att gå in i filen framför, till varje pris ska köra om allt och inget.
 
För egen del så är jag uppväxt med att det ska vara dubbdäck, men när väl jag provade vinterdäck för snart 20 år sedan utan dubb, så förstår jag inte frågan. Märkte ingen skillnad i grepp, men mycket tystare.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Och jag ser samma tillbedjan till dessa fantastiska året-runtdäck som är lika bra som ifall jag skulle åka med slicks på sommaren bara för att jag tar det lugnt ifall (jag märker) att det börjar regna..
Jag har sett folk hylla dubbdäck och jag har sett folk hylla dubbfritt, men året-runtdäck vet jag inte om jag sett någon hylla. Var ser du det?
 
sunnis
Är det ens klarlagt att problemet var personbilar med sommardäck som orsakade kaoset?

Förra kaoset handlade diskussionen om att det var elbilarnas fel.

Jag har mina misstankar att orsaken istället är den tunga trafiken och inte elbilar och eventuellt några sommardäck. Detta i kombination med en myndighet som inte längre fungerar i kris (vilket inte är ovanligt)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.