Det är krav på vinterdäck även i Sverige.
 
Fairlane
Norge har som sagt krav på att lastbilar ska ha med ett visst antal kedjor och även använda dessa vid behov. Gör man inte det så blir det böter och så får man inte köra vidare förrän det är åtgärdat.
Ett avsnitt av "Ice Road Rescue" (bärgare i Norge) visade en turkisk-registrerad lastbil som fastnat och som inte uppfyllde kraven. Lastbilen bärgades till verkstad och nya vinterdäck monterades på bilen. Lastbilen parkerades sedan in tills dess att att det var betalt. Om jag inte minns helt fel så stod lastbilen still över en vecka och kostnaden för bärgning och nya däck samt parkering överskred 50' kr. Under den tiden så drog den inte in några pengar heller så förhoppningsvis slipper de det åkeriet igen med undermåliga däck. Däremot så är det ju inget som förhindrar att dessa bilar ställer till kaos i trafiken även i Norge, det gör dem.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Frågan är vem som är beredd att betala för att det ska finnas tillräckligt med plogbilar och personal för detta. Några 1000 plogbilar lär behövas i södra änden av landet om det ska fungera att köra tandemplogning var 10:e minut. Till dessa bilar behövs förare som sitter standby hela tiden. Under väldigt många år kommer en stor del av plogbilsflottan bara stå och samla damm (och rost). Dyrt blir det att alltid ha resurser att hantera det värsta tänkbara.
Är det Orange varning utfärdat kan man väl ha flyttbara ekipage längs de stora Europavägarna, de behöver ju inte vara stormförberett överallt samtidigt
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Man ska ha med sig att Svevia är ett statligt bolag inom branschen som nära på innehar en monopolställning. Konkurrensen för att upphandla avtal om vinterunderhåll är väldigt liten. Mindre uppstickare vågar knappt lämna anbud på plogning då de är oroliga att inte bli anlitade av Svevia som underentreprenör när de i vanlig ordning vinner avtalen.

[länk]
Tänk vad många som angett privatiseringar av vägunderhåll i plogning som anledning till alla problem här..
 
Jag följde ministerns råd idag om att inte ge mig ut med mina sommardäck nu när det varnades gult här öster om Göteborg. Jag har förstående chefer och behöver inte åka in till kontoret i tid o otid.
Men, här yrde bara lite snö, inget alls la sig på marken, till skillnad från i tisdags...
Fortsättningsvis vill jag inte höra en enda förnumstig kommentar om att jag inte ska köra när det varnas i odugliga väderprognoser, är det uppfattat?
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Tyskland har vad jag vet inga undantag för dubbdäck, det är förbjudet punkt slut.
Varför ska vi ha undantag för bilar från andra länder ??
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Har man chafförer som inte förstår eller kan köra blir det ju pannkaka direkt, se bara här där en liten kulle ställer till det totalt, lägg till snö och is och det skiter sig helt

 
Fairlane
Tokslut Tokslut skrev:
Är det Orange varning utfärdat kan man väl ha flyttbara ekipage längs de stora Europavägarna, de behöver ju inte vara stormförberett överallt samtidigt
Du menar att man ska flytta plogbilar och annat från andra delar av landet när det blir orange varning?
Det kan kanske vara möjligt, även om det ibland är med ganska kort varsel och ganska stora områden.
Men visst är det väl bättre om man kan förflytta lite fordon från områden där man tror det kommer vara lugnt till områden där man tror det kommer bli stökigare. Jag misstänker dock att vissa vill ha barskrapat konstant och mängder med salt överallt och sen ändå klaga för att det ändå kommer vara problem någonstans.
 
Isakare Isakare skrev:
Tyskland har vad jag vet inga undantag för dubbdäck, det är förbjudet punkt slut.
Varför ska vi ha undantag för bilar från andra länder ??
Har någon föreslagit det?
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Jag följde ministerns råd idag om att inte ge mig ut med mina sommardäck nu när det varnades gult här öster om Göteborg. Jag har förstående chefer och behöver inte åka in till kontoret i tid o otid.
Men, här yrde bara lite snö, inget alls la sig på marken, till skillnad från i tisdags...
Fortsättningsvis vill jag inte höra en enda förnumstig kommentar om att jag inte ska köra när det varnas i odugliga väderprognoser, är det uppfattat?
Eller behåll vinterdäcken på lite längre?

För du förväntar dig väl inte att alla väderprognoser ska vara 100% korrekta? Ordet prognos är en ledtråd.
 
Fairlane
Isakare Isakare skrev:
Tyskland har vad jag vet inga undantag för dubbdäck, det är förbjudet punkt slut.
Varför ska vi ha undantag för bilar från andra länder ??
Det ska vi väl inte?

Från Transportstyrelsens hemsida:
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eller behåll vinterdäcken på lite längre?

För du förväntar dig väl inte att alla väderprognoser ska vara 100% korrekta? Ordet prognos är en ledtråd.
Jag ska följa prognoser, även om de är fel, annars blir ministern sur? Gällande vinterdäcken så var jag för en gångs skull ute 2 veckor innan sista datum, annars brukar folk ha åsikter om det också. En del tycker tom vi ska åka till däckverkstäderna o byta däck igen, när någon prognos visar gult. Jag byter själv, men många har ju däcken på hotell så de är helt i händerna på att inte för många sett en gul prognos samma dag..
 
Jag har inte ens funderat på att byta till sommardäck. Aprilväder.... Är tydligen många som missat det.
Jag gissar att en del av orsaken till kaos var nog att många bytt till sommardäck.

Frågan är hur stor nytta man har av att prata med varandra innan om inget förbereds.
Sen är ett stort problem alla dessa lastbilar som kör fast eller kör i diket. Det borde vara krav på vinterdäck på samtliga lastbilar som ska köras på svenska vägar. Kanske det blir lite bättre. Sen högre böter som man tagit upp på regerings nivå misstänker jag.
om man inte har vinterdäck. Det ska kännas
Polisen har naturligtvis lite annat att prioritera när det drar igång. Mellan skulle piggna till lite någon dag innan och efter.

När vi kommer till snöplogningen så tror jag att när vi har stormvindar tror jag att varken salt eller sand hinner göra någon nytta.
Det hinner blåsa över snö.
Enligt min enkla åsikt så är salt väldigt bra halkbekämpning. Snömodd ellet ishalka? En bra fråga. Men om det är snömodden som som blir efter att man saltat? Då väljer snömodden. Det är så pass lite att det borde inte bli något problem. Jag vet att det finns många olika åsikter. Blandar man inte sand Och salt? Jag kör med salt på min korta uppfart Men bara där man går.
 
RoTe
G OMathson skrev:
Och vad menar du med resten av inlägget, hur tillför timmerbilar något i denna tråd över huvud taget? Vad är det vi ska förstå i ditt färgade inlägg?
Herr personlighetsvetare.
Om du läser så ser du att det INTE var jag som drog upp timmerbilar, utan jag svarade på att timmerbilar inte har något med saken att göra eftersom det är eu-dragare som är värst i trafiken när det är snöoväder. Där är verkligen dålig på läsförståelse va?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.