Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är religion, valet av däck. Jag tillhör de som tillber dubbdäcket.
Problemet med Stockholm är at oftast så att sommar däck skulle fungera. Sen som alltid från att ha varit plusgrader några dagar så de är härligt fuktigt. Så blir det några minusgradet. Och allt blir blankis. Du fungerar inte dubbfritt lika bra
Min bil har gaspedal, den använder jag för att anpassa farten till väglaget.

Jag har aldrig under mina 50 år med körkort upplevt att dubbdäck behövts egentligen.

Mina nuvarande friktionsdäck Goodyear UltraGrip Ice 2 är hur bra som helst och helt perfekt i södra delen av landet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min bil har gaspedal, den använder jag för att anpassa farten till väglaget.

Jag har aldrig under mina 50 år med körkort upplevt att dubbdäck behövts egentligen.

Mina nuvarande friktionsdäck Goodyear UltraGrip Ice 2 är hur bra som helst och helt perfekt i södra delen av landet.
Jag säger att det är en religion, vilket däck man väljer. Jag dyrkar dubbdäck😀. Men jag tror nog att vi samma åsikt på en sak när det gäller vinterdäck. Det är den att det viktigaste är att det är nya och fräscha däck. Själv köper jag nya vart tredje år sommar däck byter jag efter 5år
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur ofta är det ösregn på sommaren?
För ofta?
 
R Rkarlsson skrev:
I skåne är det mer is än snö. Men det funkar superbra med dubbfritt med. Man kör som man skall göra och inte som alla stresstokar.

Och svartisen vi får så kan det kvitta med dubb eller inte. Vid riktigt oförutsedda händelser så kommer man inte kunna stanna ändå.
Va? Är det riktigt halt så är det en enorm skillnad mellan friktionsdäck och riktiga vinterdäck.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Va? Är det riktigt halt så är det en enorm skillnad mellan friktionsdäck och riktiga vinterdäck.
Ja men folk halkar av ändå, även med dubb. Det förstår alla funtade att det beror till 100% på föraren. Det går egentligen inte skylla ifrån sig. Även om trafikverkets upphandlade lastbilar med fina plogar och saltakar inte gör sina jobb när de är ute och slaskar runt.

Många fall av tillbud kan tillräknas dessa bilar. Vi kan väl säga som så att det har nog inte gått åt för många skär denna vintern.

Jag har kört dubbfritt sen innan 2009. Mellan 2009-2015 snittade jag 12000 mil i yrke och 2-3000 mil privat per år med dubbfritt. I yrket regummerade pga en riktigt snål chef. :)
Inga tillbud.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja men folk halkar av ändå, även med dubb. Det förstår alla funtade att det beror till 100% på föraren. Det går egentligen inte skylla ifrån sig. Även om trafikverkets upphandlade lastbilar med fina plogar och saltakar inte gör sina jobb när de är ute och slaskar runt.

Många fall av tillbud kan tillräknas dessa bilar. Vi kan väl säga som så att det har nog inte gått åt för många skär denna vintern.

Jag har kört dubbfritt sen innan 2009. Mellan 2009-2015 snittade jag 12000 mil i yrke och 2-3000 mil privat per år med dubbfritt. I yrket regummerade pga en riktigt snål chef. :)
Inga tillbud.
Är ju inget argument mot riktiga vinterdäck. Isåfall är vi tillbaka till mitt argument om att jag borde få köra på slicks på sommaren, bara jag anpassar körningen om det kommer regn.
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Är ju inget argument mot riktiga vinterdäck. Isåfall är vi tillbaka till mitt argument om att jag borde få köra på slicks på sommaren, bara jag anpassar körningen om det kommer regn.
Klart man ska ha riktiga vinterdäck, vilket inte är synonymt med dubbdäck. Det kan vara dubbdäck och det kan vara dubbfria vinterdäck. Året-runt-däck däremot är skit och brukar alltid sågas i tester etc. Tydligen har du sett/hört hur de hyllas, något jag aldrig sett/hört. Volvo valde ju att sätta det på ett antal bilar innan de fick backa (och skylla lite på kommunikationen "vi har inte nått fram med våra rekommendationer kring däcken"). De fick mycket kritik.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Klart man ska ha riktiga vinterdäck, vilket inte är synonymt med dubbdäck.
Det anser jag att det är.
 
K karlmb skrev:
Är ju inget argument mot riktiga vinterdäck. Isåfall är vi tillbaka till mitt argument om att jag borde få köra på slicks på sommaren, bara jag anpassar körningen om det kommer regn.
Nej det påståendet är däremot löjligt då det är illegalt.
Det är det inte med dubbfria riktiga vinterdäck och dubbade riktiga vinterdäck.

Ska du argumentera får du ju hålla dig inom lagens ram och inte spinna ut från det.

4wd och dubb är en falsk säkerhet menar jag på. Då många blir och förblir idioter i sin bilkörning.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej det påståendet är däremot löjligt då det är illegalt.
Det är det inte med dubbfria riktiga vinterdäck och dubbade riktiga vinterdäck.

Ska du argumentera får du ju hålla dig inom lagens ram och inte spinna ut från det.

4wd och dubb är en falsk säkerhet menar jag på. Då många blir och förblir idioter i sin bilkörning.
Jag skulle faktiskt konstatera att vinterdäck invaggar folk i falsk trygghet. Ska vi förbjuda vinterdäck för det? De största idioterna är inte som kör med dubbdäck och 4wd utan de som kör med sommardäck.
Sen finns det idioter i trafiken. Både de som tillbringar stor del av sin arbetstid i bilen. och de som bara kör då och då. Enligt mig så är det de som kör mest är.de som kör sämst
 
Om det nu är någon här som påstår att dubbdäck är sämst Så bör dessa googla.
Is och hårt packad snö då är dubbdäck bäst och
Kommer nog vara det tillsvidare. Däremot är dubbfria väldigt bra på de flesta underlag.
Även om det finns två religioner så borde det bara vara en. Det är vinterdäck.
Kör du mycket uppe i norr. Då kan dubbdäck vara smart. Kör man däremot mestadels i Stockholm så kanske dubbfria däck är bäst.
Jag kör med dubbdäck även om jag bor om Stockholm, det beror på att även om det oftast är dubbfritt som passar bra så är det och då det fryser till över natten.
Men det är mitt beslut
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skulle faktiskt konstatera att vinterdäck invaggar folk i falsk trygghet. Ska vi förbjuda vinterdäck för det?
Fyrhjulsdrivna bilar är överrepresenterade i olyckor. Men jag tror knappast att du hittar något sådant samband för vinterdäck.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Det anser jag att det är.
Ja, så kan det såklart vara. Det finns de som anser att elbilar inte är riktiga etc. Själv tycker jag det är lite tramsigt. I en diskussion tycker jag det är vettigt att hålla sig till den gängse definitionen, alternativt vara tydlig med att man har en egen definition.
 
Jag hörde en utredare på TRV som analyserat dubbdäck eller vinterdäck, dvs vinterdäck med eller utan dubb. Detta var för 15 år sedan. Enligt denna analys är det ingen skillnad i olycksrisk, som jag minns det. Dubbdäcken i vissa situationer (is) var säkrare, men kompenserades av att de som har dessa däck kör fortare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fyrhjulsdrivna bilar är överrepresenterade i olyckor. Men jag tror knappast att du hittar något sådant samband för vinterdäck.
Varför är fyrhjulsdrivna bilar överrepresenterade?
Frågeställningen som jag tolkade det var att man att man blir trygg och kör som en galning. Det blir man även med vinterdäck. Många tänker stt nu har jag vinterdäck nu kan jag köra som en galning. Även om man har vinterdäck måste man tänka på hur man kör. Jag säger inte att vinterdäck är farligt
men lika väl som folk som kör 4wd och dubbdäck blir galna.
Idioten finns överallt i trafiken. Men den största idioten är inte de som kör 4wd och dubbdäck. Det är de som kör med sommardäck.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.