D Daniel 109 skrev:
Det kvittar, det är olika utrustning och förare.
Mitt resonemang har handlat om snöröjningen generellt. Inte vilka maskiner man använder.

Men varför skulle det vara olika förare?
 
Redigerat:
Olika förare för att maskiner är så dyra att man inte skaffar fler maskiner än man har förare så att maskinerna kan köras hela tiden.
 
P Pin skrev:
Ok, poängen är att det inte är någon ”kö” där cykelbanan plogas först och sedan plogas gator för bilar.
Det är helt rimligt tycker jag att det prioriteras så. Många måste gå en bit för att komma till sin bil eller till bussen.
Jo att behöva gå en bit till bilen det kan jag hålla med om. När jag bodde på Södermalm i Stockholm, så var de ganska nära. runt 2-300m. Sen flyttade vi. Då fick närmare 1km att gå. Jag hade kunnat få plats mycket närmare... Men det skulle bli 1000:- dyrare i månaden. De va värt 1500:- men inte 2500:-
Sen var det inte förevigt det var mellanlandning i jakt på rätt hus
 
A adron skrev:
Olika förare för att maskiner är så dyra att man inte skaffar fler maskiner än man har förare så att maskinerna kan köras hela tiden.
Intressant... oftast brukar personalen vara den dyra posten
Men å andra sidan så genererar inte en traktor några pengar om den står still.
 
K karlmb skrev:
Jag följde ministerns råd idag om att inte ge mig ut med mina sommardäck nu när det varnades gult här öster om Göteborg. Jag har förstående chefer och behöver inte åka in till kontoret i tid o otid.
Men, här yrde bara lite snö, inget alls la sig på marken, till skillnad från i tisdags...
Fortsättningsvis vill jag inte höra en enda förnumstig kommentar om att jag inte ska köra när det varnas i odugliga väderprognoser, är det uppfattat?
Sluta gnäll och skaffa dig en egen väderprognos.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Intressant... oftast brukar personalen vara den dyra posten
Men å andra sidan så genererar inte en traktor några pengar om den står still.
Men bananskalaren kanske kan använda sig av sina bananskal mot väghalkan? Vips - problemet är löst.
 
S StefanMJ skrev:
Men bananskalaren kanske kan använda sig av sina bananskal mot väghalkan? Vips - problemet är löst.
tror hen mest APAR-sig.
 
K karlmb skrev:
Min poäng är att lagstiftaren inte är konsekvent.
Nej det borde såklart vara krav på vinterdäck längre från Jönköping och upp som vi såg nu ;)
 
S StefanMJ skrev:
Sluta gnäll och skaffa dig en egen väderprognos.
Det var jag som inte ville få gnäll!
 
Idag får vi hoppas att saltningsbudgeten spricker rejält för Trafikverkets miljömoguler!
Idag ska entreprenörerna också vara "på tårna"...🤔

"Trafikverket rustar för ovädret

Bengt Olsson intygar att Trafikverket har förberett sig väl på nattens väntade bakslag.

– Vi har dialog med våra entreprenörer som halkbekämpar och plogar. Vi har sagt åt dem att vara på tårna, säger han.

Vidare förklarar Bengt Olsson att man följer väderutvecklingen noggrant.

– Det sker ju med kort varsel, därför måste alla med de här fordonen vara redo att kunna dra ut fort. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XjlEV7/sno-i-smaland-kan-bli-halt-pa-vagarna-i-natt
 
P paralun skrev:
– Vi har dialog med våra entreprenörer som halkbekämpar och plogar. Vi har sagt åt dem att vara på tårna, säger han.
Dåså...
 
K karlmb skrev:
Dåså...
Jo spräck saltbudgeten rejält och utsläppen från arbetsfordonen... 😇
 
Jag har för första gången i mitt liv bytt tillbaka till däck.
Men jag ska åka några tidiga morgnar... Det är ganska ofta det är minus eller runt nollan just nu...
 
Vad kör du på annars. Jag har däck på bilen året runt. Bara olika typ.
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad kör du på annars. Jag har däck på bilen året runt. Bara olika typ.
De är lite special just nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.