84 473 läst · 1 526 svar
84k läst
1,5k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Idag kom en ny rapport från MSB som har tittat på hur det jobbas i våra myndigheter i krislägen:
https://rib.msb.se/Filer/pdf/30782.pdf
Alltså, vad fan får jag?:
4.2.2 Samlad lägesbildDet framkommer i intervjuer och övriga underlag att det en lång tid in i händelsenvar svårt för de enskilda aktörerna att få en relevant lägesbild för trafiksituationenpå E22. Detta och det faktum att initiativ till samverkan dröjde framstår som enanledning till att det långt in i förloppet fanns stora utmaningar med att få fram ensamlad lägesbild bland aktörerna.Under förmiddagen och dagen 3 januari hade flera av aktörerna information omtrafikstörningar på E22, men uppfattade inte situationen som långsiktigt ihållande.Snöovädret påverkade stora delar av södra Sverige och bland annat uppgerTrafikverket i sin utvärdering att situationen på E22 inledningsvis inte utmärkte sigjämfört med andra incidenter.28 Svåra väderförhållanden, parallella händelser påE22 och i andra delar av Skåne samt avsaknaden av en tydlig olycka uppges varanågra anledningar till att flera av aktörerna inte hade en mer utvecklad egenlägesbild över situationen.Vid den samverkanskonferens som genomfördes klockan 18.30 delade aktörernasina respektive lägesbilder. I samband med mötet uppfattade flera av aktörernaallvarlighetsgraden utifrån den samlade informationen. Länsstyrelsensammanställde och delade informationen från samverkanskonferenserna. Trots deåterkommande samverkanskonferenserna upplevde flera aktörer att det saknadesen samlad lägesbild, framför allt under 3 januari. En respondent beskriver det somatt förmågan att få ihop det till en samlad lägesbild saknades.Under händelsen blev lägesbilden tydligare efterhand, bland annat när det varmöjligt att få en överblick av situationen med helikopter 4 januari.29 Även om detvar tydligt att lägesbilden förbättrades under händelsen så framkommer det olika uppfattningar i intervjuerna kring när och om det fanns en samlad lägesbild. Det tycks bero på att det finns olika syn på både vad som utgör en lägesbild och vadsom är en samlad lägesbild.
4.2.3 Gemensam inriktningMöjligheterna att skapa en gemensam inriktning är beroende av en samladlägesbild och klargjorda ansvarsförhållanden. Det framkommer att utifrånförutsättningarna, med avsaknad av en samlad lägesbild och oklaraansvarsförhållanden, så etablerades inte heller en gemensam inriktning mellansamtliga aktörer vid händelsen.Flera av aktörerna uppger att det fanns en gemensam inriktning mellan de aktörersom arbetade operativt med att hjälpa trafikanter som satt fast i sina fordon, mendet togs inget aktörsgemensamt beslut kring inriktningen. På samma sätt som dettycks finnas olika syn på vad en samlad lägesbild är framkommer det också ennågot diversifierad bild kring vad som utgör en gemensam inriktning.
Vi betalar alltså dessa amatörer grova skattepengar årligen, och de vet inte ens vad en gemensam lägesbild vill mena. Eller en gemensam inriktning....
https://rib.msb.se/Filer/pdf/30782.pdf
Alltså, vad fan får jag?:
4.2.2 Samlad lägesbildDet framkommer i intervjuer och övriga underlag att det en lång tid in i händelsenvar svårt för de enskilda aktörerna att få en relevant lägesbild för trafiksituationenpå E22. Detta och det faktum att initiativ till samverkan dröjde framstår som enanledning till att det långt in i förloppet fanns stora utmaningar med att få fram ensamlad lägesbild bland aktörerna.Under förmiddagen och dagen 3 januari hade flera av aktörerna information omtrafikstörningar på E22, men uppfattade inte situationen som långsiktigt ihållande.Snöovädret påverkade stora delar av södra Sverige och bland annat uppgerTrafikverket i sin utvärdering att situationen på E22 inledningsvis inte utmärkte sigjämfört med andra incidenter.28 Svåra väderförhållanden, parallella händelser påE22 och i andra delar av Skåne samt avsaknaden av en tydlig olycka uppges varanågra anledningar till att flera av aktörerna inte hade en mer utvecklad egenlägesbild över situationen.Vid den samverkanskonferens som genomfördes klockan 18.30 delade aktörernasina respektive lägesbilder. I samband med mötet uppfattade flera av aktörernaallvarlighetsgraden utifrån den samlade informationen. Länsstyrelsensammanställde och delade informationen från samverkanskonferenserna. Trots deåterkommande samverkanskonferenserna upplevde flera aktörer att det saknadesen samlad lägesbild, framför allt under 3 januari. En respondent beskriver det somatt förmågan att få ihop det till en samlad lägesbild saknades.Under händelsen blev lägesbilden tydligare efterhand, bland annat när det varmöjligt att få en överblick av situationen med helikopter 4 januari.29 Även om detvar tydligt att lägesbilden förbättrades under händelsen så framkommer det olika uppfattningar i intervjuerna kring när och om det fanns en samlad lägesbild. Det tycks bero på att det finns olika syn på både vad som utgör en lägesbild och vadsom är en samlad lägesbild.
4.2.3 Gemensam inriktningMöjligheterna att skapa en gemensam inriktning är beroende av en samladlägesbild och klargjorda ansvarsförhållanden. Det framkommer att utifrånförutsättningarna, med avsaknad av en samlad lägesbild och oklaraansvarsförhållanden, så etablerades inte heller en gemensam inriktning mellansamtliga aktörer vid händelsen.Flera av aktörerna uppger att det fanns en gemensam inriktning mellan de aktörersom arbetade operativt med att hjälpa trafikanter som satt fast i sina fordon, mendet togs inget aktörsgemensamt beslut kring inriktningen. På samma sätt som dettycks finnas olika syn på vad en samlad lägesbild är framkommer det också ennågot diversifierad bild kring vad som utgör en gemensam inriktning.
Vi betalar alltså dessa amatörer grova skattepengar årligen, och de vet inte ens vad en gemensam lägesbild vill mena. Eller en gemensam inriktning....
Ingen vågar göra något för då kan den egna organisationen få betala något och då får nogon skäll i de där toppstyrda organisationerna som styrs av ekonomer och jurister.K karlmb skrev:Idag kom en ny rapport från MSB som har tittat på hur det jobbas i våra myndigheter i krislägen:
[länk]
Alltså, vad fan får jag?:
4.2.2 Samlad lägesbildDet framkommer i intervjuer och övriga underlag att det en lång tid in i händelsenvar svårt för de enskilda aktörerna att få en relevant lägesbild för trafiksituationenpå E22. Detta och det faktum att initiativ till samverkan dröjde framstår som enanledning till att det långt in i förloppet fanns stora utmaningar med att få fram ensamlad lägesbild bland aktörerna.Under förmiddagen och dagen 3 januari hade flera av aktörerna information omtrafikstörningar på E22, men uppfattade inte situationen som långsiktigt ihållande.Snöovädret påverkade stora delar av södra Sverige och bland annat uppgerTrafikverket i sin utvärdering att situationen på E22 inledningsvis inte utmärkte sigjämfört med andra incidenter.28 Svåra väderförhållanden, parallella händelser påE22 och i andra delar av Skåne samt avsaknaden av en tydlig olycka uppges varanågra anledningar till att flera av aktörerna inte hade en mer utvecklad egenlägesbild över situationen.Vid den samverkanskonferens som genomfördes klockan 18.30 delade aktörernasina respektive lägesbilder. I samband med mötet uppfattade flera av aktörernaallvarlighetsgraden utifrån den samlade informationen. Länsstyrelsensammanställde och delade informationen från samverkanskonferenserna. Trots deåterkommande samverkanskonferenserna upplevde flera aktörer att det saknadesen samlad lägesbild, framför allt under 3 januari. En respondent beskriver det somatt förmågan att få ihop det till en samlad lägesbild saknades.Under händelsen blev lägesbilden tydligare efterhand, bland annat när det varmöjligt att få en överblick av situationen med helikopter 4 januari.29 Även om detvar tydligt att lägesbilden förbättrades under händelsen så framkommer det olika uppfattningar i intervjuerna kring när och om det fanns en samlad lägesbild. Det tycks bero på att det finns olika syn på både vad som utgör en lägesbild och vadsom är en samlad lägesbild.
4.2.3 Gemensam inriktningMöjligheterna att skapa en gemensam inriktning är beroende av en samladlägesbild och klargjorda ansvarsförhållanden. Det framkommer att utifrånförutsättningarna, med avsaknad av en samlad lägesbild och oklaraansvarsförhållanden, så etablerades inte heller en gemensam inriktning mellansamtliga aktörer vid händelsen.Flera av aktörerna uppger att det fanns en gemensam inriktning mellan de aktörersom arbetade operativt med att hjälpa trafikanter som satt fast i sina fordon, mendet togs inget aktörsgemensamt beslut kring inriktningen. På samma sätt som dettycks finnas olika syn på vad en samlad lägesbild är framkommer det också ennågot diversifierad bild kring vad som utgör en gemensam inriktning.
Vi betalar alltså dessa amatörer grova skattepengar årligen, och de vet inte ens vad en gemensam lägesbild vill mena. Eller en gemensam inriktning....
Alla skyller fortfarande på varandra och kommer UNDAN med det.
Exakt så. Gör man något så riskerar man att göra fel. Gör man fel så får man skäll.
Gör man ingenting så får i värsta fall chefen skäll.
Decennier av ledarskap där man letar syndabockar för att inte själv få skulden i stället för att säga "Nu blev det inte som det var tänkt. Varför då, och hur gör vi bättre nästa gång?"
Gör man ingenting så får i värsta fall chefen skäll.
Decennier av ledarskap där man letar syndabockar för att inte själv få skulden i stället för att säga "Nu blev det inte som det var tänkt. Varför då, och hur gör vi bättre nästa gång?"
Jag jobbar själv i en sådan organisation och jag agerar tvärtom. Jag gör hela tiden saker för att lösa problemen och det händer att jag får skäll, men eftersom jag oftast gör rätt så har jag samtidigt haft en bra utveckling i min karriär som tekniker. Hade jag dock varit chef och gjort som jag gjort, då hade jag fått sparken för länge sedan...
Så min slutsats är att undvika att bli chef, men ändå klättra i organisationen så att du får mandat för att lösa problemen. Så länge man oftast gör rätt så går det alldeles utmärkt. Man måste också tåla att få en utskällning ibland. Jag märker dock att det inte är särskilt många kvinnor som vågar göra fel, de som vågar är några av de bästa anställda vi har, men de flesta vågar inte och då händer det inte heller så mycket runt dem och då klättrar de inte heller i karriären utan att bli chef. Detta leder till att vi har en mycket stor (relativ) övervikt på kvinnliga chefer, men ett stort (relativt) underskott på kvinnliga tekniker/utförare - särskilt i högre positioner. Jag låter det dock vara osagt om det har med könsroller, diskriminering eller annat att göra. Jag kan bara konstatera att det ser ut som det gör.
Så min slutsats är att undvika att bli chef, men ändå klättra i organisationen så att du får mandat för att lösa problemen. Så länge man oftast gör rätt så går det alldeles utmärkt. Man måste också tåla att få en utskällning ibland. Jag märker dock att det inte är särskilt många kvinnor som vågar göra fel, de som vågar är några av de bästa anställda vi har, men de flesta vågar inte och då händer det inte heller så mycket runt dem och då klättrar de inte heller i karriären utan att bli chef. Detta leder till att vi har en mycket stor (relativ) övervikt på kvinnliga chefer, men ett stort (relativt) underskott på kvinnliga tekniker/utförare - särskilt i högre positioner. Jag låter det dock vara osagt om det har med könsroller, diskriminering eller annat att göra. Jag kan bara konstatera att det ser ut som det gör.
Ojoj, det där är hot stuff...pacman42 skrev:Jag jobbar själv i en sådan organisation och jag agerar tvärtom. Jag gör hela tiden saker för att lösa problemen och det händer att jag får skäll, men eftersom jag oftast gör rätt så har jag samtidigt haft en bra utveckling i min karriär som tekniker. Hade jag dock varit chef och gjort som jag gjort, då hade jag fått sparken för länge sedan...
Så min slutsats är att undvika att bli chef, men ändå klättra i organisationen så att du får mandat för att lösa problemen. Så länge man oftast gör rätt så går det alldeles utmärkt. Man måste också tåla att få en utskällning ibland. Jag märker dock att det inte är särskilt många kvinnor som vågar göra fel, de som vågar är några av de bästa anställda vi har, men de flesta vågar inte och då händer det inte heller så mycket runt dem och då klättrar de inte heller i karriären utan att bli chef. Detta leder till att vi har en mycket stor (relativ) övervikt på kvinnliga chefer, men ett stort (relativt) underskott på kvinnliga tekniker/utförare - särskilt i högre positioner. Jag låter det dock vara osagt om det har med könsroller, diskriminering eller annat att göra. Jag kan bara konstatera att det ser ut som det gör.
Detta har vi säkert nämnt att många av oss är formade i tanken att det är redan någon annan som har det ansvaret och inte ska lägga näsan i blöt. Lite jantelag över det hela. Ett tryggt storebrors samhälle där det alltid finns plan för allt. Tyvärr ser det inte alltid ut så. I närtid var det tsunamin, stora skogsbranden 2014 också sådana händelser där ingen vågade fatta några beslut - för än försent.
Det är inte så Sverige förblir ett bra land.trähandtag skrev:Detta har vi säkert nämnt att många av oss är formade i tanken att det är redan någon annan som har det ansvaret och inte ska lägga näsan i blöt. Lite jantelag över det hela. Ett tryggt storebrors samhälle där det alltid finns plan för allt. Tyvärr ser det inte alltid ut så. I närtid var det tsunamin, stora skogsbranden 2014 också sådana händelser där ingen vågade fatta några beslut - för än försent.
Jo och höga kvinnliga chefer har ju ställt till det förut för Trafikverket, någon la ju ner snöröjning av järnvägar i hela södra Sverige. Sen blir det extra trassligt om den höga chefen lierat sig med miljöfolket som hatar salt och maskiner som inte är miljöklassade. Då händer ingenting som med E22.pacman42 skrev:Jag jobbar själv i en sådan organisation och jag agerar tvärtom. Jag gör hela tiden saker för att lösa problemen och det händer att jag får skäll, men eftersom jag oftast gör rätt så har jag samtidigt haft en bra utveckling i min karriär som tekniker. Hade jag dock varit chef och gjort som jag gjort, då hade jag fått sparken för länge sedan...
Så min slutsats är att undvika att bli chef, men ändå klättra i organisationen så att du får mandat för att lösa problemen. Så länge man oftast gör rätt så går det alldeles utmärkt. Man måste också tåla att få en utskällning ibland. Jag märker dock att det inte är särskilt många kvinnor som vågar göra fel, de som vågar är några av de bästa anställda vi har, men de flesta vågar inte och då händer det inte heller så mycket runt dem och då klättrar de inte heller i karriären utan att bli chef. Detta leder till att vi har en mycket stor (relativ) övervikt på kvinnliga chefer, men ett stort (relativt) underskott på kvinnliga tekniker/utförare - särskilt i högre positioner. Jag låter det dock vara osagt om det har med könsroller, diskriminering eller annat att göra. Jag kan bara konstatera att det ser ut som det gör.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 268 inlägg
Väder som svänger runt nollan ger hal vägbana, kombinera med utländska lastbilar utan lämpliga däck så blir det så här.
Ja, den där lastbilstypen fungerar tydligen inget bra i vinterväglag. En som jag jobbade med, han och frun krockade med en sådan där när släpdelen halkade över på motsatt körbana. Frun dog och han blev illa skadad och kom aldrig tillbaka till jobbet.