V Vardagsrum skrev:
Det är en säkerhetsfunktion som gör att den stannar. Finns flera tillfällen man faktiskt skulle ha varit glad för den funktionen.

Jag undrar om schemat verkligen försvinner, även om det ser ut så.. Vad händer om du bara lyfter upp den från hålan den fastnat i och trycker igång den, fortsätter den inte klippa då menar du?
Jo, det är bra att den stannar men i mitt fall så stängs den av, inte bara stannar. Jag måste alltså sätta på den igen (Hålla in start, Welcome, PIN-kod osv.)
Efter att jag satt på den kan jag välja att starta ny klippning. Den startar inte automatiskt och under Schedule är det blankt.
Någon annan som bara satt in ett schema och lyckats spara det på något bra sätt? Eller behöver man backa sig ut ur menyn?
 
N Ny medlem skrev:
Jo, det är bra att den stannar men i mitt fall så stängs den av, inte bara stannar. Jag måste alltså sätta på den igen (Hålla in start, Welcome, PIN-kod osv.)
Efter att jag satt på den kan jag välja att starta ny klippning. Den startar inte automatiskt och under Schedule är det blankt.
Någon annan som bara satt in ett schema och lyckats spara det på något bra sätt? Eller behöver man backa sig ut ur menyn?
Aha, jo det kan man kanske diskutera, om den behöver stänga av helt eller ej. Menar du att när du väl startat den med PIN-kod och allt, då behöver du skicka ut den manuellt för klippning?

Isf är det nog normalt, tanken är väl att man ska avlägsna de hinder som stoppat den. Men prova att låt den klippa, den ska (som jag förstår manualen) fortsätta klippa enligt inställt schema/max klipptid. Om det är en timmes klipptid kvar på ”dagsschemat” när den startats igen, så är det vad den ska klippa och sen ska den hem igen. Nästa dag ska den starta (eller inte starta) enligt det schema man matat in.

Jag tror att din kommer att göra det, och att ditt schema finns kvar. Men prova så får du se!
 
Inte läst hela tråden så vet inte om detta varit uppe, men vi blev lite irriterade på rekommendationen för hur laddstationen ska placeras i manualen. Köper man denna har man sannolikt en mindre tomt och det är kanske inte helt lätt att hitta en placering som känns naturlig som uppfyller kraven, särskilt en meter fritt bakom har jag svårt att förstå. Även fritt så mycket åt sidorna ser jag ingen bra anledning till.

Testade därför lite olika placeringar och nu står den dikt an mot husväggen, ca 60 cm från en blomlåda. Närmare blomlådan så fick den problem att köra ut. Skönt att slippa ställa klipparen mitt på gräsmattan :)
 
  • Ett träbord över en grön tank med varningsskylt, nära en trätrappa och grusad mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bsba och 3 till
  • Laddar…
N Niklas Ekborg skrev:
Inte läst hela tråden så vet inte om detta varit uppe, men vi blev lite irriterade på rekommendationen för hur laddstationen ska placeras i manualen. Köper man denna har man sannolikt en mindre tomt och det är kanske inte helt lätt att hitta en placering som känns naturlig som uppfyller kraven, särskilt en meter fritt bakom har jag svårt att förstå. Även fritt så mycket åt sidorna ser jag ingen bra anledning till.

Testade därför lite olika placeringar och nu står den dikt an mot husväggen, ca 60 cm från en blomlåda. Närmare blomlådan så fick den problem att köra ut. Skönt att slippa ställa klipparen mitt på gräsmattan :)
Har du laborerat med de angivna minst 2 meter raksträcka innan laddstationen också?
 
V Vardagsrum skrev:
Aha, jo det kan man kanske diskutera, om den behöver stänga av helt eller ej. Menar du att när du väl startat den med PIN-kod och allt, då behöver du skicka ut den manuellt för klippning?

Isf är det nog normalt, tanken är väl att man ska avlägsna de hinder som stoppat den. Men prova att låt den klippa, den ska (som jag förstår manualen) fortsätta klippa enligt inställt schema/max klipptid. Om det är en timmes klipptid kvar på ”dagsschemat” när den startats igen, så är det vad den ska klippa och sen ska den hem igen. Nästa dag ska den starta (eller inte starta) enligt det schema man matat in.

Jag tror att din kommer att göra det, och att ditt schema finns kvar. Men prova så får du se!
Ja, precis! Efter att den har stannat pga hinder och stängts av så startar jag igång den. Då är den i Stand by och jag kan manuellt dra igång en ny klippning. För schemat är borta så den startar inte automatiskt.
Hur är det för er andra när den kör fast? Är den fortfarande i Stand by och skärmen visar felmeddelanden?
 
S sunegbg skrev:
Har du löst problemet. Fixade liknade problem efter en första installation.
Allt ok i dag.
Tyvärr inga framgångar. Kabeln och stationen är enligt instruktionen, roboten kör ut och startar arbete utan problem, fastnar sedan vid "hemgången" oavsett var den når begränsningskabel... Jag har öppnat ett ärende hos Lidl/Grizzly.
 
N Ny medlem skrev:
Ja, precis! Efter att den har stannat pga hinder och stängts av så startar jag igång den. Då är den i Stand by och jag kan manuellt dra igång en ny klippning. För schemat är borta så den startar inte automatiskt.
Hur är det för er andra när den kör fast? Är den fortfarande i Stand by och skärmen visar felmeddelanden?
Om du låter den klippa färdigt den manuella klippningen och den tar sig hem och laddar, startar den verkligen inte klippning när nästa schemalagda dag kommer?
 
V Vardagsrum skrev:
Om du låter den klippa färdigt den manuella klippningen och den tar sig hem och laddar, startar den verkligen inte klippning när nästa schemalagda dag kommer?
Nej, tyvärr. Schemat är borta så nästa dag står den bara och vilar...
 
N Ny medlem skrev:
Nej, tyvärr. Schemat är borta så nästa dag står den bara och vilar...
I sådana fall är det helt oacceptabelt i mina ögon! Man ska inte behöva lägga in nya scheman varje gång klipparen har fastnat.

Min är inte igång än pga en väldigt komplex tomt som kräver mkt markarbete, men klipparen kommer att fastna hur många ggr som helst i början innan jag fått fram var gränserna går för den. Om jag ska behöva göra om schemat varje gång det händer så kommer jag att bli vansinnig.

Eftersom manualen inte nämner något om detta som en normal funktion, så tycker jag att du bör maila tillverkaren och göra ett garantianspråk.

Förutsatt att du lagt in schemat helt enligt manualen:

Instruktionsmanual på svenska, inställningar för klipptider, ändra pin-kod, schemalägga klipp, trädgårdsskötsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan du se att tiderna du lagt in är sparade? Alltså om klipparen nu inte kört och fastnat någonstans.
 
V Vardagsrum skrev:
I sådana fall är det helt oacceptabelt i mina ögon! Man ska inte behöva lägga in nya scheman varje gång klipparen har fastnat.

Min är inte igång än pga en väldigt komplex tomt som kräver mkt markarbete, men klipparen kommer att fastna hur många ggr som helst i början innan jag fått fram var gränserna går för den. Om jag ska behöva göra om schemat varje gång det händer så kommer jag att bli vansinnig.

Eftersom manualen inte nämner något om detta som en normal funktion, så tycker jag att du bör maila tillverkaren och göra ett garantianspråk.

Förutsatt att du lagt in schemat helt enligt manualen:

[bild]

Kan du se att tiderna du lagt in är sparade? Alltså om klipparen nu inte kört och fastnat någonstans.
Ja, det är segt. I övrigt är jag överraskande nöjd med klipparen!
Jag har kvar kabeln från min gamla Robomow RS-klippare och avståndet till kanter m.m. är exakt samma. Skönt att slippa lägga om 200 meter kabel... Bara laddplatsen som jag behövde göra om eftersom Robomow går hem moturs.

Som du ser i steg 8:
Om du bara vill ha en klipptid per dag går du tillbaka till huvudvmenyn med Bakåt-knappen.
Detta gör att man inte får någon riktig bekräftelse på att man sparat schemat. Det känns skumt att backa sig ur schemat istället för att bekräfta med OK, eller nåt.
Den enda bekräftelse jag får är om jag efteråt går in i schemat igen, och då kan jag se att tiderna ligger kvar.

Men som sagt, efter att den fastnat sängs den av. Och när jag satt på den igen är tiderna borta.
Så länge som den inte fastnar någonstans klipper den i alla fall vidare enligt schema!
 
N Ny medlem skrev:
Ja, det är segt. I övrigt är jag överraskande nöjd med klipparen!
Jag har kvar kabeln från min gamla Robomow RS-klippare och avståndet till kanter m.m. är exakt samma. Skönt att slippa lägga om 200 meter kabel... Bara laddplatsen som jag behövde göra om eftersom Robomow går hem moturs.

Som du ser i steg 8:
Om du bara vill ha en klipptid per dag går du tillbaka till huvudvmenyn med Bakåt-knappen.
Detta gör att man inte får någon riktig bekräftelse på att man sparat schemat. Det känns skumt att backa sig ur schemat istället för att bekräfta med OK, eller nåt.
Den enda bekräftelse jag får är om jag efteråt går in i schemat igen, och då kan jag se att tiderna ligger kvar.

Men som sagt, efter att den fastnat sängs den av. Och när jag satt på den igen är tiderna borta.
Så länge som den inte fastnar någonstans klipper den i alla fall vidare enligt schema!
Hej!

Jag har haft min igång i två veckor nu och den har funkat bra med schemalagda tider mån, ons, fre. För mig har schemat inte försvunnit när den kört fast. Det stämmer att den stänger av sig när den kör fast (står inget på displayen) men för mig räcker det med att starta den med pinkod så den hamnar i standby och sen lyfta tillbaks den till laddaren så har den startat automatiskt när den är tillräckligt laddad och tiden är inom vad som en schemalagt.

Däremot har något mystiskt börjat sedan i onsdags. Förra veckan och även måndag denna veckan har det funkat bra, den har startat enligt schemalagd tid. Men i onsdags morse startade den inte. När jag gick ut och tittade så stod det inte "standby" på displayen utan endast att den var 100% laddad. När jag knappade in pin så den hamnade i standby så startade den så fort klockan tickade upp en minut. Samma sak hände igen i morse. Den avslutade sitt pass utan problem i onsdags och körde tillbaka till laddaren men någon gång mellan onsdag och idag har den lämnat standby-läge, dvs startade den inte automatiskt utan jag fick gå ut och ställa den i standby igen genom att mata in pin.
 
G GG17 skrev:
Bra initiativ att starta denna tråden. Köpte själv denna klippare igår och blev positivt överraskad när jag stötte på denna tråd vid en googling. Väldigt nyttigt att kunna ta del av andras upplevelser.

Installerade laddare mm under gårdagen och har hittils hunnit köra klipparen fyra separata pass med manuell körning på 1h. Som flera innan också verkar tycka så är det ett generellt sett bra intryck hittills, sett till priset. Perfekt är den dock inte, vilket såklart är väntat.

De minus jag upplevt hittils:

- Instruktionsboken. Den är inte jättetydlig. För mig som aldrig haft en robotgräsklippare innan så krävdes det lite googling och att kika på några videor på YouTube för att gå allt rätt vid installation. Det löste sig dock tillslut även om det tog mer tid än jag förväntade mig. Spännande att det står att man inte får använda laddaren utomhus.
- Robustheten på anslutningarna för begränsningskabeln. Efter två omgångar manuellklippning hade klipparen tre gånger lyckats köra in baksidan av nätdelen på laddstationen och rycka ur den ena änden av begränsningskabeln så att den tappar signalen genom slingan (Trots att den lilla kåpan är nedfälld). Den stannar då bara stilla där den är. Jag fick se till att inte lämna något slack på kabeländarna alls och vika dem bort från klippområdet så att de inte ska kunna fastna och dras med.
- Problemlösningsförmåga. Har tre planteringspallkragar med en knapp meter mellan som jag hade hoppats att den skulle kunna klippa runt. Det gick inget vidare. Kommer den i rätt vinkel så kan den köra mellan men så fort den kommer lite fel och ska försöka ta sig ut så fastnar den och växlar bara mellan två vinklar fram och tillbaks. Enligt instruktionen måste smala passager vara 1,2 meter så det får man väl bara acceptera. Drog om kabeln utanför pallkragarna så var det löst. Får klippa det lilla manuellt.
- Förmåga att hantera ojämn terräng. Precis som många gräsmattor förmodligen är så är min gräsmatta inte helt jämn. Det är lite smågropar och någon tova här och där och vid flera tillfällen har jag sett att klipparen stannar till mitt på gräsmattan och byter riktning. Vi snackar inga kullar här utan bara mindre ojämnheter och jag tycker den borde klara av det. Förhoppningsvis lyckas den när den kommer från andra vinklar men har inte kunnat analysera så noga än.
- Ena kanten av gräsmattan mot grannen lutar även en del. Dock mindre än vad manualen säger att klipparen ska klara av. Det funkade för den att klippa där när den kom vinkelrätt mot kabeln men när den skulle hitta hem och ladda och körde längs med kabeln så fastnade den. Fick flytta ner så att kabeln låg nedanför lutningen och då funkar det. Blir någon decimeter extra som man får ta manuellt med trimmer.
- Har upplevt någon enstaka gång att den betedde sig konstigt när den skulle återvända till laddstationen. Körde i en cirkel tills den hittade begränsningskabeln och sen följde den kabeln en stund tills den hamnade lite snett. Då körde den en cirkel igen tills den kom tillbaks till kabeln. När den kom fram till stationen gjorde den två försök att docka, sen körde den en cirkel igen så att den missade stationen och började följa kabeln på nytt hela varvet runt. Jag lyfte in den i stationen manuellt och har inte upplevt samma beteende på övriga körningar.
- Den körde fast i närheten av ett äppelträd vid ena körningen, på väg tillbaks till laddstationen. Marken var lite torr och den lyckades gräva ner sig med ena hjulet. Stod inget på displayen när jag upptäckte den men hoppade igång när jag tryckte på start. Flyttade kabeln lite längre ut vilket bör lösa det.

Efter justeringar enligt ovan så verkar den klara sig själv. Jag har ställt in ett automatiskt program så den ska köra medans jag är på jobbet 3 dagar i veckan för att testa den till att börja med. Återkommer med uppdatering efter en vecka. Jag har endast ~100 m2 gräs så inte mycket yta att klippa. Efter 1 timmes klippning så har den ~45% batteri kvar när den startat från fullt. Verkar ta ~1,5 att ladda från ~30% till fullt, dvs när den kört tillbaks av sig själv pga batterinivå. Använder det medföljande batteriet.

Jag har även testat regnsensorn genom att spruta vatten på den med duschmunstycke på vattenslangen. Funkade felfritt. Den avbröt körningen efter 5-10 sekunder och hittade hem och dockade utan problem.

Det är mina upplevelser än så länge!

Återkommer med lite fler erfarenheter.

När klipparen väl klipper så funkar den jättebra. Tyvärr är det fortfarande några problem, både gamla och nya.

Jag har haft den på automatiskt program mån, ons, fre i två veckor nu. Under den tiden har den lyckats rycka loss ena änden på begränsningskabeln ur laddstationen, som jag beskrivit tidigare, ytterligare två gånger. Nu har jag satt fast kabeln i det området med 5-6 ankare på en sträcka av en meter precis bakom laddstationen och sen dess har det inte hänt igen.

Den har även kört fast igen två gånger. En gång vid lutningen som jag beskrivit tidigare så jag fick dra ner begränsningskabeln ytterligare, och en gång när av en olycklig händelse en täckduk som låg över en av odlingspallkragarna hade blåst loss och hamnat på gräsmattan, vilket inte blev lyckat när klipparen skulle köra över området. Båda dessa är inga stora problem och såklart lätt löst. De senaste 3 passen har den klarat hela tiden och kört tillbaks till laddstationen utan krångel.

Ett lite större nytt problem som dykt upp är att den börjat lämna standby-läget när den står i laddstationen en längre tid. Mån, ons, fre första veckan och även måndag denna veckan har fungerat bra, den har startat enligt schemalagd tid. I onsdags morse startade den dock inte. Jag var tvungen att gå ut och kanppa in pinkoden för att få den att hamna i standbyläge igen. Efter det så startade den automatiskt så fort klockan räknade upp till nästa minut. Den avslutade passet och tog sig tillbaks till laddaren. I morse när den skulle på börja nästa pass så hände samma sak igen. Den startar inte automatiskt pga att den har lämnat standby-läget av sig själv. Tänker att jag ska göra en factory reset och se om det hjälper i och med att det funkat tidigare.

Någon som stött på liknande?
 
V Vardagsrum skrev:
Har du laborerat med de angivna minst 2 meter raksträcka innan laddstationen också?
Ja. Har ca 70 cm. Idag behövde den ett par försök faktiskt, trots att det såg ut som att den körde in bra första gången. Eftersom stationen står på grus går den inte att fästa med spikarna, varför jag drog några ribbor under garaget som laddstationen ska skruvas i. Hade inga brickor som passade (korta skruv men stora hål!) och har inte köpt det ännu så allt rör sig lite när den kör upp. Tror det är därför det är lite kinkigt. Men kan inte se varför den skulle behöva hela 2m för att rikta in sig.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
Hej alla.
Vi installerade "Tysken" som vi kallar den, förra helgen. Den har fastnat ett par gånger, men efter att ha justerat kabeln litet, så har den nu rullat och gått i 6 dagar utan problem. Vi har den vid vår stuga så den jobbar oftast utan uppsikt. Det är branta uppförslut, kanter, rabatter och massa annat den måste lista ut att den ska akta sig för. Är vi dem enda som lyckats köpa en som inte krånglar?
 
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
TantMaia TantMaia skrev:
Hej alla.
Vi installerade "Tysken" som vi kallar den, förra helgen. Den har fastnat ett par gånger, men efter att ha justerat kabeln litet, så har den nu rullat och gått i 6 dagar utan problem. Vi har den vid vår stuga så den jobbar oftast utan uppsikt. Det är branta uppförslut, kanter, rabatter och massa annat den måste lista ut att den ska akta sig för. Är vi dem enda som lyckats köpa en som inte krånglar?
Du är inte ensam, jag lyckades med det , men jag stängde roboten flera dagar sen pga torrt och gräsmatta växter inte mer ..
Du kan se mina filmer och bilder där uppe..

Lycka till alla som köpte denna
 
  • Gilla
TantMaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.