111 157 läst · 458 svar
111k läst
458 svar
Tråden om robotgräsklippare från Lidl
Jag provade en gång när jag hade testslinga utlagd, och den körde längs med kabeln och gick sen slumpmässigt vad jag kunde se.Tomas Mauritz skrev:Är det någon som har provat Zon-klippningen?
Läste att då följer klipparen tråden så många meter som man själv anger och sedan börjar den klippa där.
Man fyller också i en procentsiffra. Procentsiffran anger hur ofta klipparn sskall starta klippningen genom att åka till den punkten. Skriver man in 50 % så åker den dit varannan gång osv.
Min fråga är vet någon om klipparen sedan håller dig kvar i det området eller påbörjar den bara klippningen vid den punkten?
Kommer inte ihåg längden på sträckan som jag matade in, men minns att jag tyckte att den kunde gått lite längre. Iofs stegade jag bara upp sträckan.
Hur går det för era klippare nu mitt i torkan?
Vilka är fortfarande nöjda och vilka har fortfarande problem?
Finns det någon som fått hjälp av återförsäljarens service-/garantiavdelning där det behövts..?
Vilka är fortfarande nöjda och vilka har fortfarande problem?
Finns det någon som fått hjälp av återförsäljarens service-/garantiavdelning där det behövts..?
Har bara gjort en test slinga än så länge.
Blir inte klok på hur man ska lägga kabeln vid laddstationen för att den ska gå snyggt där. Den har flertalet ggr fastnat bredvid när den klipper, eller missat den.
Rätt trångt vid stationen, men andra verkar ju ha fått till det.
Blir inte klok på hur man ska lägga kabeln vid laddstationen för att den ska gå snyggt där. Den har flertalet ggr fastnat bredvid när den klipper, eller missat den.
Rätt trångt vid stationen, men andra verkar ju ha fått till det.
Jag pausade den en vecka sedan, gräsmatta blev helt gul och behöver inte klippas nödvändigtvis..V Vardagsrum skrev:
Tycker om synd att bli så här när man skaffa roboten.. otur med regnet..
Min gräsmatta är på väg åt det hållet också.. Börjar bli stora gula fläckar på de mest solutsatta delarna. Och detta innan jag ens hunnit få igång klipparenAl-Hamdani skrev:
Min tomt är dock komplex (det som har gjort att jag inte fått igång klipparen än pga markarbeten, grävning, röjning, anti grannen åtgärder mm) så jag hoppas kunna återkomma snart med recension.
Det finns gott om lutningar/backar i olika grader, branter som kommer snabbt, fruktträd, enorma buskar osv. Har lagt ut kabeln väldigt elakt mot roboten till att börja med för att försöka få fram var gränsen går för den.
Ska också försöka mäta hur lång slingan blev så kanske någon har nytta av det i framtiden om någon skulle känna för att pusha den längre än vad tillverkaren rekommenderar.
Gissar att det fungerar lika som för andra märken. Husqvarna har väl 20 ohm som gräns för motståndet i slingan. Allt under det är "ok".V Vardagsrum skrev:
Det gör att det inte bara är längden som spelar roll, utan även typ av kabel. Jag valde medvetet kabel med större area (=lägre motstånd) för att kunna dra längre än specen tillåter.
Jag gissar det också, men säker kan man inte vara fören man provat! Längre slinga ger längre väg hem osv, det skulle kunna finnas nån inbyggd algoritm som stannar hemgången om den kört för långt. Vi vet ju att den kan räkna. 500m tror jag iaf var max att ställa in för zonklippningen.tensiden skrev:Gissar att det fungerar lika som för andra märken. Husqvarna har väl 20 ohm som gräns för motståndet i slingan. Allt under det är "ok".
Det gör att det inte bara är längden som spelar roll, utan även typ av kabel. Jag valde medvetet kabel med större area (=lägre motstånd) för att kunna dra längre än specen tillåter.
Tror att det kommer funka fint iaf Även om manualen är tydlig med att man inte ska använda mer än 130m kabel.
Jag valde en koaxialkabel till min installation. Fick grön lampa när 500m var inkopplad. 16.6 Ohm var det då, att jämföra med 4.4 Ohm som medföljande kabel hade. Just koaxialkabel har jag inte sett/hört någon använda, så det kan bli spännande.
Tack för tipset tidigare förresten om att så länge man har koll på riktningen på in/utgående kabel så ska det gå bra att korsa kabeln vid öar/nedgrävd extra tråd. Om det stämmer så sparar det mig mkt besvär, bl.a på ett parti där jag måste ”spara” 50m kabel som ska användas i framtiden. Vill väldigt gärna undvika skarvar i framtiden, därför får jag lägga ner den sträcka som ska användas i framtiden redan nu.
Det är mkt lättare att gräva ner en rulle med kabel, än att gå fram och tillbaka i räta linjer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni förresten om att sätta längre knivar på den här lilla stackaren..?
Hålbilden på de till vänster på bilden (avsedda för Bosch) passar till våra små Lidl-maskiner, men är 1,4 cm längre. Detta skulle ju ge en inte oansenlig ökning av klippbredd. Kanske vore till nytta för de som vill försöka klippa betydligt mer än de rekommenderade 500m2? Samt ger lite bättre kantklippning.
Men kanske på bekostnad av ökat slitage..? Tänker på aerodynamik och centrifugalkraft. Samt vad som händer om knivarna stöter emot ett fast hinder. @Daniel 109 kanske kan komma in och dela med sig av sina fysikkunskaper?
Förutsätter såklart att de passar rent fysiskt, och inte går emot hjulen eller nåt skydd, men vad på klipparen kan komma att ta stryk av längre blad?
Intressant utformade blad dock, de ser inte ut att vara tyngre än originalbladen, vilket förstås inverkar på funderingarna ovan.
Vad blir ökningen av klippbredden i procent egentligen om man går från 3.5 till 4.9 cm?
[QUOTE="Vardagsrum, post: 5274305, member: 165310
Vad blir ökningen av klippbredden i procent egentligen om man går från 3.5 till 4.9 cm?[/QUOTE]
Jag tror största risken finns att det slår i kåpan. Sen blir det ju en del gräs gegg som blir hårt som plast när det torkar, kanske kan slita mer men pröva. Om det inte slår i är det nog ingen större fara att öka längd.
Vad blir ökningen av klippbredden i procent egentligen om man går från 3.5 till 4.9 cm?[/QUOTE]
Jag tror största risken finns att det slår i kåpan. Sen blir det ju en del gräs gegg som blir hårt som plast när det torkar, kanske kan slita mer men pröva. Om det inte slår i är det nog ingen större fara att öka längd.
Den piper bara en liten trudilutt när den startar klippning.P Pialias skrev:
Jag har fått sånt några gånger. Skrev till grizzlyservice och då skickade dom en ny transformator med kabel. Tog bara ett par dagar. Jag har inte installerat den nya ännu, för originalet har funkat sedan dess.Rubideux1987 skrev:
Jag har fått detta meddelade då och då. Drog för hand ut roboten från laddnings-adaptern och tryckte tillbaka den igen. Då försvann meddelandet. Tror att det kan bero på att den får dålig kontakt då den laddar.V Vardagsrum skrev:
PS Om man lyfter roboten måsta man slå in PIN koden för att den skall starta igen.