Stötte på ett lite oväntat problem igår. Maskinen fick för första gången för sig att göra kantklippning och det gick ju bra tills den kom till laddstationen. Vi har maskinen mot väggen och begränsningskabeln kommer ut snett från sidan. Roboten kan ju inte köra bakom eftersom huset är där. Den stångades med husväggen i nån halvminut men gav sen upp och fastnade. Hur vet maskinen att den är framme vid slutet på begränsningskabeln, är det en radiosensor eller liknande från laddstationen. Behöver flytta om lite så att klipparen kommer åt.

Det bästa hade varit att stänga av kantklippning helt, men det verkar inte gå? Den enda lösningen jag kommer på nu är att rotera stationen 90 grader så den står längs huset men då behöver jag bygga en "brygga" i tryckt virke eftersom den inte kan docka i grus...

• Gilla
bsba
  • Laddar…
N Niklas Ekborg skrev:
Stötte på ett lite oväntat problem igår. Maskinen fick för första gången för sig att göra kantklippning och det gick ju bra tills den kom till laddstationen. Vi har maskinen mot väggen och begränsningskabeln kommer ut snett från sidan. Roboten kan ju inte köra bakom eftersom huset är där. Den stångades med husväggen i nån halvminut men gav sen upp och fastnade. Hur vet maskinen att den är framme vid slutet på begränsningskabeln, är det en radiosensor eller liknande från laddstationen. Behöver flytta om lite så att klipparen kommer åt.

Det bästa hade varit att stänga av kantklippning helt, men det verkar inte gå? Den enda lösningen jag kommer på nu är att rotera stationen 90 grader så den står längs huset men då behöver jag bygga en "brygga" i tryckt virke eftersom den inte kan docka i grus...
Jag har ett liknande problem. Den kör fast bredvid laddstationen, även om jag försöker ställa nåt ivägen. Har experimenterat med olika dragningar av kabeln, men inte fått till nåt bra än.

Är det guidekabel in i stationen eller går den efter slingan ?

På min grouw så använder den slingan för att gå till laddning.
Ifall du har ställt laddstationen fel? Slingan går under plattan så den följer hela vägen in

nino nino skrev:
Är det guidekabel in i stationen eller går den efter slingan ?

På min grouw så använder den slingan för att gå till laddning.
Ifall du har ställt laddstationen fel? Slingan går under plattan så den följer hela vägen in
Den har ingen guidekabel

Det känns väl lite som att man får vad man betalar för. Den har väl inte den bästa problemlösningen, så den har behövt lite hjälp då och då, men jag slipper ju i alla fall klippa gräset. :)

Några irriterande saker dock:

Pipandet är störande och verkar inte gå att stänga av. Den kan börja pipa när som helst, mitt under klippning. Ett par gånger när batteriet blivit lågt så har den pipit hela vägen till kanttråden och tillbaka till stationen.

Den verkar inte ha någon gyro eller liknande som känner av att den rör sig. Om den börjar slira med båda hjulen känner den inte av att den har fastnat utan tror att den klipper fast den står still.

Ibland stänger den av sig i laddningsstationen innan den hinner ladda upp batteriet tillräckligt för att fortsätta klippa. Så den fortsätter inte sitt pass, utan man måste starta upp den och köra igång klippningen manuellt.

B bsba skrev:
Jag har ett liknande problem. Den kör fast bredvid laddstationen, även om jag försöker ställa nåt ivägen. Har experimenterat med olika dragningar av kabeln, men inte fått till nåt bra än.
Grävde lite i grusbädden längs fasaden och har kapat till trallvirke nu så att det blir en övergång in till laddstationen. Den har hittills lyckats docka varenda gång på 1a försöket (bättre än innan!). Om det fungerar lika bra från andra hållet vet jag inte eftersom man inte kan få till kantklippning på begäran, men har gjort lösningen symmetriskt så är i alla fall hoppfull...

Har du lust att lägga ut en bild? :)

H Håtå skrev:
Har du lust att lägga ut en bild? :)
Visst! Som du ser är det lite dåligt utlagt på "kantklippnings-sidan" men det beror på att jag körde proof of concept på andra sidan. Ska snygga till det!

• Trädgård med robotgräsklippare under skydd, trästaket, pallkragar, gräs och grusväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bsba och 1 till
  • Laddar…
Hur beter sig era klippare då man kör på ”spotläge”?

Jag tolkar manualen som att klipparen ska klippa i en cirkel med radie på 1 meter. Eller i spiral i 3.5 minuter.

Min muppar mest runt i någon form av serpentin i slumpmässig riktning i 3,5 minuter.

Instruktionsmanual för gräsklippare, inställningar och varningar, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Det funkade fint att göra Ö. Man skall dra kabeln som går till ön med bara pyttelitet avstånd imellan kablarna som går till och från ön. Då skall roboten bara åka förbi utan att känna av eller stanna eller svänga.
Verkligen långt hem...

• Gilla
  • Haha
spuun och 2 till
  • Laddar…
D Daniel Hedberg2 skrev:
Verkligen långt hem...
Aja, du får ju fin kantklippning runt trädet iaf! ;)

Hur har du lagt slingan till ön?

Och hur fungerar spotklippningen på din maskin?

Jag har upptäckt ett nytt problem.

Jag har ställt in min på att klippa två dagar i veckan vilket är måndag och torsdag. När den kört färdigt på torsdagen så åker den tillbaks till laddstationen och laddar upp sig till fullt. När den är fulladdad kopplar den ifrån laddningen. När den sedan står över helgen så laddar batteriet ur sig passivt. I dag på morgonen (måndag) hade batterinivå hunnit sjunka till 67%. Klipparen vill ha minst 70% för att starta automatiskt klippning så när det blev dags för den att starta idag så står det bara "Charge to work" men den börjar inte ladda av sig själv igen. Jag måste flytta ut den och ställa tillbaks den i laddstationen för att den ska ladda, sedan när den kommer upp till 70% kör den igång automatiskt.

Någon annan som har samma problem?

G GG17 skrev:
Jag har upptäckt ett nytt problem.

Jag har ställt in min på att klippa två dagar i veckan vilket är måndag och torsdag. När den kört färdigt på torsdagen så åker den tillbaks till laddstationen och laddar upp sig till fullt. När den är fulladdad kopplar den ifrån laddningen. När den sedan står över helgen så laddar batteriet ur sig passivt. I dag på morgonen (måndag) hade batterinivå hunnit sjunka till 67%. Klipparen vill ha minst 70% för att starta automatiskt klippning så när det blev dags för den att starta idag så står det bara "Charge to work" men den börjar inte ladda av sig själv igen. Jag måste flytta ut den och ställa tillbaks den i laddstationen för att den ska ladda, sedan när den kommer upp till 70% kör den igång automatiskt.

Någon annan som har samma problem?
Det var ju kass! Har inte märkt av samma problem själv, men jag har min inställd på 4 dagars klippning i veckan och jag har ett 8Ah batteri.

Manualen är slarvigt skriven just på det avsnittet (de tycks blanda ihop ”klippning efter schema” med ”manuell klippning”) men jag tolkar det som att den ska gå över till laddläge och sedan köra ut enligt schema.

I väntan på mjukvaruuppdatering så kan du prova något av följande:

• Byt till batteri med högre kapacitet
  • Lägg till en extra dags klippning
  • Schemalägg en klippning som bara ska vara 1 minut, dagen innan din ”riktiga” klippdag.

V Vardagsrum skrev:
Det var ju kass! Har inte märkt av samma problem själv, men jag har min inställd på 4 dagars klippning i veckan och jag har ett 8Ah batteri.

Manualen är slarvigt skriven just på det avsnittet (de tycks blanda ihop ”klippning efter schema” med ”manuell klippning”) men jag tolkar det som att den ska gå över till laddläge och sedan köra ut enligt schema.

I väntan på mjukvaruuppdatering så kan du prova något av följande:

• Byt till batteri med högre kapacitet
  • Lägg till en extra dags klippning
  • Schemalägg en klippning som bara ska vara 1 minut, dagen innan din ”riktiga” klippdag.
Jag har samma problem som ovan, och har testat både original 2 Ah och ett 4 Ah. Det verkar som att den slutar ladda när den stänger av sig, och sen börjar den inte ladda när man startar den, trots att det står "Charge to work".

Det finns väl inget sätt att uppdatera mjukvaran? Förutom att skicka in den då.

D DanielP skrev:
Jag har samma problem som ovan, och har testat både original 2 Ah och ett 4 Ah. Det verkar som att den slutar ladda när den stänger av sig, och sen börjar den inte ladda när man startar den, trots att det står "Charge to work".

Det finns väl inget sätt att uppdatera mjukvaran? Förutom att skicka in den då.
Men din stänger alltså av sig? Det gör inte min utan det står hela till den batteristatus och "Standby" tills dess att klockan blir den förprogrammerade starttiden. Då växlar den till "Charge to work" utan att börja ladda av sig själv (om batteristatusen hunnit sjunka under 70%).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.