K Krypström skrev:
Jag tror största risken finns att det slår i kåpan. Sen blir det ju en del gräs gegg som blir hårt som plast när det torkar, kanske kan slita mer men pröva. Om det inte slår i är det nog ingen större fara att öka längd.
Det är sant att det blir lite gräsgegg.. Men du tror inte att det skulle slita på något i motor, lager eller liknande?

P Pialias skrev:
Jag har nyss skaffat Lidl robot som fått ersätta en Worx, jag har testkört den lite och undrar om någon vet varför den piper så mycket? Den piper medans den klipper, och ser inte något felmeddelande. Det stör både oss och grannar…
Min gör sådär ibland också, men inte kontinuerligt. Menar du att den piper hela tiden, eller bara ibland?

Jag har tolkat det som att den är grinig över nånting när den piper. Alltså som att den stött på ett hinder, är på väg utanför begränsningen i backe eller går för trögt i klippmotorn. För det är i ”svåra situationer” som min kan pipa.

Oftast slutar den klippa och byter riktning, kör en bit och fortsätter sedan klippning.

Så ett tips kan vara att kolla runt på de ställen den piper. Har du nån grop i gräsmattan, för stor lutning eller vad.

Upptäckte vid premiären i natt att maxlängden för zonklippningen var 200 meter, och inte 500 som det påstods i manualen. Det ställer ev. till det lite för ranchägarna med stora tomter eller komplicerade slingor.

Har ni andra här inne också 200m som högsta sträcka på zonklippningen eller är det bara min robot som är lat och arbetsskygg?

P Pialias skrev:
Jag har nyss skaffat Lidl robot som fått ersätta en Worx, jag har testkört den lite och undrar om någon vet varför den piper så mycket? Den piper medans den klipper, och ser inte något felmeddelande. Det stör både oss och grannar…
Min piper också när den stött på ett hinder, då slutar den klippa och ändrar riktning, förflyttar sig och fortsätter sedan med det klippningen.

V Vardagsrum skrev:
Hur går det för era klippare nu mitt i torkan?

Vilka är fortfarande nöjda och vilka har fortfarande problem?

Finns det någon som fått hjälp av återförsäljarens service-/garantiavdelning där det behövts..?
Jag är väldigt nöjd.

• Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det är sant att det blir lite gräsgegg.. Men du tror inte att det skulle slita på något i motor, lager eller liknande?

Min gör sådär ibland också, men inte kontinuerligt. Menar du att den piper hela tiden, eller bara ibland?

Jag har tolkat det som att den är grinig över nånting när den piper. Alltså som att den stött på ett hinder, är på väg utanför begränsningen i backe eller går för trögt i klippmotorn. För det är i ”svåra situationer” som min kan pipa.

Oftast slutar den klippa och byter riktning, kör en bit och fortsätter sedan klippning.

Så ett tips kan vara att kolla runt på de ställen den piper. Har du nån grop i gräsmattan, för stor lutning eller vad.

Upptäckte vid premiären i natt att maxlängden för zonklippningen var 200 meter, och inte 500 som det påstods i manualen. Det ställer ev. till det lite för ranchägarna med stora tomter eller komplicerade slingor.

Har ni andra här inne också 200m som högsta sträcka på zonklippningen eller är det bara min robot som är lat och arbetsskygg?
Hör att min piper också ibland. Jag undrar varför den gör det. Vore intressant att veta varför. Det står väl inte i manualen?
Jaha trodde att dem började pipa när batterier blev lite lägre.

Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Hör att min piper också ibland. Jag undrar varför den gör det. Vore intressant att veta varför. Det står väl inte i manualen?
Jaha trodde att dem började pipa när batterier blev lite lägre.
Kul att du är nöjd med din! Hur stor slinga/tomt går den på?

Jag har inte sett ngt i manualen om det iaf. Min piper som sagt ibland och slutar klippa en stund medan den flyttar sig. Hände en gång igår, men då utan att jag kunde se några problem för den öht. Möjligen att den körde en smula för långt ut över begränsningskabeln, men något hinder fanns det inte. Gick fint efter det iaf.

Min har klarat av hyggligt branta backar med bravur samt har visat ett bra problemlösningsbeteende. Om något blockerar den då den följer slingan hem, så backar den lite och försöker 3 ggr, om det inte lyckas så kör den ut till höger i en halvcirkel på kanske en meter och kör runt hindret.

• Gilla
Benny Paulsson
  • Laddar…
Vår maskin har ett mycket irriterande problem som jag inte får bukt med... Kommer bli att reklamera om det inte är nån här som kan ge ett bra tips...

Maskinen fungerar felfritt och klipper förvånansvärt bra och effektivt... men den stänger av sig (hamnar inte i Stand By utan stänger av sig helt så att man behöver hålla in Start 3s) mellan varje klipptillfälle. Den är inställd på att klippa 2 gånger i veckan. När den stängt av sig så har dessutom tiden nollställts, så maskinen tror att datumet är 1a Januari 2022... Det konstiga är att det verkar inte ha återställts helt för mina schemalagda tider finns kvar i minnet. Just nu är detta inget stort problem då vi kan starta manuellt men det är ju inte tanken... om man åker bort några veckor fungerar detta inte så bra heller...

Vi kör den via ett vanligt eluttag som har ström 24/7. Har testat att både "köra in den" i laddstationen och starta den där samt att låta den åka hem via "return-funktionen". Båda metoderna ger samma resultat. Maskinen blir helt avstängd.

Några tips? :(

• Ledsen
Benny Paulsson
  • Laddar…
N Niklas Ekborg skrev:
Vår maskin har ett mycket irriterande problem som jag inte får bukt med... Kommer bli att reklamera om det inte är nån här som kan ge ett bra tips...

Maskinen fungerar felfritt och klipper förvånansvärt bra och effektivt... men den stänger av sig (hamnar inte i Stand By utan stänger av sig helt så att man behöver hålla in Start 3s) mellan varje klipptillfälle. Den är inställd på att klippa 2 gånger i veckan. När den stängt av sig så har dessutom tiden nollställts, så maskinen tror att datumet är 1a Januari 2022... Det konstiga är att det verkar inte ha återställts helt för mina schemalagda tider finns kvar i minnet. Just nu är detta inget stort problem då vi kan starta manuellt men det är ju inte tanken... om man åker bort några veckor fungerar detta inte så bra heller...

Vi kör den via ett vanligt eluttag som har ström 24/7. Har testat att både "köra in den" i laddstationen och starta den där samt att låta den åka hem via "return-funktionen". Båda metoderna ger samma resultat. Maskinen blir helt avstängd.

Några tips? :(
Låter som taskigt batteri på kretskort för att hålla tiden.
Kontakta support på grizzlytools så kan de hjälpa dig.

• Gilla
Niklas Ekborg och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Liten uppdatering: har haft mailkontakt med Grizzly support de senaste dagarna ang. roboten som inte kan följa begränsningskabel. Idag kom det svaret " Inom de närmaste dagarna kommer vi att skicka en ny robotgräsklippare (utan tillbehör) till dig kostnadsfritt inom garantiperioden. Du behöver inte returnera den defekta enheten."

• Gilla
  • Wow
Spaerlan och 3 till
  • Laddar…
krzysgro krzysgro skrev:
Hej!

Liten uppdatering: har haft mailkontakt med Grizzly support de senaste dagarna ang. roboten som inte kan följa begränsningskabel. Idag kom det svaret " Inom de närmaste dagarna kommer vi att skicka en ny robotgräsklippare (utan tillbehör) till dig kostnadsfritt inom garantiperioden. Du behöver inte returnera den defekta enheten."
Kanon, vilken bra service, då kan du ta reservdelar från den trasiga senare.

V Vardagsrum skrev:
Märkligt problem..! Låter som barnsjukdomar i mjukvaran. Troligen dum fråga, men tid/datum är inställt korrekt?

Ett observandum för att onsdag var den 31/5, alltså sista dagen på en månad. Kanske inte har med ngt att göra och den ska fungera enligt schema ändå. Men nämner det ifall ngn annan drabbas av samma problem.

Återkoppla gärna hur det går!

Och tack för dina utförliga recensioner! Det är väldigt välkommet :)
Ja skumt! Tid och datum är korrekt inställt ja. Ändrade tider i helgen så att den bara kör två dagar i veckan istället för tre och nu funkar allt som det ska igen. Mystiskt.

Förresten, för dig som experimenterar med längre avgränsningskabel, jag har lagt märke till att klipparen verkar blanda in kantklippning i schemat som standard. Jag har ställt in standard automatiskt program två gånger i veckan såg i morse att den började klippa och körde längs med slingan precis som när den ska hitta hem men åt motsatt håll och med bladen igång. När den kommer till baksidan av laddstationen fortsätter den klippa med normal, slumpad körning. Vet inte om den räknar avstånd eller något men spännande att se hur den hanterar betydligt längre slinga än min i den situationen.

Hallå!

Jag blir inte klok på manualen. Jag har ställt in tidsschema 3 dgr i veckan. Den startar inte enligt schemat? Är det för jag ställt in vanlig klipptid också? Gäller inte den klipptid bara när jag kör manuellt?

Då schemat inte fungerat har jag tryckt igång den manuellt. Problemet har bara varit att den aldrig stannar. När batteriet är slut laddar den och ger sig ut igen, om o om igen, fast jag satt manuell klipptid till 4 timmar.

Vet inte om det är fel på mig, manualen eller klipparen??

krzysgro krzysgro skrev:
Hej!

Hej!

Vad använde du för mailadress? Den jag hittar är service@motodox.de , den du körde på?

Hej!

service-se@grizzlytools.de , jag har dock först gått via chatt på Lidls hemsida som tog emot info och öppnade ett ärende hos Grizzlytools.
Paketet är redan på väg :)

• Gilla
Benny Paulsson och 1 till
  • Laddar…
krzysgro krzysgro skrev:
Hej!

service-se@grizzlytools.de , jag har dock först gått via chatt på Lidls hemsida som tog emot info och öppnade ett ärende hos Grizzlytools.
Paketet är redan på väg :)
Tack för svar

Den nya maskinen har anlänt och fungerar som den ska

• Gilla
Spaerlan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.