111 154 läst · 458 svar
111k läst
458 svar
Tråden om robotgräsklippare från Lidl
Kan inte ni alla som skriver och svarar på olika problem som ni antingen har eller har löst lägga upp något/några foton så att alla kan se hur problemet/lösningen ser ut Hjälper så mycket tillsammans med texterna
Är det någon som hittat passande knivar till den?
Jag har provat de från Grimsholm, avsedda för Husqvarna och Gardena, men hålet var för litet. Det går att borra upp men kräver lite ansträngning och den typen av stål är elakt mot borren.
Måtten på originalknivarna är: 11,50 × 8,00 × 0,50 cm (LBH). Centrumhålet är 7 mm.
Tillverkarens egna knivar kostar 8,99€ för ynka tre stycken, vilket skär i mitt prismedvetna (snåla) hjärta.
Jag har provat de från Grimsholm, avsedda för Husqvarna och Gardena, men hålet var för litet. Det går att borra upp men kräver lite ansträngning och den typen av stål är elakt mot borren.
Måtten på originalknivarna är: 11,50 × 8,00 × 0,50 cm (LBH). Centrumhålet är 7 mm.
Tillverkarens egna knivar kostar 8,99€ för ynka tre stycken, vilket skär i mitt prismedvetna (snåla) hjärta.
Märkligt problem..! Låter som barnsjukdomar i mjukvaran. Troligen dum fråga, men tid/datum är inställt korrekt?G GG17 skrev:Återkommer med lite fler erfarenheter.
När klipparen väl klipper så funkar den jättebra. Tyvärr är det fortfarande några problem, både gamla och nya.
Jag har haft den på automatiskt program mån, ons, fre i två veckor nu. Under den tiden har den lyckats rycka loss ena änden på begränsningskabeln ur laddstationen, som jag beskrivit tidigare, ytterligare två gånger. Nu har jag satt fast kabeln i det området med 5-6 ankare på en sträcka av en meter precis bakom laddstationen och sen dess har det inte hänt igen.
Den har även kört fast igen två gånger. En gång vid lutningen som jag beskrivit tidigare så jag fick dra ner begränsningskabeln ytterligare, och en gång när av en olycklig händelse en täckduk som låg över en av odlingspallkragarna hade blåst loss och hamnat på gräsmattan, vilket inte blev lyckat när klipparen skulle köra över området. Båda dessa är inga stora problem och såklart lätt löst. De senaste 3 passen har den klarat hela tiden och kört tillbaks till laddstationen utan krångel.
Ett lite större nytt problem som dykt upp är att den börjat lämna standby-läget när den står i laddstationen en längre tid. Mån, ons, fre första veckan och även måndag denna veckan har fungerat bra, den har startat enligt schemalagd tid. I onsdags morse startade den dock inte. Jag var tvungen att gå ut och kanppa in pinkoden för att få den att hamna i standbyläge igen. Efter det så startade den automatiskt så fort klockan räknade upp till nästa minut. Den avslutade passet och tog sig tillbaks till laddaren. I morse när den skulle på börja nästa pass så hände samma sak igen. Den startar inte automatiskt pga att den har lämnat standby-läget av sig själv. Tänker att jag ska göra en factory reset och se om det hjälper i och med att det funkat tidigare.
Någon som stött på liknande?
Ett observandum för att onsdag var den 31/5, alltså sista dagen på en månad. Kanske inte har med ngt att göra och den ska fungera enligt schema ändå. Men nämner det ifall ngn annan drabbas av samma problem.
Återkoppla gärna hur det går!
Och tack för dina utförliga recensioner! Det är väldigt välkommet
Är det någon som har provat Zon-klippningen?
Läste att då följer klipparen tråden så många meter som man själv anger och sedan börjar den klippa där.
Man fyller också i en procentsiffra. Procentsiffran anger hur ofta klipparn sskall starta klippningen genom att åka till den punkten. Skriver man in 50 % så åker den dit varannan gång osv.
Min fråga är vet någon om klipparen sedan håller dig kvar i det området eller påbörjar den bara klippningen vid den punkten?
Läste att då följer klipparen tråden så många meter som man själv anger och sedan börjar den klippa där.
Man fyller också i en procentsiffra. Procentsiffran anger hur ofta klipparn sskall starta klippningen genom att åka till den punkten. Skriver man in 50 % så åker den dit varannan gång osv.
Min fråga är vet någon om klipparen sedan håller dig kvar i det området eller påbörjar den bara klippningen vid den punkten?
Den lär köra helt slumpmässigt från startpunkten. Det krävs mer teknik (ex. GPS) för att få till positionering och definierade klippområde.Tomas Mauritz skrev:Är det någon som har provat Zon-klippningen?
Skruvarna bör /ska bytas samtidigt som knivarna byts. Görs inte detta finns risken att de sätter sig och blir svåra att få loss eller att de slits så att kniven lossnar.V Vardagsrum skrev:
Ok det låter troligt. Jag tänker att funktionen isåfall kan vara bra om man har en yta som är lite svåråtkomlig eller som inte blir klippt så ofta såsom bakom något hinder tex.E etompau skrev:
Det kan också vara bra om man helt enkelt vill starta klippningen på olika punkter för att sprida ut klippytan och få jämnare klippning
Tror också att de slits till sist. Men sätta sig lär de inte göra om man smörjer lite varje gång man byter.E etompau skrev:
Men det bästa är ju förstås att hitta även passande skruvar! Alternativt skruva ner en gängadapter, som gör att man kan använda knivar med 5mm hål (Husqvarna t.ex).