Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Knivarna slits en del för mig. Någon som vet var man köper nya?

Och är det någon som har nån bra idé hur man som amatör själv kan slipa dom? Eller är det dumsnålt att slipa själv?
Dumsnålt vet jag inte om det är, men det är snålt! 😉

Tillverkaren säljer knivar + skruvar på grizzlytools.shop men då de tar €8.99 för endast tre st och eftersom jag är snål, så köper jag andra.

Dessa från Grimsholm passar, dock ej skruvarna! Går fint att använda originalskruvarna, men förr eller senare så slits dem väl. ”Vanlig” M5 i lämplig längd kanske funkar, men om någon har tips på kompatibel skruv så hojta gärna här.

Förpackning med knivar och skruvar för robotgräsklippare, märket Grimsholm Green, ligger på tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomas Mauritz
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Dumsnålt vet jag inte om det är, men det är snålt! 😉

Tillverkaren säljer knivar + skruvar på grizzlytools.shop men då de tar €8.99 för endast tre st och eftersom jag är snål, så köper jag andra.

Dessa från Grimsholm passar, dock ej skruvarna! Går fint att använda originalskruvarna, men förr eller senare så slits dem väl. ”Vanlig” M5 i lämplig längd kanske funkar, men om någon har tips på kompatibel skruv så hojta gärna här.

[bild]
 
  • Förpackning med robotgräsklipparknivar och skruvar, "Grimsholm Green", lång livslängd, böjliga, rostfria, tillbehör för Mowox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Åkte in och köpte dessa. Hoppas dom passar
 
Åkte in och köpte dessa. Hoppas dom passar.
 
Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Åkte in och köpte dessa. Hoppas dom passar
Du får berätta om de fungerar
 
Redigerat:
Benny Paulsson Benny Paulsson skrev:
Du får berätta om de fungerar
Jag meddelar. Jag köpte på Bauhaus.
 
  • Gilla
Benny Paulsson
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Vad gäller knivar så kan man hitta detta här:
[länk]
Tin-belagda(titan, titanium) har betydligt längre hållbarhet än vanligt stål, nu kanske dessa i de aktuella annonserna inte passar men det brukar finnas andra
Jag tror inte att de länkade knivarna passar. Enligt egen erfarenhet av att prova knivar avsedda för Husqvarna. Hålet är för litet helt enkelt.

De knivar som @Tomas Mauritz köpte ser ut att ha rätt hålbild.

Knivar finns det gott om, men kan inte någon av alla oss entusiaster hitta passande skruvar..? 🙂
 
V Vardagsrum skrev:
Jag tror inte att de länkade knivarna passar. Enligt egen erfarenhet av att prova knivar avsedda för Husqvarna. Hålet är för litet helt enkelt.

De knivar som @Tomas Mauritz köpte ser ut att ha rätt hålbild.

Knivar finns det gott om, men kan inte någon av alla oss entusiaster hitta passande skruvar..? 🙂
 
  • Gilla
Benny Paulsson
  • Laddar…
Lägger in bilden här också för förtydligande.
 
  • Gilla
Benny Paulsson
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Jag tror inte att de länkade knivarna passar. Enligt egen erfarenhet av att prova knivar avsedda för Husqvarna. Hålet är för litet helt enkelt.

De knivar som @Tomas Mauritz köpte ser ut att ha rätt hålbild.

Knivar finns det gott om, men kan inte någon av alla oss entusiaster hitta passande skruvar..? 🙂
De två som kom upp när jag sökte på "robotklippare" är bara en liten del av vad som finns utannonserat på tradera, man får söka lite så hittar man dem och skriver man till säljaren så kan man säkert få lite olika mått på dem också.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Ett tips är att kolla infästningen till drivaxeln, alla 8 va lösa på min efter 1 1/2 månad användning.

Ta av navkapseln med en smal spårmejsel.
19mm hylsa för att lossa hjulet.
Sen får man vrida drivaxeln för att komma åt att få ut skruvarna (ph2)
Jag monterade tillbaka dom med gänglåsning (loctite) så får vi se hur länge det sitter.

I övrigt är jag väldigt nöjd.
Jag har tagit bort kjolen pga för ojämn gräsmatta då den annars fastnade rätt ofta.
Monterade ett 8ah batteri och har ca 250m begränsnings kabel, ca 900m2.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
Instämmer i tipset ovan, upptäckte vid byte av knivar igår att en drivaxel var lös. Berodde på att PH-skruvarna krupit ut. De sitter bara med en enkel låsbricka. Om det har dragits för klent på fabriken eller om det är brickorna som inte håller vet jag inte.

Lätt fixat iaf, utmärkt guide ovan. Liten varning för att det bara är plastgängor som skruvarna går in i, så låt Festool-dragaren ligga på hyllan och använd vanlig mejsel och rimligt moment.

@MrDanger Har du tagit bort hela den svarta kjolen i nederkant?

Vad fastnade din robot i oftast innan du näckade den tycker du? Alltså i högt gräs, i små gropar eller i vad..?

Känns den fortfarande säker, du är inte orolig för att någon eller något ska komma åt knivarna?
 
  • Gilla
Benny Paulsson
  • Laddar…
Ja hela kjolen är borttagen.
Vår tomt gränsar mot skogen så det är mycket gropar efter gamla rötter där den mest fastnat.

Nej det är inget jag är orolig över.
Jag upplever dock att ljudet blev högre när jag tog bort den, så kanske att jag modifierar kjolen lite mera och monterar tillbaka den.
 
  • Gilla
Benny Paulsson
  • Laddar…
Har fått en lite akut grej. Har fått imma/ små vattendroppar innanför displayen. Nån som vet hur man kan fixa det? Inte roligt om det blir permanent förstört med otydlig display. Kan man avmontera plattan under luckan på något sätt?
2. Nån som har samma problem?
3. Vad kan det bero på? Pga fukt såklart och ev lite regn. Men verkar som det inte försvinner utan ligger kvar.
 
  • Nött kontrollpanel med knappar och grön display, täckt av damm och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Benny Paulsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.