112 296 läst · 458 svar
112k läst
458 svar
Tråden om robotgräsklippare från Lidl
Risken är ganska låg att den ska hoppa över där men dubbel eller fler trådar anses va en passage.M mrblomman skrev:
Jag skulle drag en enskild kabel fram till stationen hela vägen sen härvan ut till vänster utanför området så minimerar du den risken att den anser det är passage.
Fattar inte hur du menar, enskild kabel till stationen, sen härvan ut till vänster?K Krypström skrev:
En annan fråga, måste kabel framför och bakom stationen löpa rakt ut en meter eller typ två innan man kan börja svänga?
Framtill där robotgräsklippare kör in bör det va rakt. Bakom har det inte spelat så stor roll.M mrblomman skrev:
Angående härvan se till så inte robotklipparen kan köra över det bara.
Jag rekommenderar iaf ett hus. Ja, den SKA tåla att stå ute i regn, rusk och solsken, men det finns många produkter som SKA tåla både det ena och det andra..M mrblomman skrev:
En annan fördel är att den får skugga när den laddar, vilket är bra för batteriet.
Det är hyfsat viktigt att kabeln går rakt in till stationen iaf en meter minst.
Och den där härvan finns det risk för att roboten kör på och kanske till och med av. Så den hade jag gjort någonting åt.. Tex stoppat in den i ett hus 😉
Tänk på att begränsningskabeln inte får korsa sig själv, då tror roboten att klippområdet är utanför där du lagt kabeln, vilket blir fiasko direkt.
jag har en skarvhylsa från biltema som jag la dit 2013 funkar fortfarandenino skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/skarvhylsa-15---25-mm2-bla-10-st-2000050960
Jag gjorde såhär. Dra kabeln som kommer från laddstationen valfritt avstånd. Cirka 0.5 meter eller nåt. Sätt en spik och dra kabeln åt sidan till en annan spik som går utanför zonen. Lägg kabeln där och sedan sätter du andra änden av kabeln till spiken utanför zoonen och drar sen kabeln till förra spiken. Då är problemet löst.M mrblomman skrev:
Bifogar en skiss (teknisk ritning) för förtydligande. 😉