Tack för svaret, köper kabel mm på Classe.
130m står det i innehållsdeklarationen.

Ingen som har en studsmatta att ta hänsyn till?
 
  • Närbild av en bruksanvisning som listar innehållet i en leverans inklusive gräsklippare och 130m begränsningskabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har haft wago som legat 2år nergrävd, en med 5 uttag, och det har funkat.
Så man kan ju testa lite med dom men sen köra riktiga skarvar när man är nöjd
 
nino nino skrev:
Jag har haft wago som legat 2år nergrävd, en med 5 uttag, och det har funkat.
Så man kan ju testa lite med dom men sen köra riktiga skarvar när man är nöjd
Ja wago får duga att börja med 😀
 
Ett hus är väl ingen mening till denna?
 
M mrblomman skrev:
Ett hus är väl ingen mening till denna?
Ett hus är jättebra då tidigare årgångar varit känsliga för inträngande fukt. Så för att undvika det så är nog ett hus toppen.
 
Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Ett hus är jättebra då tidigare årgångar varit känsliga för inträngande fukt. Så för att undvika det så är nog ett hus toppen.
Tänker mer att det måste ju vara en massa meter fritt runt laddstationen?
 
Funkar det att göra såhär med lite överbliven kabel? Vill ju inte klippa bort i onödan om jag måste justera.
 
  • Parkside elverktyg med överbliven turkos kabel liggandes i en slinga på gräsmattan vid sidan om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mrblomman skrev:
Funkar det att göra såhär med lite överbliven kabel? Vill ju inte klippa bort i onödan om jag måste justera.
Risken är ganska låg att den ska hoppa över där men dubbel eller fler trådar anses va en passage.

Jag skulle drag en enskild kabel fram till stationen hela vägen sen härvan ut till vänster utanför området så minimerar du den risken att den anser det är passage.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Krypström skrev:
Risken är ganska låg att den ska hoppa över där men dubbel eller fler trådar anses va en passage.

Jag skulle drag en enskild kabel fram till stationen hela vägen sen härvan ut till vänster utanför området så minimerar du den risken att den anser det är passage.
Fattar inte hur du menar, enskild kabel till stationen, sen härvan ut till vänster?

En annan fråga, måste kabel framför och bakom stationen löpa rakt ut en meter eller typ två innan man kan börja svänga?
 
M mrblomman skrev:
Fattar inte hur du menar, enskild kabel till stationen, sen härvan ut till vänster?

En annan fråga, måste kabel framför och bakom stationen löpa rakt ut en meter eller typ två innan man kan börja svänga?
Framtill där robotgräsklippare kör in bör det va rakt. Bakom har det inte spelat så stor roll.

Angående härvan se till så inte robotklipparen kan köra över det bara.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Krypström skrev:
Framtill där robotgräsklippare kör in bör det va rakt. Bakom har det inte spelat så stor roll.

Angående härvan se till så inte robotklipparen kan köra över det bara.
Tackar 🙏 ska bli spännande att prova efter jobbet idag!
 
M mrblomman skrev:
Ett hus är väl ingen mening till denna?
Jag rekommenderar iaf ett hus. Ja, den SKA tåla att stå ute i regn, rusk och solsken, men det finns många produkter som SKA tåla både det ena och det andra..

En annan fördel är att den får skugga när den laddar, vilket är bra för batteriet.

Det är hyfsat viktigt att kabeln går rakt in till stationen iaf en meter minst.

Och den där härvan finns det risk för att roboten kör på och kanske till och med av. Så den hade jag gjort någonting åt.. Tex stoppat in den i ett hus 😉

Tänk på att begränsningskabeln inte får korsa sig själv, då tror roboten att klippområdet är utanför där du lagt kabeln, vilket blir fiasko direkt.
 
M mrblomman skrev:
Funkar det att göra såhär med lite överbliven kabel? Vill ju inte klippa bort i onödan om jag måste justera.
Jag gjorde såhär. Dra kabeln som kommer från laddstationen valfritt avstånd. Cirka 0.5 meter eller nåt. Sätt en spik och dra kabeln åt sidan till en annan spik som går utanför zonen. Lägg kabeln där och sedan sätter du andra änden av kabeln till spiken utanför zoonen och drar sen kabeln till förra spiken. Då är problemet löst.
Bifogar en skiss (teknisk ritning) för förtydligande. 😉
 
  • Enkel teknisk ritning som visar kabeldragning från en laddstation till två spikar för att avgränsa en zon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Mycket fin bild! 😃
Men jag testar det 👌
 
  • Gilla
Tomas Mauritz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.