Ja det är nog rätt, så gör min Grouw
Har du för stor tomt för maskinen, för den bör känna av när batteriet börjar ta slut och ska då ta dig hem efter slingan
 
Klippytan är ca 270 m2 så den borde klara detta.
 
B Bleazt skrev:
Fått igång robot och ändrat riktning på laddstationen och robot går ut enligt grön pil. Dock när robot börjar få slut på batteri går den enligt röd pil, även om den är intill laddstationen. Detta får till följd att batteriet kan ta slut på vägen hem 😞

Är allt rätt?
Ja det är rätt, även om det kan vara irriterande att se den börja ”gå bakvägen hem” när den är nära laddstationen.

Vissa andra märken har guidekablar som roboten letar efter när den behöver ladda, då slipper den ta så långa omvägar.

Men menar du att det har hänt att den faktiskt fått slut på batteri?

Roboten börjar köra tillbaka till stationen när den har 30% batterikapacitet kvar och det ska räcka mer än väl om batteriet är friskt. Min har iaf aldrig någonsin fått slut på batteri.
 
Vi har en Gardena Minimo 500 hemma i villan och den har guidekabel. Parkside har vi i sommarstugan.

Ja det har hänt att Parkside stannat påväg hem…🤔
 
Det ska den inte göra.. Om man inte har hiskligt långa avstånd.

Kan det varit så att den fastnat och grävt ner sig, utan att märka det?

Min har stått och slirat i flera timmar nån gång, när det varit blött i gräs/lermattan.
 
Kan vara så då tomten är lite ojämn och mycket mossa i. Blir tungt. Är ju inte superstark maskin, men gör nog sitt jobb
 
Jag skulle stoppa den långt från stationen, starta och säga åt den att gå hem (det går iaf på Grouw) sen titta om den får problem nånstans, nån tvär böj, hinder eller så
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag skulle stoppa den långt från stationen, starta och säga åt den att gå hem (det går iaf på Grouw) sen titta om den får problem nånstans, nån tvär böj, hinder eller så
Hur får man den att åka ”hem”? Finns den funktionen?
 
B Bleazt skrev:
Hur får man den att åka ”hem”? Finns den funktionen?
På Grouw så finns en knapp med ett hus, då skickar man hem den, eller i appen.
Vet inte hur det är med Lidl dock, men borde ju finnas nåt sånt kan man tycka
 
Köpte en PMRA 20-LI B2 idag.
Skall bli intressant att installera det till helgen 😀👍
 
M mrblomman skrev:
Köpte en PMRA 20-LI B2 idag.
Skall bli intressant att installera det till helgen 😀👍
Köpte en likadan, börjat sätta kabel idag, måste skarva på ca 20m. Hoppas kunna testa imorgon, men innan driftsättning ska ett lass matord läggas ut för att ens ge klipparen en chans. Hålor och rejäla ojämnheter att ordna upp.
 
M mattias1343 skrev:
Köpte en likadan, börjat sätta kabel idag, måste skarva på ca 20m. Hoppas kunna testa imorgon, men innan driftsättning ska ett lass matord läggas ut för att ens ge klipparen en chans. Hålor och rejäla ojämnheter att ordna upp.
Hur lång tråd är det med?
Och hur skarvar du och med vad?

Behöver nog också gå över en del hål.
Hur hanterar man en studsmatta?
😀
 
B Bleazt skrev:
Hur får man den att åka ”hem”? Finns den funktionen?
Tryck på hemknappen i två - tre sekunder och stäng sedan locket.
 
  • Gilla
Bleazt
  • Laddar…
Tack 😊
 
M mattias1343 skrev:
Köpte en likadan, börjat sätta kabel idag, måste skarva på ca 20m. Hoppas kunna testa imorgon, men innan driftsättning ska ett lass matord läggas ut för att ens ge klipparen en chans. Hålor och rejäla ojämnheter att ordna upp.
Den kan vara rätt kinkig för iaf mindre hålor, då den liksom ”krockar” och byter riktning. Med tiden blir det förstås högre gräs i hålan och det gör problemet större.

Själv har jag modifierat min genom att skära av ”framspoilern” mellan hjulen ungefär så att frigången blev bättre. Gjorde stor skillnad och nu tar den hålor utan besvär.

Provade först att skruva av hela ”kjolen”, men det blev lite för bra effekt, då den istället klättrade över avskärmningarna till några nyplanterade fruktträd och började leka arborist 😡
 
  • Gilla
Tomas Mauritz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.