Att lidl-klipparen får slut batteri påväg hem är helt enkelt för att den inte hittar hem utan fortsätter köra längst tråden. Har noterat att det finns två orsaker, ibland missar den laddhålet och backar ut och kör runt, men oftast är det skräp på laddblecket så den inte laddar och då uppfattar den inte att den är hemma. man får väl vad man betalar för tänker jag :) jag upplever dock att den spinner fast emellanåt (alltid när den ska hem) och funderar hur man kan skapa bättre grepp i hjulen?
 
  • Gilla
Al-Hamdani
  • Laddar…
Är det fler som har problem med att klipparen inte träffar kontakten på laddstationen när dem skall ladda?
Vad göra?
 
Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Är det fler som har problem med att klipparen inte träffar kontakten på laddstationen när dem skall ladda?
Vad göra?
Jag hade det problemet och flyttade då tråden som går under, 1-2 cm åt höger. Då prickar den rätt. Men även om den går in rätt så vill den oftast inte starta laddning. Får rucka den lite så får den kontakt. Jag rengör kontaktytorna. Grizzly ska skicka ny laddenhet. Får se om det hjälper.
 
G Gruvanka skrev:
Jag hade det problemet och flyttade då tråden som går under, 1-2 cm åt höger. Då prickar den rätt. Men även om den går in rätt så vill den oftast inte starta laddning. Får rucka den lite så får den kontakt. Jag rengör kontaktytorna. Grizzly ska skicka ny laddenhet. Får se om det hjälper.
Jaha intressant. Min missar lite till höger. Trodde det berodde på att laddplattan lutade lite. Jag kanske får prova sätta kabeln lite till vänster då?(eftersom min går till höger)
 
Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Är det fler som har problem med att klipparen inte träffar kontakten på laddstationen när dem skall ladda?
Vad göra?
Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Jaha intressant. Min missar lite till höger. Trodde det berodde på att laddplattan lutade lite. Jag kanske får prova sätta kabeln lite till vänster då?(eftersom min går till höger)
Ja, det är det hos mig ibland! Försök att lägga en liten träbit under höger sida och lyfta upp den
min gick alltid till vänster !
 
  • Gilla
Tomas Mauritz
  • Laddar…
will i am will i am skrev:
Att lidl-klipparen får slut batteri påväg hem är helt enkelt för att den inte hittar hem utan fortsätter köra längst tråden. Har noterat att det finns två orsaker, ibland missar den laddhålet och backar ut och kör runt, men oftast är det skräp på laddblecket så den inte laddar och då uppfattar den inte att den är hemma. man får väl vad man betalar för tänker jag :) jag upplever dock att den spinner fast emellanåt (alltid när den ska hem) och funderar hur man kan skapa bättre grepp i hjulen?
Är det 2amp batteri i dessa ifrån början?
 
  • Gilla
mattias1343
  • Laddar…
M mrblomman skrev:
Hur lång tråd är det med?
Och hur skarvar du och med vad?

Behöver nog också gå över en del hål.
Hur hanterar man en studsmatta?
😀
Tror det ingick 300m?
Vanlig skarvhylsa och sen vulktejp utanpå.

Låter den stå så kör den under den.
 
M mrblomman skrev:
Är det 2amp batteri i dessa ifrån början?
Ja. Med ett 8Ah batteri klipper den lätt i 5-6 timmar.
 
V Vardagsrum skrev:
Ja. Med ett 8Ah batteri klipper den lätt i 5-6 timmar.
Duger inte ett 4Ah? 😀
 
Det duger säkert! Skulle tro att det beror på tomtstorlek, inställd klipptid per dag, lutningar på tomten, total längd på slinga osv.

2Ah duger säkert också för den delen.
 
  • Gilla
mrblomman
  • Laddar…
Tomas Mauritz Tomas Mauritz skrev:
Jaha intressant. Min missar lite till höger. Trodde det berodde på att laddplattan lutade lite. Jag kanske får prova sätta kabeln lite till vänster då?(eftersom min går till höger)
Min erfarenhet är att laddstationen måste vara helt plan för att roboten ska docka! Använd vattenpass. Hade också laddstationen så att den låg lite (väldigt lite) högre i nivå än marken framför, så att roboten fick "klättra" lite över kanten, vilket gjorde att den "drog snett" precis när den gick över kanten o missade kontakten..

Den verkar väldigt känslig för nivåskillnader
 
P Pepsnas skrev:
Min erfarenhet är att laddstationen måste vara helt plan för att roboten ska docka! Använd vattenpass. Hade också laddstationen så att den låg lite (väldigt lite) högre i nivå än marken framför, så att roboten fick "klättra" lite över kanten, vilket gjorde att den "drog snett" precis när den gick över kanten o missade kontakten..

Den verkar väldigt känslig för nivåskillnader
Tack, nu har jag använt vattenpass för att få den rak genom att justerat marken under. Nu gick det fint. 👌
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Är det någon mer som har tänkt på att lidlklipparen blir långsammare ju mindre batteriladdning den har kvar?
Detta måste väl vara programmerat så då batteriets effekt varierar ju inte med batteritiden eller hur mycket ström det är kvar i batteriet?
 
Hej!

Sitter och kollar igenom installationen och blir fundersam. Det finns 2 instruktionsböcker med. Den ena nämner 200m kabel den andra nämner 130m kabel(innehåll). I denna tråd har det angetts 300m kabel.
Blir svårt att börja dra och planera innan man vet kabellängd som jag ingår.
Om jag börjar dra och den inte räcker, hur skarvar man och vart köper jag mera kabel som funkar??

Samt väldigt otydligt hur långt avstånd det skall vara emellan kabel och hinder(altan, häck, mur). Finns en massa olika luddiga exempel. Tolkar jag rätt att det är 30cm?

Hur har ni gjort med ungarnas studsmatta?
Satt plankor emellan benen eller avgränsat hela mattan?

PMRA 20-Li B2
 
Redigerat:
Var ser du att det står att det medföljer mer än 130m kabel?

Bifogar bild från manualen på nätet.

Om du behöver skarva så finns det särskilda skarvdon avsedda för ändamålet. Vet att många använder den här typen:

https://www.reservdelaronline.se/sk...-for-autoclip-automower-mfl.html?gad_source=1

50-pack för den klantige 🙂

Själv litar jag inte på dem, så jag lödde ihop kabeln och isolerade med vaselinfylld krympslang.

Se till att du spikar fast kabeln ordentligt eller gräver ner den, om den ligger löst kan roboten gräva upp den om man har otur och då gör den processen kort med kabeln.

Det finns särskilt avsedd kabel att köpa på många ställen. Jula, Biltema, byggladorna osv.

Men vilken kabel som helst fungerar egentligen, bara resistansen är låg. Själv använde jag koaxialkabel. Vet folk som lagt ner högtalarkabel och lampsladd.

Men det kan argumenteras för att isoleringen på en del kabel inte tål långvarig fukt/markkontakt.

Klipparen kör 20-30cm över kabeln, så lägg kabeln på det avståndet från hinder. Är du osäker kan du spika fast den först och testa dig fram, blir mindre jobb med att flytta den då.

[EDIT] Jag såg i manualen att det står att den fungerar med kabel upp till 200m. Och att man inte ska använda längre kabel än så. Men det kan du bortse ifrån, jag la nog åtminstone 350m, och det var till deras första modell.
 
  • Sida ur manual som visar innehållsförteckning och instruktioner för gräsklippare med begränsningskabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.