Säker på att mattläggaren inte tänkte på det? :) Det brukar jag tänka på när jag lägger matta i alla fall, det är där det syns tydligast. Ute vid väggarna får det bli som det blir, men där syns det inte lika tydligt heller. Ett avvikande mönster mitt i rummet syns lika bra som en lampa.

Blev riktigt fint ju. Angående kakel ovanpå mattan istället för på folie så tror jag att du gjorde rätt. Trähus rör sig rätt bra, och jag har en känsla av att mattan är mer stryktålig än folien är. Jag har tänkt att göra likadant, trots att badrummet hemma hos mig är gjutet i betong.

Smart drag att limma upp plywood för panelen, vad limmade du med och hur gjorde du det? :)
 
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
oas skrev:
..Smart drag att limma upp plywood för panelen, vad limmade du med och hur gjorde du det? :)
Undrar jag med.. :) har funderat på samma lösning då jag vill ha panel..
 
oas skrev:
Säker på att mattläggaren inte tänkte på det? :) Det brukar jag tänka på när jag lägger matta i alla fall, det är där det syns tydligast. Ute vid väggarna får det bli som det blir, men där syns det inte lika tydligt heller. Ett avvikande mönster mitt i rummet syns lika bra som en lampa.

Blev riktigt fint ju. Angående kakel ovanpå mattan istället för på folie så tror jag att du gjorde rätt. Trähus rör sig rätt bra, och jag har en känsla av att mattan är mer stryktålig än folien är. Jag har tänkt att göra likadant, trots att badrummet hemma hos mig är gjutet i betong.

Smart drag att limma upp plywood för panelen, vad limmade du med och hur gjorde du det? :)
Nja kanske. Han sa att "där hade du tur" han la mer fokus på att det skulle bli hela rutor där mattan gick upp på väggen tror jag.

Jag använde pl 800 som är till för utomhusbruk och har sugeffekt. Används till tak och liknande annars så det lär ju hålla. Det satt stenhårt :)
Jag satte upp 15mm plywood och sen använde jag 25 mm dyckert och trälim för utomhusbruk för att fästa panelen. Limet var kanske lite överdrivet, men eftersom spiken blir så kort så kanske det är bra ändå :) jag valde plywood eftersom jag tror att spiken fäster bättre i det än i vanlig "läkt".
 
  • Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
Jättesnyggt! Jag vill också ha rutig matta på golvet, hur blev det med den sneda väggen? Tänker på skarvarna som jag antar blir i den delen som går upp på väggen. Finns det några bra knep där?
 
Tack för fantastisk dokumentation! Denna ska jag sträckläsa ikväll. Att skumma igenom gav så otroligt mycket nöje :)
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Jättesnyggt! Jag vill också ha rutig matta på golvet, hur blev det med den sneda väggen? Tänker på skarvarna som jag antar blir i den delen som går upp på väggen. Finns det några bra knep där?
Dom vart helt okej, det är nog svårt att få det helt perfekt. Rutorna hamnar ju på andra ledden, men det vart inga skarvar som vart blandat med svart och vitt utan varje skarv hamnade i en och samma ruta. Man får nog mäta och kolla vad som blir bäst och sen kompromissa lite i dom skarvar som inte syns så mycket. Mitt hörn hamnar bakom toaletten så det kommer inte att synas så mycket :)
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta en amatörfråga. Det är inte ett ifrågasättande utan en fundering för egen del :)

Jag trodde man brukade ha någon form ångspärr mellan isolering och panel? När ska man ha och inte ha?
 
Redigerat:
Där finns det spaltmeter att läsa! Dock brukar man säga "-aldrig plast i gammla hus" då konstruktionen också är ventilationen. Däremot måste man ha det när man vill sa 110% koll på luft, luftflöde, inneklimat osv. Läs om tättester och passivhus bla. så får man en bild över hur man använder plast och hur tätt ett hus kan bli. Men det kan bli fel och då möglar hus skitsnabbt!

//MrS
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
[bild]Ursäkta en amatörfråga. Det är inte ett ifrågasättande utan en fundering för egen del :)

Jag trodde man brukade ha någon form ångspärr mellan isolering och panel? När ska man ha och inte ha?
Jag har valt att inte använda plast överhuvudtaget. Huset har ju varit utan det i över 80 år och väggarna är hur torra och fina som helst. Känns dumt att experimentera när man redan har ett koncept som funkar.

Har man ett hus som redan har plast i alla väggar så ska man fortsätta med det när man renoverar tycker jag. Men gamla hus klarar sig oftast bäst utan. Problemet blir väl att all fukt vandrar ut på dom ställen där man inte har plast. Mellan bjälklag och vid innerväggar där det blir svårt att få det helt tätt vid en renovering. På så sätt får man fuktproblem på dom ställena.

Har sett riktiga skräckexempel på hur det kan bli när man kombinerar plast och tilläggsisolering i gamla hus, med mögel och svamp som följd. Så jag skulle aldrig överväga att använda plast i ett gammalt hus :)
 
Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Tack för ett bra och logiskt svar! :)
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
Någon som vet hur länge man ska vänta innan man slår på golvvärmen? Tänkte om det var kortare tid vid plastmatta än vad det är för klinker? :)
 
Enligt min rörläggare var det minst 1 månad. Det har väll mest med flytspacklet att göra och inte ytskiktet? (y)
 
  • Gilla
Johnsvi och 1 till
  • Laddar…
Ska du ha taklist även vid kaklet?
 
Ramnemark: Okej, då är det bara att vänta ett tag till då :| Hade varit skönt med lite värme på golvet :rolleyes:

Johel572: Ja den är redan på plats. Allt är färdigt nu bortsett från duschdörrarna som jag ska få dit i helgen :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vart klar med allt i veckan! :) Det enda som fattas är tvättmaskin och torktumlare, men det får jag fixa nästa månad. Så här vart resultatet.

Innan

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efteråt

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte tvättställ och skåp från Ikea :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glasdörrarna är från skånska byggvaror.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toaletten valde jag att ställa snett ut från hörnet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I hörnet ska tvättpelaren klämmas in :) blir rätt trångt men jag har inte så många andra alternativ.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma taklist och foder som i resten av huset vart det. Det var allt för den här gången :)
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.