250 990 läst · 404 svar
251k läst
404 svar
Totalrenovering av hus från 1929
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Testade med spik från.. Biltema??.. men värt att köpa med skruv då det går att pressa in panelen o forma lite som man tycker då!
Jag tänkte på avloppet för tvättmaskin??
OT Jag har förberett för diskmaskin under diskbänk. Men skulle vilja ha den i midjehöjd 2-3 meter därifrån.
Vad tror ni om att montera PP rör fram till diskbänken o lägga avloppsslang från diskmaskin i?
Går det dra lång vattenslang till diskmaskinen eller dra fram vattenrör?
Är lite bänkskåp "i vägen".
Jag tänkte på avloppet för tvättmaskin??
OT Jag har förberett för diskmaskin under diskbänk. Men skulle vilja ha den i midjehöjd 2-3 meter därifrån.
Vad tror ni om att montera PP rör fram till diskbänken o lägga avloppsslang från diskmaskin i?
Går det dra lång vattenslang till diskmaskinen eller dra fram vattenrör?
Är lite bänkskåp "i vägen".
Men gäller inte det enbart när man använder cellulosaisolering? Jag tänker, kan det inte bli problem med mineralullen som ju inte buffrar fukt?Johnsvi skrev:Jag har valt att inte använda plast överhuvudtaget. Huset har ju varit utan det i över 80 år och väggarna är hur torra och fina som helst. Känns dumt att experimentera när man redan har ett koncept som funkar.
Har man ett hus som redan har plast i alla väggar så ska man fortsätta med det när man renoverar tycker jag. Men gamla hus klarar sig oftast bäst utan. Problemet blir väl att all fukt vandrar ut på dom ställen där man inte har plast. Mellan bjälklag och vid innerväggar där det blir svårt att få det helt tätt vid en renovering. På så sätt får man fuktproblem på dom ställena.
Har sett riktiga skräckexempel på hur det kan bli när man kombinerar plast och tilläggsisolering i gamla hus, med mögel och svamp som följd. Så jag skulle aldrig överväga att använda plast i ett gammalt hus
Med cellulosaisolering kan man ju köra helt utan fukt- och ångspärr, men kan man det även med mineralull?
Badrummet blev j*vligt snyggt förresten!
Håller med om att det blir jäkligt snyggt det du gör...
Finns det något "buffrande" isolerskivor som ligger ungefär i samma pris som mineralull?
Cellulosa finns väl som lösull, men mindre vanligt som skivor?
Jo, jag har också förstått att man bör satsa på buffrande material, jag har nu använt "isolina" linisolering, och jag förstår varför byggbolagen INTE gör det... Priset... Flera gånger högre... Men jag tycker det är värt det, plus att man kan stå och jobba med linen och sen gå och lägga sig utan att duscha. Mineralull tycker jag är otäckt att jobba med...Martin_B skrev:
Finns det något "buffrande" isolerskivor som ligger ungefär i samma pris som mineralull?
Cellulosa finns väl som lösull, men mindre vanligt som skivor?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Jag har använt träfiberskivor från Cremab som jag köpt ut via en snickare/snickeri i Ingatorp. Är mycket nöjd med dom.
Kommer sprutisolera garagetaket senare med malt tidningspapper.
Håller med om att mineral och stenull är verkligen kasst att handskas med!
Kommer i kontakt med det genom jobbet ett par ggr/mån.
Tyvärr är priset det enda som styr byggen idag. Inte hållbarhet o kvalitet.
Även hus känns slit och släng, med undantaget att folk för stunden köper vad som helst i brist på bostäder och med förmånliga räntor.
Visserligen försvinner asbest mer och mer, blåbetong osv.
Sett undersökningar som visar att även mineral/stenull är cancerframkallande.
På stenull ex Rockwool står varning för inandning använd godkänd partikelmask/handskar osv.
Träfiber dammar bara lite men kliar inte ens i halsen.
Kommer sprutisolera garagetaket senare med malt tidningspapper.
Håller med om att mineral och stenull är verkligen kasst att handskas med!
Kommer i kontakt med det genom jobbet ett par ggr/mån.
Tyvärr är priset det enda som styr byggen idag. Inte hållbarhet o kvalitet.
Även hus känns slit och släng, med undantaget att folk för stunden köper vad som helst i brist på bostäder och med förmånliga räntor.
Visserligen försvinner asbest mer och mer, blåbetong osv.
Sett undersökningar som visar att även mineral/stenull är cancerframkallande.
På stenull ex Rockwool står varning för inandning använd godkänd partikelmask/handskar osv.
Träfiber dammar bara lite men kliar inte ens i halsen.
Ja det stämmer. Det är dock rätt vanligt att folk använder sig av vanlig mineralull. Jag har lagt på 45 mm mineralull på väggen bakom köksskåpen för att fylla utrymmet som vart vid riktningen av väggen. Det finns såklart bättre alternativ, men helst ska man ju aldrig isolera inifrån.Martin_B skrev:
Men då det endast rör sig om 45mm isolering som dessutom är täckt med osb, gips kakel och köksskåp, så tror jag att mängden fukt som kommer vandra in dit är väldigt liten. Tror mest att det är vid större tjocklek på isolering som man kan börja få problem.
Att blanda in plast i det hela när det bara rör sig om en vägg känns inte bra. Nu har det ju iaf en chans att torka upp. Det här diskuteras väldigt mycket längre bak i tråden och jag ger ungefär samma svar som nu
Tack! Jag är supernöjd själv också!
I samma pris som mineralull blir nog väldigt svårt för att inte säga omöjligt.JohanLun skrev:
Vet att Bauhaus hade vita isoleringsskivor som var cellulosa, men de var dyra som skam om jag inte minns fel. Verkar dock ej ha kvar det längre.
Kul att du tycker det!sara80 skrev:
Den är från Åttersta såg i Åshammar. Jag tror att den är 90 mm bred och sen finns det två varianter på djupet. En 45 mm och en till större ändå (runt 70mm). Det sitter även en "offerbräda" ovanpå som är 22mm.
Då var det dags för ett nytt projekt till sommaren. Uterum och altan
Gjöt plintarna i våras.
Grävde 120 cm djupa gropar och fyllde botten med betong och stack ner armeringsjärn. Trädde sen på gjutrör och fyllde med jord runt och gjöt i dom. Grävde även bort allt gräs och fyllde med grus runt istället.
Fick tag i lite bondsågat virke.
Reglade upp golvbjälklaget.
Fortsatte med väggar och limträbalkar. I det fyrkantiga hålet ovanför limträbalken blir det ett halvmånefönster.
La på plåttaket. Var svårt att få tag i exakt samma model som på resten av huset då den slutat tillverkas. Men hittade en som var väldigt lik iaf.
Satte i skjutpartierna och har börjat spika lite panel. Har beställt spröjs till partierna så får om det ser bra ut eller inte.
Så ser det ut idag
Gjöt plintarna i våras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävde 120 cm djupa gropar och fyllde botten med betong och stack ner armeringsjärn. Trädde sen på gjutrör och fyllde med jord runt och gjöt i dom. Grävde även bort allt gräs och fyllde med grus runt istället.
Logga in
Skapa konto
Fick tag i lite bondsågat virke.
Logga in
Skapa konto
Reglade upp golvbjälklaget.
Logga in
Skapa konto
Fortsatte med väggar och limträbalkar. I det fyrkantiga hålet ovanför limträbalken blir det ett halvmånefönster.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
La på plåttaket. Var svårt att få tag i exakt samma model som på resten av huset då den slutat tillverkas. Men hittade en som var väldigt lik iaf.
Logga in
Skapa konto
Satte i skjutpartierna och har börjat spika lite panel. Har beställt spröjs till partierna så får om det ser bra ut eller inte.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så ser det ut idag