K
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror du får läsa på om hur en FLVP funkar + ventilation behövs .
En FLVP är en elpanna som kan återvinna frånluften till huset .
Finns stipulerat vilket ventilationsbehov det skall vara för si och så många kvm .
Hade inte fått bygga mitt hus utan detta krav uppfyllt .
Samtidigt så är det inte några problem att ventilera mindre än vad kraven kräver när allt väl är färdigt.. Ibland vill man ventilera mer... jag såg alla de där kraven i BBR som något som skulle vara teoretiskt möjligt att uppfylla, inte något som man slaviskt skulle använda när byggnaden väl var klar..

Om man tillför energi genom en llvp med cop 3-4 får ju flvp möjlighet att få ut betydligt mer energi ur luften utan att behöva använda den för att värma upp huset. Det känns självklart.

Jag har haft svårt att förstå hur FLVP får ett så pass bra COP som det har men fått det förklarat för mig att utluften är otroligt mycket kallare än uteluften - vilket dock precis som för LLVP måste innebära att COP sjunker betänkligt om det blir kallt ute.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag hajar inte detta !
Har ett hus från 2008 .
Från början utrustat med en mindre effektiv FLVP .
(som fortfarande är i bruk)
2014 monteras en LLVP i bostadshuset .
2020 monteras en LLVP i garaget + en kamin i bostadshuset .
Jag förklarar hur jag har optimerat alla inställningar för att prylarna ska lira ihop så optimalt det går .
Har en lista på elförbrukning från 2010+ vad som förändrats .
Om jag missat att berätta så har jag golvvärme ingjuten i 15 cm betongplatta , som huset står på .
HH-el borde vara ca 6500Kwh / år .
Ändock hävdar en del att det är fel , det går visst att spara energi med en LLVP + FLVP .

Kan ngn förklara detta för mig !
Det jag ville visa med vår energiförbrukningsdata (för värme & varmvatten) är att årsförbrukningen (i vårt fall via fjärrvärme) kan variera en del. Variationerna kan bero på olika mängd varmvattenuttag, kan bero på vädervariationer, kan bero på olika inomhustemperaturer mm.

Som jag skrev i mitt första inlägg så är det en annan femma hur länge det tar att spara in LLVP-installationen.
Med andra ord så kan det ta lång tid innan LLVPn är betald genom insparad elspets i FLVPn.


Tomture61 Tomture61 skrev:
FLVP + LLVP är inte optimalt .
LLVP + självdrag är mycket mer optimalt .
Mao , stor risk att slänga pengarna i sjön .
Om man vill energieffektivisera sitt hus .
Det är ingen som har skrivit att det är optimalt med kombinationen FLVP & LLVP.


I det rum som LLVPn sitter i (och angränsande rum) då behöver inte FLVPn värma dessa rum via radiatorkretsen utan kan spara den energin till andra rum där LLVPn inte når, med andra ord så behöver inte elspetsen i FLVPn gå in lika tidigt som om inte LLVPn hade funnits.
Så istället för att elspetsa med säg 3kW så drar LLVPn 1kW men lämnar 3kW.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Knepigt att ingen annan än jag har presenterat förbrukningsdata + åtgärder .
Och då är jag den som har FLVP + LLVP !
Och en hel hög bestrider vad jag försöker förmedla .

Må så vara att inget hushåll är det andra likt , en del duschar länge , har olika innertemp , olika utetemp , lagar alla måltider hemma .
Jag presenterar data över 11 år och familjen är inte förändrad . Jo , 11 år äldre :D

Men det är klart , har ingen altan (läst att det kan sänka elförbrukningen)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Man kan se i menyn på nibe f370 vad elpatronen har hjälpt till med.
Och har man planlösningen så ersätter man de värdet med llvp = besparingen.
Sen blockerar man elpatronen eller ställer in den att hjälpa till först vid medeltemperatur -10.
 
S Saintus skrev:
Jag har idag en Nibe F370 Frånluftsvärmepump installerad 2020 i en villa byggd 2004 på 145 kvm, 4 personer i hushållet i Stockholmsområdet. Nuvarande årsförbrukning ca 15.500 kwh.

Är det någon som vet om jag skulle tjäna på att kombinera detta med en bra luftvärmepump så att luftvärmepumpen går istället för elpatronen i frånluftsvärmepumpen när det är som kallast ? Nu har jag förvisso bara en utegivare på frånluftsvärmepumpen och jag vet inte hur den avgör om den måste dra igång elpatronen men om jag kan höja tröskeln för att köra på elpatronen och istället låta luftvärmepumpen gå så borde jag ju spara pengar.

Någon som har någon erfarenhet kring detta eller är det pengar i sjön ?
Nej, det blir bra. Jag har en varmepump för huset, en i källaren, en i garaget. Panasonic inverter är dyraste, en billigare i källaren och på garaget har jag en Jula på 6000kr som jag installerade själv, det är enkel. Bara att kopplat ute och inne delen som har har en special koppling ok det är klart. Det fungera bra året rund. När det blir minus 20 då ta jag en brasa för att miska luftflöde. Panasonic blåser rak på mig när jag kolla på tv. Då med brasa den blir tysk några timmar.
 
Ni som har nibe 370, kan ni se hur mycket eltillskottet har varit under det senaste året? Har man många timmar/kwh här så borde det ju gå att minska kurvorna på fllvp så att eltillskottet minskar och llvp bidrar med den värmen istället? Samma sak gäller ju när man eldar i en kaminen, men istället för att få extra värme när man eldar hjälper llvp till.

Jag har en gammal ivt490 som vi ska komplettera med en llvp nu i höst, så vi får se hur det fungerar och om vi är nöjda efter vintern. Nya llvp har wifi och möjlighet att styras med schema, då kan man ju styra så fläkten är på tystläge när man är vaken men att fläkten ökar när vi är på jobbet och sover. Har man timpris kan man ju också anpassa driften efter spotpriset. De har ju avsevärt bättre effekt än en llvp som är 10 år. Leveranstid för en nibe 730 är runt 1 år och kostar nu ca 120 000kr, så det kändes inte aktuellt för oss. Nibe 370 kostar 70000kr och har en leveranstid på 6 månader, men innebär i praktiken ingen större besparing då det är samma elpanna som ivt490. Dock med lite mer inställningsmöjligheter och möjlighet att styra efter timpris. Utöver det får vi kyla på sommaren de dagar det behövs med llvp. Vi har beställt Daikin Stylish som har en scoop på över 5,1, ger en effekt på 5.2 kw vid -5 grader och 4.6kw vid minus 15 grader. Det är ju vid de här temperaturerna vår ivt490 smäller på med elpatron på allt mellan 4-13 kw annars. Som sagt tidigare har en fflvp ofta bara en effekt på mellan 1,5-2 kw med kompressor, resten är eltillskott.

Skulle vår ivt490 gå sönder i vinter skulle det inte bli roligt med att köra med element när man väntar på leverans av en ny panna. Därför känns det tryggt att ha en till värmekälla vi kan lita på. Förhoppningsvis lever vår ivt490 några år till och då hoppas jag priserna och leveranstiderna blivit bättre på nibe 730 igen, och då har förhoppningsvis vår llvp betalat sig själv och vi kan använda den som ac och tillskott när det blir riktigt varmt. Fungerar kombinationen bra med llvp och flvp så kan vi ju köpa en 370 istället.
 
S Saintus skrev:
Jag har idag en Nibe F370 Frånluftsvärmepump installerad 2020 i en villa byggd 2004 på 145 kvm, 4 personer i hushållet i Stockholmsområdet. Nuvarande årsförbrukning ca 15.500 kwh.

Är det någon som vet om jag skulle tjäna på att kombinera detta med en bra luftvärmepump så att luftvärmepumpen går istället för elpatronen i frånluftsvärmepumpen när det är som kallast ? Nu har jag förvisso bara en utegivare på frånluftsvärmepumpen och jag vet inte hur den avgör om den måste dra igång elpatronen men om jag kan höja tröskeln för att köra på elpatronen och istället låta luftvärmepumpen gå så borde jag ju spara pengar.

Någon som har någon erfarenhet kring detta eller är det pengar i sjön ?
När det är som kallast ute har luftvärmepumpen dålig verkningsgrad.
Frånluftsvärmepumpen jobbar med uppvärmd inneluft och har bättre verkningsgrad än en luftvärmepump placerad utomhus.
Förmodligen ingen inbesparing om luftvärmepumpen ska komplettera uppvärmningen vid låg utetemperatur.
Rådgör med värmetekniker.
 
B Bernt Ö97 skrev:
När det är som kallast ute har luftvärmepumpen dålig verkningsgrad.
Frånluftsvärmepumpen jobbar med uppvärmd inneluft och har bättre verkningsgrad än en luftvärmepump placerad utomhus.
Förmodligen ingen inbesparing om luftvärmepumpen ska komplettera uppvärmningen vid låg utetemperatur.
Rådgör med värmetekniker.
Även om COP är bra så är effekten bara på 2kw, det räcker inte för en medelstor villa på vintern. Vill man undvika tillskott så behöver man komplettera med kamin eller llvp. Moderna llvp har ganska bra cop ner till -25, i alla fall cop 2. Så det innebär ju en halvering av förbrukningen jämfört med eltillskott. Sen kanske det behövs tillskott ändå, men inte lika mycket.

Kan tillägga att jag är lekman och försöker resonera och använda det jag kunnat läsa mig till men kan ju inte helt säkert gå i god för att mitt resonemang stämmer. Men lvt har själva gått ut med att det kan vara värt att komplettera med en llvp: https://www.ivt.se/energispararen/hur-du-far-lagre-elforbrukning-med-din-franluftvarmepump/
 
Redigerat:
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
S Swe_Leroy skrev:
Även om COP är bra så är effekten bara på 2kw, det räcker inte för en medelstor villa på vintern. Vill man undvika tillskott så behöver man komplettera med kamin eller llvp. Moderna llvp har ganska bra cop ner till -25, i alla fall cop 2. Så det innebär ju en halvering av förbrukningen jämfört med eltillskott. Sen kanske det behövs tillskott ändå, men inte lika mycket.

Kan tillägga att jag är lekman och försöker resonera och använda det jag kunnat läsa mig till men kan ju inte helt säkert gå i god för att mitt resonemang stämmer. Men lvt har själva gått ut med att det kan vara värt att komplettera med en llvp: [länk]
Frånluftvärmepump på 2 kw räcker inte för att värma en villa, täcker förmodligen kanske ditt varmvattenbehov och komfortvärme det varma halvåret, inget över till uppvärmning vinertid, som du har konstaterat genom att elpatronen går in.
Du är på rätt spår när du söker alternativ till uppvärmning av ditt hus.
Jag har LVP och har idag ca 13000 kwh total elförbrukning inkl hushållsel och tappvarmvatten, ca3000-4000 kwh/år. 180 m2 boyta ==> ca 50w/m2 till uppvärmning.
Lycka till
 
harry73
B Bernt Ö97 skrev:
Jag har LVP och har idag ca 13000 kwh total elförbrukning inkl hushållsel och tappvarmvatten, ca3000-4000 kwh/år. 180 m2 boyta ==> ca 50w/m2 till uppvärmning.
Jag har haft 12000 kWh per år med FLVP, sådana förbrukningssiffror imponerar inte
 
harry73 harry73 skrev:
Jag har haft 12000 kWh per år med FLVP, sådana förbrukningssiffror imponerar inte
Uppvärmning 180 m2 och ca 9000 kwh ==> ca 50w/m2. Fullt acceptabelt för mig utan att göra anspråk på att vara extremt energisnålt.
Jag ser inte detta som en tävling och jag är inte ute efter att imponera utan mera att ge TS en vägledning vad man normalt kan förvänta sig utan extraordinära åtgärder. Dessutom är TS FLP inte dimensionerad för att värma huset. 2 kw räcker inte långt när det blir kallt ute. TS fråga var om det är rimligt att satsa på kompletterande energikälla.
Vilket det förmodligen är.
 
harry73
B Bernt Ö97 skrev:
Uppvärmning 180 m2 och ca 9000 kwh ==> ca 50w/m2. Fullt acceptabelt för mig utan att göra anspråk på att vara extremt energisnålt.
Jag ser inte detta som en tävling och jag är inte ute efter att imponera utan mera att ge TS en vägledning vad man normalt kan förvänta sig utan extraordinära åtgärder. Dessutom är TS FLP inte dimensionerad för att värma huset. 2 kw räcker inte långt när det blir kallt ute. TS fråga var om det är rimligt att satsa på kompletterande energikälla.
Vilket det förmodligen är.
Kanske inte en tävling, men ändå intressant för TS. Min poäng är att TS troligtvis kan få ner förbrukningen utan att installera en LLVP. Desto mindre elpatronen behövs, Desto mindre vinst finns där för en LLVP.

Sedan ska man ta hänsyn till att en LLVP fungerar sämre med mekanisk ventilation som några redan sa, blir möjligheten till besparingar ännu svårare
 
harry73 harry73 skrev:
Sedan ska man ta hänsyn till att en LLVP fungerar sämre med mekanisk ventilation som några redan sa, blir möjligheten till besparingar ännu svårare
Nja, om du har lika stort frånluftsflöde med självdrag som med fläktstyrd frånluft (mekanisk ventilation) så har en LLVP lika lätt/svårt att hålla värme/ge energi.

Det kvittar om det är S/F/FT så länge som det är samma luftflöde i de tre alternativen så åtgår det lika mycket energi att återvärma den luft som ersätter frånluften.
 
harry73
Det är inte bara hur stor flödet är, men också vart det flöder
 
Läser tråden med spänning!

Har själv en Nibe F730 och en luftvärmepump som vi installerade förra sommaren för kylan. Läser här i tråden i flera inlägg att ni skrivet "en frånluftsvärmepump på 2 kw och att den räcker inte till för att värma upp en villa på vintern" . Hur vet man hur mycket kw som flvp kan gå utan elpatron?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.