harry73 harry73 skrev:
Det är inte bara hur stor flödet är, men också vart det flöder
Frånluften ska alltid tas från ”dåliga rum” som tex badrum, tvättstuga, kök.
Tilluften ska alltid in i ”bra” vistelserum som tex vardagsrum, sovrum.
Allt detta oberoende vad det är för ventilationssystem, S/F/FT/FX/FTX.
 
P Paulina123 skrev:
Läser tråden med spänning!

Har själv en Nibe F730 och en luftvärmepump som vi installerade förra sommaren för kylan. Läser här i tråden i flera inlägg att ni skrivet "en frånluftsvärmepump på 2 kw och att den räcker inte till för att värma upp en villa på vintern" . Hur vet man hur mycket kw som flvp kan gå utan elpatron?
Man får läsa produktspecifikationerna och annat produktmaterial noggrant och hoppas att det någonstans står om själva kompressorns effekt och SCOP.
 
harry73
P Paulina123 skrev:
Läser tråden med spänning!

Har själv en Nibe F730 och en luftvärmepump som vi installerade förra sommaren för kylan. Läser här i tråden i flera inlägg att ni skrivet "en frånluftsvärmepump på 2 kw och att den räcker inte till för att värma upp en villa på vintern" . Hur vet man hur mycket kw som flvp kan gå utan elpatron?
Nibe f730 klarar värma ditt hus året runt, eller i alla fall nästan.
 
Aha okej.

Har nämligen tänkt att man kanske kan spara lite på elen i vinter genom att använda luftvärmepumpen de dagar det är - 20 och lägre. I och med att frånluftsvärmepumpen använder sig av värmen i huset så borde det väl hjälpa till om det finns mycket varm luft att arbeta med?
Iofs så kanske elen luftvärmepumpen använder gör att det går jämt ut?
 
P Paulina123 skrev:
Läser tråden med spänning!

Har själv en Nibe F730 och en luftvärmepump som vi installerade förra sommaren för kylan. Läser här i tråden i flera inlägg att ni skrivet "en frånluftsvärmepump på 2 kw och att den räcker inte till för att värma upp en villa på vintern" . Hur vet man hur mycket kw som flvp kan gå utan elpatron?
P Paulina123 skrev:
Läser tråden med spänning!

Har själv en Nibe F730 och en luftvärmepump som vi installerade förra sommaren för kylan. Läser här i tråden i flera inlägg att ni skrivet "en frånluftsvärmepump på 2 kw och att den räcker inte till för att värma upp en villa på vintern" . Hur vet man hur mycket kw som flvp kan gå utan elpatron?
En "tumregel"
Uppvärmning av mindre villa kräver minst 6-8 kw utan behov av värmetillskott från tex elpatron, för att klara kalla dagar under vintern.
2 kw räcker inte, vilket TS har konstaterat, därav frågan från TS.
Självklart fins det frånluftsvärmepumpar och luftvärmepumpar med högre effekt som kanske klarar vinterpetioden hyfsat bra men det var inte det TS frågade om.
 
P Paulina123 skrev:
Aha okej.

Har nämligen tänkt att man kanske kan spara lite på elen i vinter genom att använda luftvärmepumpen de dagar det är - 20 och lägre. I och med att frånluftsvärmepumpen använder sig av värmen i huset så borde det väl hjälpa till om det finns mycket varm luft att arbeta med?
Iofs så kanske elen luftvärmepumpen använder gör att det går jämt ut?
Självklart ska du använda din frånluftvärmepump maximalt eftersom den jobbar med uppvärmd luft. Beroende på effekten på din värmepump kan du ha behov av att komplettera med annan värmekälla kalla dagar. Elpatron går förmodligen in automatiskt när behovet fins.
Brasvärme, samla släkt och vänner, eller sänka inomhustemperaturen kan var bra alternativ.
Dina vänner avger ca 75-125 w beroende på kroppsvikt. 10 personer ==> ca 1 kw, lite kuriosa/onödigt vetande men kan vara en tankeställare. Har vi för stora bostäder?
 
B Bernt Ö97 skrev:
Självklart ska du använda din frånluftvärmepump maximalt eftersom den jobbar med uppvärmd luft. Beroende på effekten på din värmepump kan du ha behov av att komplettera med annan värmekälla kalla dagar. Elpatron går förmodligen in automatiskt när behovet fins.
Brasvärme, samla släkt och vänner, eller sänka inomhustemperaturen kan var bra alternativ.
Dina vänner avger ca 75-125 w beroende på kroppsvikt. 10 personer ==> ca 1 kw, lite kuriosa/onödigt vetande men kan vara en tankeställare. Har vi för stora bostäder?

När vi hade nyår förra året så var vi 12 personer i vår lilla villa på 75kvm nedre plan, stängde av värmen när alla var samlade. Vi hade ca -12 ute hela den dagen och natten. Fick till och med öppna fönstren… så ja det med många människor i hus funkade bra som värmekälla
 
  • Gilla
Marc Abramsson
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
När vi hade nyår förra året så var vi 12 personer i vår lilla villa på 75kvm nedre plan, stängde av värmen när alla var samlade. Vi hade ca -12 ute hela den dagen och natten. Fick till och med öppna fönstren… så ja det med många människor i hus funkade bra som värmekälla
(y):) party i glada vänners lag li drar de mesta plågor.
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det du kan göra, är att sänka temperaturgränsen mellan höst och vinter ordentligt, eller sätta FLVP i höst/vår läge, alltså inte automatisk övergång mellan säsongsinställningar. I Höst/vår-läge använder pumpen inte elpatron för att värma huset. Sedan kan du sätta igång LLVP när du tycker att det blir för kallt inomhus.

Om man sparar på det, är en bra fråga, du kommer nog att spara några tusen kWh per år. Säg att du kommer att spara 3 000 kWh med LLVP, då blir det kanske 10 tkr per år beroende på elpriset. Är besparingen mindre än 3 000 kWh, då blir det ju också mindre i reda pengar.

Sedan tycker jag att en LLVP känns lite B med stor utedel och innedel som låter och blåser. Det kanske går att spara pengar på andra sätt med? På vintern kan man med fördel sätta ventilationshastigheten lite lägre. Då behöver man inte värma så mycket kall uteluft och sparar man också. Brukar ni ha väldigt torr inomhusluft på vintern, blir det även lite trevligare inomhus med mindre ventilation
Vi har en luft luft och när vi installerade den märktes det tydligt på förbrukningen. Om man sköter rengöringen av filterna håller de lätt 15 år. Vår höll bara i 10 år för jag slarvat med rengöringen. Om det inte är för struligt att installera en. Så är det min bestämda åsikt att man tjänar pengar på en luft luft. Och som tråden säger går det bra kombinera med en frånluftspump.
 
Vi har 1 plans villa a 150 kvm byggd 1999.

Förra årets uppvärmning med F370 landade på ca 13000 kwh. Ca 8000 kwh av dem var elpatron. Vill minnas att jag hade stopp av värme på 15 grader, och stopp av tillsats på 8 grader då lägre inställningar gjorde att vattentemperaturen i tanken sjönk för lågt.

I år har vi installerat en Daikin XRH40 LLVP som ska minimera mängden tillsatstimmar på F370n. Just nu kör vi endast badrum och de rummen längst bort från LLVP med golvvärme igång, allt annat avstängt och låter LLVP stötta när det behövs.
Framöver kommer jag tvingas sätta alla termostater på frostskydd så inget fryser söder.

Genom att göra detta, och låta F370 agera mer VV-beredare än uppvärmningskälla bör jag kunna sänka min förbrukning en del. Över tid är jag övertygad om att jag kommer spara pengar.

Är det någon som VET om det går att ställa prioritering av värme på F370? Tex att den ska prioritera varmvatten istället för värme som den verkar göra nu.
 
harry73
Jag tycker att 13000 kWh för uppvärmning är mycket för ett relativt nytt hus med 150kvm
Ni bor visserligen betydligt längre norrut än vi, men ändå.

Använder ni mycket varmvatten eller finns det andra anledningar varför förbrukningen är som den är?

Jag tror absolut att ni kan spara med en LLVP, men tror också att ni kan spara mycket utan LLVP
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att 13000 kWh för uppvärmning är mycket för ett relativt nytt hus med 150kvm
Ni bor visserligen betydligt längre norrut än vi, men ändå.

Använder ni mycket varmvatten eller finns det andra anledningar varför förbrukningen är som den är?

Jag tror absolut att ni kan spara med en LLVP, men tror också att ni kan spara mycket utan LLVP
2 personer i hushållet, inga badkar eller liknande. Duschar väl ungefär som normalt inbillar jag mig. Jag duschar på max 5 minuter, fröken på kanske 10 min med all shamponering etc. Inte överdrivet varmt heller.

Jag har också tyckt det är mycket, men den lilla F370n får jobba hårt om vintrarna trots att vi har ca 21 grader inne. Ca 200 mm isolering i plattan, 200 mm i väggarna, och 300 mm lösull på vinden. Öppet i till nock (3,5m) i ca 40% av huset, och stora fönsterpartier åt väst.
 
Intressant tråd.

Vi har en hyggligt modern villa (2006) på 135 kvm. Har en Nibe 370 frånluftsvärmepump.

För ett par år sedan så installerade vi en luftvärmepump för att köra som AC på sommaren, så den sitter redan där.

Min tanke är följande.

Måste väl gå att stänga av elpatronen i Nibe 370 i nån meny antar jag?

Om man stänger av elspetsen i FLVP, och sätter rumstermostaterna på t.ex. 22 grader. Sen så ställer man in luftvärmepumpen på att hålla t.ex. 20 grader. När kompressorn inte klarar av att hålla temperaturen i huset längre, så skulle alltså luftvärmepumpen hoppa igång och generera värme. Och vips, så finns det mer värme i huset för FLVP att jobba med.

Då har man ju bytt ut elspetsen med förhållandet 1:1 mot luftvärmepumpen med förhållandet ca 1:3 (nåt snitt såklart). Och även fått nytta av det luftvärmepumpen alstrar till att generera varmvatten osv.

Borde inte detta vara en maximering utav nyttan på ett sätt som liksom bara sköter sig självt? Eller har jag tänkt fel någonstans?

Fattar att om det blir snorkallt så kanske inte effekten räcker, men bor utanför Malmö så gissar att det aldrig kommer inträffa.
 
Blockerar du el-patronen i F370 kommer du inte att ha något varmvatten på vintern så det verkar inte något bra. Det kommer inte vara varmare i tanken än vad 2 kW värme räcker till. Sätter du då ner ett antal termostater till t.ex. 15° så de stänger så minskar också belastningen på F370 och 2 kW räcker till en högre temperatur i tanken.
 
Magnus E K
B Bernt Ö97 skrev:
Självklart ska du använda din frånluftvärmepump maximalt eftersom den jobbar med uppvärmd luft. Beroende på effekten på din värmepump kan du ha behov av att komplettera med annan värmekälla kalla dagar. Elpatron går förmodligen in automatiskt när behovet fins.
Brasvärme, samla släkt och vänner, eller sänka inomhustemperaturen kan var bra alternativ.
Dina vänner avger ca 75-125 w beroende på kroppsvikt. 10 personer ==> ca 1 kw, lite kuriosa/onödigt vetande men kan vara en tankeställare. Har vi för stora bostäder?
Både frånluftsvärmepumpen och luft/luftvärmepumpen hämtar ytterst sin energi från uteluften. Skillnaden är att frånluftvärmepumpen också återvinner energin i den uteluft som passerar huset som ventilation. Om ventilationen måste öka över ventilationsbehovet för att FLVP:n ska ha tillräckligt med luft att jobba med har den ingen fördel mot en LLVP (utom att den kan producera varmvatten också). Snarare är LLVP:n effektivare eftersom den kan avge energin utan att värma till lika hög temperatur (bättre ju högre fläktläge).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.