davveno1 davveno1 skrev:
Vid vilken temperatur ger din 1:1?
Inte fått fram informationen. Tyvärr. På förra pumpen fanns en kurva. Men inte på vår nya.
 
R Riverground skrev:
Jag testade då tillfälligt att stänga av elpatronen och kollade om frånluftsvärmepumpen klarade att hålla temperaturen i vattentanken på 50 grader trots det, annars så hade jag elpatronen på även om jag styr rätt aktivt nu med timpris på elen. Jag använder Nibes app och schemalägger varje dag utifrån elpriset.
Det här är ju väldigt intressant då du har testat just det jag funderar på.

Jag kan typ inget alls om hur en FLVP är uppbyggd, så ursäkta lite dumma frågor.

Ditt test är ju klockrent, helt enkelt se hur länge FLVP orkar hålla värmen i huset utan elpatron. Men jag gissar då att varmvatten tanken ligger innesluten i vattnet som ska ut till uppvärmningen eller? Som i vårt fall så har vi golvvärme, vilket är ett lågtempererat system. Då kommer man antagligen till en punkt där vattentempen räcker till golvvärmen, men varmvattnet är för kallt eller?

Och hur tänker du att du skulle göra när man hittat den punkten? Då borde man väl helt enkelt kunna stänga av golvvärmetermostaterna i delar utav huset, och så köra luft/luft värmepumpen där? Då borde ju FLVP få tillräckligt med varmluft att jobba med för att orka värma resten av golven och varmvattnet?

Eller hur hade du lagt upp det för att få maximal nytta?

Och vid vilken utetemp orkade inte din 370 hålla vattentemperaturen utan elpatronen förresten?
 
S Styrtekniker skrev:
Inte fått fram informationen. Tyvärr. På förra pumpen fanns en kurva. Men inte på vår nya.
-10: 3
-15: 2,5
-20: 2,5
-30: 2
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
RilleRock
P Pierrelu skrev:
Är det någon som VET om det går att ställa prioritering av värme på F370? Tex att den ska prioritera varmvatten istället för värme som den verkar göra nu.
Det gör du i installatörsmenyn
5.1.4 larmåtgärder

Välj sänk rumstemperaturen så prioriteras varmvatten.

Gör så själv då jag haft F370 sedan 2011 och Mitsubishi FD25VA sedan 2009.
Snittar runt 9000kWh inkl hushållsel med ~21 grader inomhus.
Trävilla från -87 i elområde 4.
Elpatronen är blockerad ner till -10, dygnsmedeltemperatur 8h.

Detta året efter sommaren har inomhustemperaturen sänkts till ~20 grader samt kompressorn blockerats under de dyraste timmarna samtidigt som fläktläge 2 (40%) går in (har Tibber sedan flera år).
Har testat med lägre fläktläge 2 med då har den larmat för lågtryck och vill inte riskera att frånluften blir för låg.

När det blir kallare ute så får jag ändra strategi både med kompressor och fläktläget men so fare har natthöjning på 1-2 grader när elen vart billigast fungerat bra för att vara blockerad dagtid.
Har även höjt normal fläktläge till 70% sedan tidigare för att slippa avfrostningar och öka effektiviteten på F370.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.