Magnus E K Magnus E K skrev:
Både frånluftsvärmepumpen och luft/luftvärmepumpen hämtar ytterst sin energi från uteluften. Skillnaden är att frånluftvärmepumpen också återvinner energin i den uteluft som passerar huset som ventilation. Om ventilationen måste öka över ventilationsbehovet för att FLVP:n ska ha tillräckligt med luft att jobba med har den ingen fördel mot en LLVP (utom att den kan producera varmvatten också). Snarare är LLVP:n effektivare eftersom den kan avge energin utan att värma till lika hög temperatur (bättre ju högre fläktläge).
Frånluftvärmepumpen tar bara värmen i från frånluften inte uteluften eller tilluften. Den luft som ska ventilernas ut är frånluft. Den temperatur som är inne. Så att värma inne luften med en LLVP är billigare när den ger mer än 1:1. Inne luft är inget fack uttryck så ni vet.
 
F
Vilken COP och SCOP man räkna att de traditionella 2kw FLVP har egentligen? Blir ju skevt när inneluften används?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Både frånluftsvärmepumpen och luft/luftvärmepumpen hämtar ytterst sin energi från uteluften. Skillnaden är att frånluftvärmepumpen också återvinner energin i den uteluft som passerar huset som ventilation. Om ventilationen måste öka över ventilationsbehovet för att FLVP:n ska ha tillräckligt med luft att jobba med har den ingen fördel mot en LLVP (utom att den kan producera varmvatten också). Snarare är LLVP:n effektivare eftersom den kan avge energin utan att värma till lika hög temperatur (bättre ju högre fläktläge).
Frånluftvärmepumpen jobbar med redan uppvärmd luft och har då bättte nytjandegrad än en luftvärmepump placerad utomhu, givet att (borde vara) frånluften är styrd mot husets ventilationsbehov och förbrukar då bara luft som ska ventileras ut. Som du skriver är det inte energieffektivt att forcera ventilationen för att försöka undvika tillskott från elpatronen.
Detta blev sidospår på TS fråga som var om det är lönsamt att komplettera bef. frånluftvärnepump med annan värmekälla eftersom frånluftvärmepumpen, 2kw, inte räcker utan att skjuta till elpatronen vid låg utetemperatur.
Att ersätta frånluftvärmepumpens elpatron med mer effektiv värmekälla är förmodligen lönsamt, vilket var TS fråga.
 
Tack för alla svar. Mycket intressant information. Det är dock svårt att dra några slutsatser. Jag antar att det också handlar om prestandan på den LLVP som ska köpas in. Tänker mig t ex följande modell:

https://varmepumpshopen.se/luftvarm...t_gd=8015FDA099CC2B242CAFEC9F7BE05A4A99148913

Eller någon dyrare med högre SCOP/COP värde.

Målet är alltså att låta LLVP ta över uppvärmningen när kylan går ned så pass att elpatronen på NIBE F370 går in och att detta sparar pengar under de kallaste vintermånaderna. Men sedan beror det ju på var den är placerad. Om den placeras vid trappan så går värmen uppåt och där finns bara en frånluftskanal från övre badrummet som kan ta in luften och skicka tillbaka till FLVP.
 
Man kan fråga sig varför ni har så hög förbrukning.

Vår gamla FTX slutade fungera 2010, den gick bara på el-patron någon månad innan vi märkte att kompressorn lagt av. Vi är två personer i Blekinge som bor i ett hus på 135 m² byggt 1991, installerade en Nibe F370 sommaren 2010. Hösten 2013 sänkte vi ventilationen med 10%, det gav 20% lägre förbrukning. Trots detta måste vi öppna ett fönster i hallen när vi startar köksfläkten eftersom FTX:n skapar ett stort undertryck.

Stapeldiagram över årlig energiförbrukning i kilowattimmar från 2009 till 2021 med minskning från 2013.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ert hus är något större men betydligt nyare, borde vara bättre isolerat. Ni är fyra personer och vi är bara två.

Har ni två tonårsbarn som dagligen duschar tills varmvattnet tar slut?
Har ni eluppvärmd garageuppfart eller eluppvärma badrumsgolv?
Har ni eluppvärmd utomhuspool eller spabad?
Sover ni med öppet fönster på vintern?
Byter ni filtret minst två gånger om året?
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
I Ingmar Albinson skrev:
Man kan fråga sig varför ni har så hög förbrukning.

Vår gamla FTX slutade fungera 2010, den gick bara på el-patron någon månad innan vi märkte att kompressorn lagt av. Vi är två personer i Blekinge som bor i ett hus på 135 m² byggt 1991, installerade en Nibe F370 sommaren 2010. Hösten 2013 sänkte vi ventilationen med 10%, det gav 20% lägre förbrukning. Trots detta måste vi öppna ett fönster i hallen när vi startar köksfläkten eftersom FTX:n skapar ett stort undertryck.

[bild]

Ert hus är något större men betydligt nyare, borde vara bättre isolerat. Ni är fyra personer och vi är bara två.

Har ni två tonårsbarn som dagligen duschar tills varmvattnet tar slut?
Har ni eluppvärmd garageuppfart eller eluppvärma badrumsgolv?
Har ni eluppvärmd utomhuspool eller spabad?
Sover ni med öppet fönster på vintern?
Byter ni filtret minst två gånger om året?
Vi har inte sänkt någon ventilation utan den ligger väl på 67% eller vad som är default. Kan vi sänka utan negativa effekter ?

Vi har tidigare alltid haft ca 23 grader inomhus. Nu efter sommaren har jag dragit i nödbromsen med kommande elräkningar och dragit ned rejält golvvärmen i två badrum, slutat bada så ofta, kör på ekonomiläget för vatten samt sänkt inomhustemperaturen till ca 19 grader. Vi byter filter och har inget spabad och ingen uppvärmning i krypgrund eller carportförråd. Nu har vi en rekordlåg förbrukning för september som kommer bli lägre än under Juli månad (ca 700 kwh). Så länge elpriserna låg på "normala" nivåer har vi inte haft några problem med elkostnaderna och inte sett någon anledning att tumma på bekvämligheten.
 
En forcerade ventilation gör inte att man undviker elpatron, den ger fortfarande 2kw.
Alltså 2kw vid 50% ventilation och 2kw vid 100% ventilation.
 
S Saintus skrev:
Vi har inte sänkt någon ventilation utan den ligger väl på 67% eller vad som är default. Kan vi sänka utan negativa effekter ?

Vi har tidigare alltid haft ca 23 grader inomhus. Nu efter sommaren har jag dragit i nödbromsen med kommande elräkningar och dragit ned rejält golvvärmen i två badrum, slutat bada så ofta, kör på ekonomiläget för vatten samt sänkt inomhustemperaturen till ca 19 grader. Vi byter filter och har inget spabad och ingen uppvärmning i krypgrund eller carportförråd. Nu har vi en rekordlåg förbrukning för september som kommer bli lägre än under Juli månad (ca 700 kwh). Så länge elpriserna låg på "normala" nivåer har vi inte haft några problem med elkostnaderna och inte sett någon anledning att tumma på bekvämligheten.
Vi har alltid haft 22 grader men har nu sänkt till 21. Att sänka på ventilationen kan ha negativa effekter främst i badrum, vi har kompenserat detta med att använda en gummiskrapa på väggar och golv efter dusch.
 
S Saintus skrev:
Tack för alla svar. Mycket intressant information. Det är dock svårt att dra några slutsatser. Jag antar att det också handlar om prestandan på den LLVP som ska köpas in. Tänker mig t ex följande modell:

[länk]

Eller någon dyrare med högre SCOP/COP värde.

Målet är alltså att låta LLVP ta över uppvärmningen när kylan går ned så pass att elpatronen på NIBE F370 går in och att detta sparar pengar under de kallaste vintermånaderna. Men sedan beror det ju på var den är placerad. Om den placeras vid trappan så går värmen uppåt och där finns bara en frånluftskanal från övre badrummet som kan ta in luften och skicka tillbaka till FLVP.
Jag har en Mitsubishi Hero 2.0 LN25 som jag är supernöjd med. Det som är viktigt är att rengöra filterna en gång i månaden. Annars förkortar man livstiden på den. En sak till. En luft luft tjänat du inte pengar på när det är mycket kallt ute. Under en viss temperatur blir förhållandet 1:1. Då är det bättre att köra elpatronen än att slita på LLVP som måste avfrosta ofta. Den bästa verkningsgraden små generellt är när det är 10 grader ute på LLVP.
 
S Styrtekniker skrev:
Jag har en Mitsubishi Hero 2.0 LN25 som jag är supernöjd med. Det som är viktigt är att rengöra filterna en gång i månaden. Annars förkortar man livstiden på den. En sak till. En luft luft tjänat du inte pengar på när det är mycket kallt ute. Under en viss temperatur blir förhållandet 1:1. Då är det bättre att köra elpatronen än att slita på LLVP som måste avfrosta ofta. Den bästa verkningsgraden små generellt är när det är 10 grader ute på LLVP.
Vid vilken temperatur ger din 1:1?
 
Jag har ett hus på 185kvm där övervåningen har öppen planlösning och högt till tak, radiatorer som uppvärmning. Nedervåningen lägre takhöjd, flera små rum och golvvärme. Vår Nibe F370 orkar inte med när temparturen går mot nollan.

Experimenterade när det var kallt förra året med att stänga av elementen på övervåningen och elda i kaminen (den har inbyggd fläkt, kaminen är placerad på övervåningen) var fjärde timme och då klarade sig F370 utan elpatron, men det är inte hållbart i längden så ska nu installera en luft/luftvärmepump på övervåningen. Då om jag eldar drar luftvärmepumpen automatiskt ned förbrukningen.

Förhoppningsvis kan jag spara en del.
 
  • Gilla
Marc Abramsson och 3 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Jag har en Mitsubishi Hero 2.0 LN25 som jag är supernöjd med. Det som är viktigt är att rengöra filterna en gång i månaden. Annars förkortar man livstiden på den. En sak till. En luft luft tjänat du inte pengar på när det är mycket kallt ute. Under en viss temperatur blir förhållandet 1:1. Då är det bättre att köra elpatronen än att slita på LLVP som måste avfrosta ofta. Den bästa verkningsgraden små generellt är när det är 10 grader ute på LLVP.
Jag var nära att köpa en LN25 men valde HZ25XKE främst för att den ger mer effekt vid låg utetemperatur. Det ska bli intressant att se hur den fungerar i vinter när det är kallt ute.
 
R Riverground skrev:
Jag har ett hus på 185kvm där övervåningen har öppen planlösning och högt till tak, radiatorer som uppvärmning. Nedervåningen lägre takhöjd, flera små rum och golvvärme. Vår Nibe F370 orkar inte med när temparturen går mot nollan.

Experimenterade när det var kallt förra året med att stänga av elementen på övervåningen och elda i kaminen (den har inbyggd fläkt, kaminen är placerad på övervåningen) var fjärde timme och då klarade sig F370 utan elpatron, men det är inte hållbart i längden så ska nu installera en luft/luftvärmepump på övervåningen. Då om jag eldar drar luftvärmepumpen automatiskt ned förbrukningen.

Förhoppningsvis kan jag spara en del.
Har du alltså stängt av elpatronen i nån meny?

Jag gissar att du fortfarande får varmvatten då eller?
 
P Putteman skrev:
Har du alltså stängt av elpatronen i nån meny?

Jag gissar att du fortfarande får varmvatten då eller?
Jag testade då tillfälligt att stänga av elpatronen och kollade om frånluftsvärmepumpen klarade att hålla temperaturen i vattentanken på 50 grader trots det, annars så hade jag elpatronen på även om jag styr rätt aktivt nu med timpris på elen. Jag använder Nibes app och schemalägger varje dag utifrån elpriset.
 
Magnus E K
R Riverground skrev:
Jag var nära att köpa en LN25 men valde HZ25XKE främst för att den ger mer effekt vid låg utetemperatur. Det ska bli intressant att se hur den fungerar i vinter när det är kallt ute.
Jag har en något äldre (2017) version av den och det blir aldrig så kallt att den inte fortfarande värmer bra. Funkar fortfarande utmärkt vid -15. Avfrostningarna blir dessutom färre när luften inte är så fuktig.
 
  • Gilla
Riverground
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.