Tomture61
tveksamt tveksamt skrev:
Fast dina siffror säger ju inte så mycket.
Ta dessa tre år som exempel:


För det första är det din totala förbrukning, finns mycket som kan variera. För det andra så är det ganska stor skillnad på förbrukningen mellan åren, det skiljer 2MWh mellan -15 och -16. Vad är förklaringen till detta? Kallare inomhus? Kallare utomhus? Mycket eldning i kaminen? Grannens hönshus?

Det som behövs för att säga att du inte vinner något på det är ju förbrukningen från FLVP innan och FLVP+LLVP efter, helst för ett antal år så att man får något medelvärde att gå efter och inte enstaka år när det kan vara en mild eller kall vinter slår mycket.
Troligtvis var vintern 2015 mildare än vintern 2016 , men inget jag vill bevisa för dig .
Finns inte en höna på mils avstånd här , de ligger troligtvis i frysen om ngt
Undrar när jag inst kaminen , kan man se det i mina noteringar :rofl:
 
harry73 harry73 skrev:
Ja
Hur ska jag tänka här:
Digitala inställningar för stopp av värme och tillsats i ett uppvärmningssystem, samt frågeteckenikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad betyder "Stopp av tillsats" när det står på 15 grader. Att över 15 grader UTOMHUS ska inte elpatronen starta ? Kan jag ändra den till 5 grader och det betyder att elpatronen aldrig går igång om medeltemperaturen utomhus under 24 h är över 5 grader ?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Precis så är det.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Troligtvis var vintern 2015 mildare än vintern 2016 , men inget jag vill bevisa för dig .
Finns inte en höna på mils avstånd här , de ligger troligtvis i frysen om ngt
Undrar när jag inst kaminen , kan man se det i mina noteringar :rofl:
Sorry, missade den punkten.
Men faktum kvarstår, med de där siffrorna bevisar du ingenting.

Min förbrukning för två på varandra följande år är såhär:

2019: 13812 kWh
2020s 11942 kWh (byggde altan)

har jag nu bevisat att ett altanbygge sparar 1,2MWh?
 
  • Gilla
  • Haha
Marc Abramsson och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Jag ställde samma fråga som TS före min inst. år 2014 på värmepumsforum.com
"Kommer jag att kunna spara energi"
Ytterst marginellt fick jag som svar från bla. forumägaren , han har en son som äger en värmepumpsfirma .
Tror inte det var killgissningar jag fick .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag ställde samma fråga som TS före min inst. år 2014 på värmepumsforum.com
"Kommer jag att kunna spara energi"
Ytterst marginellt fick jag som svar från bla. forumägaren , han har en son som äger en värmepumpsfirma .
Tror inte det var killgissningar jag fick .
Det beror helt på vilken typ av frånluftsvärmepump man har. Har man en Comfortzone eller NIBE F730/F750 etc. i ett hus inom rekommendationerna för dessa värmepumpar så går det knappt att spara något alls med en kompletterande LLVP. Har man däremot en traditionell FLVP som ger 2 kW värme från kompressorn och vattenburet värmesystem så kan man spara en del, några tusen kWh, per år om inställningarna är de rätta och planlösningen öppen så den passar för LLVP.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Oavsett så hävdar Harry 73 att han kan spara ca 3000 kWh. Med dagens priser ca 3.55kr/kWh. Så tjänar han 10650kr/år. Så hans LLVP är betalad inom två år. Med en anläggning som brukar hålla mellan 7-12 år. De ger numera garantier i 5 år på LLVP. Så oavsett blir det en vinst.

Har TS fast elpris så blir givetvis elkostnaden inte lika mycket. Jag tror inte TS skulle göra dessa vinster med att sänka fläkthastighet och temperatur på en äldre FLVP. På köpet får han då även ett kallare hus.

Likadant med att solfångare är mer lönande med dagens elpriser.
 
Redigerat:
harry73
Ts har 15 000 kWh i årsförbrukning.
Om 7 000 kWh är hushållsel, är det 8 000 kWh för flvp.
Utan elpatron förbrukar pumpen ca 1kW, dvs 24 kWh vid kontinuerligt drift.
Säg nu att pumpen används 6 månader kontinuerligt, då blir det 4 300 kWh resten av uppvärmningen görs då med elpatron, dvs 3700 kWh. Skulle en LLVP kunna ge denna värme med COP 3, då kan man spara mellan 2 000 och 3 000 kWh per år.
Det var också vad jag skrev tidigare i tråden, och frågan är om den besparing är tillräckligt stor för att försvara en LLVP.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
J Josth skrev:
Det beror helt på vilken typ av frånluftsvärmepump man har. Har man en Comfortzone eller NIBE F730/F750 etc. i ett hus inom rekommendationerna för dessa värmepumpar så går det knappt att spara något alls med en kompletterande LLVP. Har man däremot en traditionell FLVP som ger 2 kW värme från kompressorn och vattenburet värmesystem så kan man spara en del, några tusen kWh, per år om inställningarna är de rätta och planlösningen öppen så den passar för LLVP.
Är detta din egen erfarenhet eller en killgissning . Kanske du har vetenskaplig grund att hänvisa till tom.
Själv har jag undersökt , läst och testat i verkliga livet , i 14 års tid i mitt hus .
 
Hushålls-el brukar antas uppgå till 5000 kWh/år i ett vanligt hus och familj. Livslängd LLVP antas vara 15 år. En besparing på 2000-3000 kWh/år i 15 år motiverar mycket väl en LLVP som också kan ge kyla på sommaren som extra bonus.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag ställde samma fråga som TS före min inst. år 2014 på värmepumsforum.com
"Kommer jag att kunna spara energi"
Ytterst marginellt fick jag som svar från bla. forumägaren , han har en son som äger en värmepumpsfirma .
Tror inte det var killgissningar jag fick .
Jag säger inte att du har fel, jag säger bara att dina siffror här inte bevisar något alls, och de har framför allt inget bevisvärde i om TS har förutsättningar att spara el på sin ev. installation.
Förstår du min invändning?
 
  • Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
På värme & varmvatten har vi förbrukat:
2012 20,0MWh
2013 18,4MWh
2014 15,5MWh
2015 17,4MWh
2016 19,5MWh
2017 19,0MWh
2018 19,0MWh
2019 17,8MWh
2020 15,5MWh
2021 18,3MWh

Alltså, på tio år så har det varierat 4,5MWh i energiförbrukning för värme och varmvatten.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tomture61
Jag hajar inte detta !
Har ett hus från 2008 .
Från början utrustat med en mindre effektiv FLVP .
(som fortfarande är i bruk)
2014 monteras en LLVP i bostadshuset .
2020 monteras en LLVP i garaget + en kamin i bostadshuset .
Jag förklarar hur jag har optimerat alla inställningar för att prylarna ska lira ihop så optimalt det går .
Har en lista på elförbrukning från 2010+ vad som förändrats .
Om jag missat att berätta så har jag golvvärme ingjuten i 15 cm betongplatta , som huset står på .
HH-el borde vara ca 6500Kwh / år .
Ändock hävdar en del att det är fel , det går visst att spara energi med en LLVP + FLVP .

Kan ngn förklara detta för mig !
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag hajar inte detta !
Har ett hus från 2008 .
Från början utrustat med en mindre effektiv FLVP .
(som fortfarande är i bruk)
2014 monteras en LLVP i bostadshuset .
2020 monteras en LLVP i garaget + en kamin i bostadshuset .
Jag förklarar hur jag har optimerat alla inställningar för att prylarna ska lira ihop så optimalt det går .
Har en lista på elförbrukning från 2010+ vad som förändrats .
Ändock hävdar en del att det är fel , det går visst att spara energi med en LLVP + FLVP .

Kan ngn förklara detta för mig !
Vem har sagt att du har fel?
Det enda jag sagt är att dina siffror inte bevisar något, i alla fall inte för någon annan. Det är helt enkelt för många okända för att säga si eller så.

Låt mig vända på det: m du inte sparat något på din lösning, betyder det att ingen annan kan spara något på sin då? Att det är helt omöjligt att deras förutsättningar är annorlunda än dina?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tomture61
tveksamt tveksamt skrev:
Vem har sagt att du har fel?
Det enda jag sagt är att dina siffror inte bevisar något, i alla fall inte för någon annan. Det är helt enkelt för många okända för att säga si eller så.

Låt mig vända på det: m du inte sparat något på din lösning, betyder det att ingen annan kan spara något på sin då? Att det är helt omöjligt att deras förutsättningar är annorlunda än dina?
FLVP + LLVP är inte optimalt .
LLVP + självdrag är mycket mer optimalt .
Mao , stor risk att slänga pengarna i sjön .
Om man vill energieffektivisera sitt hus .
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.