Kan du inte läsa ut tidsfaktorn för tillsats i meny 3?? Sedan måste man multiplicera denna med inställd effekt på el-patronen från meny 5. Då vet man total el-tillsats [kWh] sedan installationen.
 
Tomture61
S Saintus skrev:
Tack för alla svar. Jag följer med stort intresse.

Jag hittar inte någonstans hur jag i min Nibe F370 kan se när elpatronen slår till och inte eller hur mycket den kör och när över tid. Så skulle jag skaffa en LLVP så kommer det ta tid innan jag vet om jag får ut något av det.
I min IVT490 som har 9 kw elpatron installerad kan jag ändra hur mycket den får använda .
Har ändrat till 3 kw .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ja , du ser vad mina förbrukningssiffror är + hur jag har ställt in allt i huset .
Min erfarenhet ang FLVP + LLVP bygger på verkligheten och inte teorier .
Du har alltså satt LLVPn i garaget där det är självdrag å där tidigare FLVPn värmde?
Du tar alltså inte vara på värmen i frånluften från garaget?

Det är inte så som TS har tänkt det hela.
TS har tänkt installera LLVPn i bostaden.
Alltså så kommer delar av den värme som LLVPn ge kommer att återanvändas i FLVPn.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
Du har alltså satt LLVPn i garaget där det är självdrag å där tidigare FLVPn värmde?
Du tar alltså inte vara på värmen i frånluften från garaget?

Det är inte så som TS har tänkt det hela.
TS har tänkt installera LLVPn i bostaden.
Alltså så kommer delar av den värme som LLVPn ge kommer att återanvändas i FLVPn.
I garaget värmde jag från början med en eldriven byggfläkt (700 W)
Garaget är ej ihopkopplat (har aldrig varit) med husets värmesystem .
När jag i garaget bytte till en LLVP så såg jag en stor förbättring i kostnaden för uppvärmning .

Min bostad (villa) har FLVP + LLVP + kamin för uppvärmning .

2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
 
Redigerat:
harry73
S slurppe99 skrev:
Men hur kan du då anse att hans befintliga LLVP är ganska onödig. Med olika argument. En LLVP kan gå så tyst som 18 decibel. Däremot skulle jag aldrig placera en sådan i typ sovrum och litet vardagsrum.

Är det då inte bättre i detta fallet att använda den befintliga LLVP. Om man även sänker både hastighet och grader på FLVP. Han får därmed åtminstone möjlighet till en varmare övervåning. Där värmen från bl.a. LLVP hjälper till att göra så att elpatronen i FLVP inte behöver gå in så ofta. Där han sparar som du säger ca 3000 kWh.

Hade man istället haft en modern FLVP som exempelvis F750 så är det tveksamt om även en LLVP skulle vara lönsam. Om man i inte som i detta fall ville mest ha den för kyla.
Jag tror att LLVP kan ge en besparing, men LLVP behöver bara jobba när FLVP inte klarar av uppvärmningen (utan elpatron), så det är kanske december till mars (kanske 4 månader), då är det bara också den delen som FLVP inte klarar av, så det behövs riktiga vintertemperaturer för att den behöver jobba.

TS skrev att han använder 15 000 kWh, då tolkar jag det som 5 000 till 7 000 kWh hushållsel och resten för uppvärmning och VV. Då skulle det förvåna mig om TS kan bespara mer än 3 000 kWh på de 8 000 till 10 000 kWh som behövs för uppvärmning och VV. Jag tror också att TS kan få en liknande besparing genom att ändra fläkthastighet och kanske sänka inomhustemperatur något. Då slipper han köpa och installera en LLVP.

Sedan är det intressant med @Tomture61 :s förbrukningssiffror som i praktiken inte visar på en större elbesparing med hjälp av en LLVP som jobbar parallellt med en FLVP.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
harry73
S Saintus skrev:
Tack för alla svar. Jag följer med stort intresse.

Jag hittar inte någonstans hur jag i min Nibe F370 kan se när elpatronen slår till och inte eller hur mycket den kör och när över tid. Så skulle jag skaffa en LLVP så kommer det ta tid innan jag vet om jag får ut något av det.
Nu har jag inte en 370 men en 360 som har en annan menystruktur, men vad jag kunde läsa i en handledning för din pump, kan du i meny 4.2 ställa in om du vill att elpatronen ska hjälpa till eller ej.
Och i meny 4.9.2 kan du ställa in gränsvärden för när uppvärmningssäsongen ska börja (jag tror att en medeltemperatur under 15 kan vara lämpligt) och när elpatronen får hjälpa till (jag tror att en medeltemperatur under 7 kan vara lämpligt
Fläkthastigheten kan man anpassa i meny 1.2, men det är bara en tillfällig och tidsbegränsad anpassning och i meny 1.9.6 kan man ange efter hur många timmar fläkten ska tillbaka till normal hastighet.

Min gissning är att det finns en installatörsinställning för att sänka normalvärdet för fläkthastigheten, men jag letade inte upp var den finns.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu har jag inte en 370 men en 360 som har en annan menystruktur, men vad jag kunde läsa i en handledning för din pump, kan du i meny 4.2 ställa in om du vill att elpatronen ska hjälpa till eller ej.
Och i meny 4.9.2 kan du ställa in gränsvärden för när uppvärmningssäsongen ska börja (jag tror att en medeltemperatur under 15 kan vara lämpligt) och när elpatronen får hjälpa till (jag tror att en medeltemperatur under 7 kan vara lämpligt
Fläkthastigheten kan man anpassa i meny 1.2, men det är bara en tillfällig och tidsbegränsad anpassning och i meny 1.9.6 kan man ange efter hur många timmar fläkten ska tillbaka till normal hastighet.

Min gissning är att det finns en installatörsinställning för att sänka normalvärdet för fläkthastigheten, men jag letade inte upp var den finns.
Tack för tips. jag ska titta när jag kommer hem. I manualen gick det inte att hitta när jag sökte på elpatron i varje fall.
 
harry73
S Saintus skrev:
I manualen gick det inte att hitta när jag sökte på elpatron i varje fall.
Sida ur handbok som visar menyinställningar för värmepumpsdriftlägen, tid och datum, språk och semesterinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en manual för avancerade menyalternativ i en värmepumpsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ja , du ser vad mina förbrukningssiffror är + hur jag har ställt in allt i huset .
Min erfarenhet ang FLVP + LLVP bygger på verkligheten och inte teorier .
Var visar du dina förbrukningssiffror? Hur skulle du annars ha värmt upp övervåningen?
Sedan blir det alltid svårt att räkna. När även en kamin är inräknad.
 
harry73 harry73 skrev:
[bild]
[bild]
Tack! Avses med tillsats elpatronen i beskrivningen ?
 
harry73
S Saintus skrev:
Tack! Avses med tillsats elpatronen i beskrivningen ?
Ja
 
  • Gilla
Tomtenils
  • Laddar…
K
harry73 harry73 skrev:
Sedan tycker jag att en LLVP känns lite B med stor utedel och innedel som låter och blåser.
Finns ju många llvp med små utedelar och tysta innedelar.

Jag tänker tvärtom att besparingen kan bli jättestor. Det är ju ett problem med att flvp måste dra in den kalla uteluften för att sedan använda det mesta av energin för att värma upp inneklimatet igen. Kan ts ställa ner ventilationen till att bara producera varmvatten och värma inneluften med llvp så kommer det spara avsevärt med energi. Jag skulle tippa på uppemot 5-7000 kWh/år
 
Tomture61
S slurppe99 skrev:
Var visar du dina förbrukningssiffror? Hur skulle du annars ha värmt upp övervåningen?
Sedan blir det alltid svårt att räkna. När även en kamin är inräknad.
I #5 och #19 visar jag mina förbruknings siffror med notiser om tex inst av LLVP i huset , inst av LLVP i garaget , inst av vedkamin . Med årtal .

Har haft +14 gr som kallast på ö-våningen i ett sovrum (detta med LLVP)
Värmen kommer från LLVP + golvvärmen på nedre pl .

Du ser skillnaden före / efter inst av LLVP i bostadshuset , den är nästan obefintlig .
Har tyvärr ej medeltemp för varje år att presentera .

Jag har ej sparat el med en LLVP i bostadshuset men slipper kallraset från trappen till nedervåningen (värmekomforten jag skrivit om tidigare)
 
Redigerat:
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Tomture61
K Kallebo skrev:
Finns ju många llvp med små utedelar och tysta innedelar.

Jag tänker tvärtom att besparingen kan bli jättestor. Det är ju ett problem med att flvp måste dra in den kalla uteluften för att sedan använda det mesta av energin för att värma upp inneklimatet igen. Kan ts ställa ner ventilationen till att bara producera varmvatten och värma inneluften med llvp så kommer det spara avsevärt med energi. Jag skulle tippa på uppemot 5-7000 kWh/år
Tror du får läsa på om hur en FLVP funkar + ventilation behövs .
En FLVP är en elpanna som kan återvinna frånluften till huset .
Finns stipulerat vilket ventilationsbehov det skall vara för si och så många kvm .
Hade inte fått bygga mitt hus utan detta krav uppfyllt .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
I #5 och #19 visar jag mina förbruknings siffror med notiser om tex inst av LLVP i huset , inst av LLVP i garaget , inst av vedkamin . Med årtal .

Har haft +14 gr som kallast på ö-våningen i ett sovrum (detta med LLVP)
Värmen kommer från LLVP + golvvärmen på nedre pl .

Du ser skillnaden före / efter inst av LLVP i bostadshuset , den är nästan obefintlig .
Har tyvärr ej medeltemp för varje år att presentera .

Jag har ej sparat el med en LLVP i bostadshuset men slipper kallraset från trappen till nedervåningen (värmekomforten jag skrivit om tidigare)
Fast dina siffror säger ju inte så mycket.
Ta dessa tre år som exempel:
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
För det första är det din totala förbrukning, finns mycket som kan variera. För det andra så är det ganska stor skillnad på förbrukningen mellan åren, det skiljer 2MWh mellan -15 och -16. Vad är förklaringen till detta? Kallare inomhus? Kallare utomhus? Mycket eldning i kaminen? Grannens hönshus?

Det som behövs för att säga att du inte vinner något på det är ju förbrukningen från FLVP innan och FLVP+LLVP efter, helst för ett antal år så att man får något medelvärde att gå efter och inte enstaka år när det kan vara en mild eller kall vinter slår mycket.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.