T
Har en polare som har de flesta av Makitas 40V maskiner. Han upplever en stor skillnad i kraft och uthållighet mot 18V i nästan samtliga verktyg.
 
Själv väntar jag på 160-volt serien. Den kommer så snart alla köpt 80-volt serien. ;)
Idag kör jag tre serier. 12 volt blå bosch, 18volt Makita (och en del 2*18volt) och sladd. Men nu är vi extremt långt ifrån trådens egentliga innehåll igen.
 
  • Gilla
LevaLivet och 2 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Har en polare som har de flesta av Makitas 40V maskiner. Han upplever en stor skillnad i kraft och uthållighet mot 18V i nästan samtliga verktyg.
Jag upplever ingen stor skillnad enbart av spänningen (för Hikoki men det gäller nog även Makita) men nyare top of the line-modeller kommer enbart ut som 36 V och de har modernare celler i batterierna som kan ge högre effekt vilket vissa verktyg kan utnyttja. Det gör att tex en äldre Hikoki 18 V tigersåg känns riktigt slö jmf med den senaste 36 V-modellen. Sen ska en väl designad 36 V-maskin ha lägre värmeförluster jmf med motsvarande 18 V och därför kunna användas hårdare/längre utan överhettning men det är inget jag märkt i praktiken med tex borrmaskiner och slagdragare som jag har modelldubletter av.
 
  • Gilla
LevaLivet
  • Laddar…
I
R Rikard_Sa skrev:
Vad tror ni om det här kitet:
[länk]
Kände på en Hikoki skruvdragare i butiken och gillade hur den kändes men efter att läst runt lite här på forumet så fick man uppfattningen av att Hikoki inte var ett kvalitéts märke, Kanske värt att höra runt lite.

Förövrigt visste jag inte att batteridrivet var så pass mycket dyrare än elnäts maskinerna.
 
Q
LevaLivet LevaLivet skrev:
Exempelvis jag då? :)

Hade tänkt börja bygga på Makitas 18V system, men du menar att jag lika gärna kan skippa 18 och satsa på 40V från start?

Är utbudet av 40V verktyg lika stort som till 18, kommer det byggas på och gå om eller är och kommer 40V förbi en nisch?
Exempelvis skaftdammsugare mm som kan vara av intresse när man väl låst in sig..
Jag tror att du har tänkt helt rätt från början, dvs att bygga med Makitas 18v/36v.

Makita 18v/36v(=2x18v batterier) har i särklass störst utbud av maskiner. Räcker inte styrka i 18v cirkelsåg, kap&ger, trimmern, eller motorsågen kan man skaffa 36v varianter av dessa maskiner som då använder 2st 18v batterier. Det är Makitas stora styrka.

1st 40V 5Ah battteri (1,3kg) väger mer än 2st 18v 5Ah (1,2kg). Källa: Makitas hemsida.

Skruvdragare, multitool etc. med 1.3kg batteri?
40V? Nej tack Makita.
 
  • Skärmdump visar tekniska specifikationer för Makita-batteri med 40V och 5Ah kapacitet, markerande vikten 1,3kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump som visar tekniska specifikationer för Makita 18V 5Ah batteri, modell BL1850B.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Kan ni snälla skaffa egen tråd om era volt vs volt?! Förväntade mig många tips här men de var bara skräp inlägg...
 
  • Gilla
Shinue och 13 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Bitsats Dewalt 299 kr
[länk]
Det tackar vi för. Drog också hem en sådan sats.
 
  • Gilla
Canon123
  • Laddar…
hsd
I Ironside skrev:
Kände på en Hikoki skruvdragare i butiken och gillade hur den kändes men efter att läst runt lite här på forumet så fick man uppfattningen av att Hikoki inte var ett kvalitéts märke, Kanske värt att höra runt lite.

Förövrigt visste jag inte att batteridrivet var så pass mycket dyrare än elnäts maskinerna.
Hikoki hette Hitachi förut, vad jag vet så är det bra maskiner
 
JLyck JLyck skrev:
Det tackar vi för. Drog också hem en sådan sats.
Jag med
 
J
Två Ryobi ONE+ 3Ah batterier i förpackning liggande på ett tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ryobi 2x3Ah för 1319:- på Bauhaus efter prismatchning mot Jula (1499:)
 
  • Gilla
  • Wow
Lucif3r och 6 till
  • Laddar…
I
Scrollade igenom några blocket annonser och fastnade på denna :

Öppet verktygsset med hylsnycklar och tillbehör i välorganiserat fodral, varumärke KamasaTools.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undra om den kan vara köpt på Jula :) Köpe ett ex till mig själv där för några dagar sen, sålde slut snabbt. Men om inte, då får det ändå ses som ett okay pris.
 
  • Arg
TCG
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Scrollade igenom några blocket annonser och fastnade på denna :

[bild]

Undra om den kan vara köpt på Jula :) Köpe ett ex till mig själv där för några dagar sen, sålde slut snabbt. Men om inte, då får det ändå ses som ett okay pris.
Säljs vid rea för 1600 eller 1700 på Jula några(minst BF och julrea) gånger per år.
Fått flertalet kritik att verktyg lossar från lådan så jag ångrade mitt köp förra året innan jag ens öppnat den.
Sitter inte verktygen fast kan jag lika gärna ha lösa hylsor eller köpa större väska på Biltema med 10år garanti
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.