V
D eidlert skrev:
Sorry för OT..

Beställde GLL 3-80 CG från Amazon efter tips här från @Music Man, särskilt efter det ytterligare tipset från @richardtenggren om gratis LR7 från Bosch.
Reggade mig på Bosch, valde LR7, tänkte att detta kommer aldrig gå med tanke på priset för lasern.
Ett par dagar senare var det godkänt och jag ska få min gratisprodukt inom 2-4 veckor.
Tror inte ens det tog en hel vecka så damp det ner, prioriterad leverans och allt.

[bild] [bild]
Vart gör man det där? Kan du skicka länken är du super snäll?!

T Ejmelie skrev:
Det här känns som ett bra pris. Även om skruvdragaren inte har så mycket bättre specs än min Ddf484.

[länk]

[bild]
Ännu ett batterisystem
Har flertal verktyg i Makita 18V men har Bosch blå 12V, Dewalt 18V.
DDF484 räcker till det mesta kompletterad med slagskruvdragare.
Högre Volt är ju oftast bättre men då får gärna Makita lägga ner 18V så man slipper dubbla.
Varför villhöver man 40V systemet nu?

T Ejmelie skrev:
Det här känns som ett bra pris. Även om skruvdragaren inte har så mycket bättre specs än min Ddf484.

[länk]

[bild]
Visst är borrskruvdragare bra att ha, men det är ju nästan aldrig verktyget som är bäst för jobbet och jag skulle hellre gå ner till 12V än upp till 40V för just borrskruvdragare. Slagskruvdragare är bättre skruvdragare. Och en borr utan ens hammarfunktion (och ens då vore väl borrhammare bättre att ha)? Tror det finns en anledning till varför de säljer ut just den...

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Visst är borrskruvdragare bra att ha, men det är ju nästan aldrig verktyget som är bäst för jobbet och jag skulle hellre gå ner till 12V än upp till 40V för just borrskruvdragare. Slagskruvdragare är bättre skruvdragare. Och en borr utan ens hammarfunktion (och ens då vore väl borrhammare bättre att ha)? Tror det finns en anledning till varför de säljer ut just den...
Det är nog en bra borrmaskin och det ersätts inte så lätt av andra maskiner. Metallborning, grövre träborr och hålsågning är sånt jag använder 36V-batteriborrmaskin till.

I
S sjoelund skrev:
De har avskräckt mig ett tag på grund av hur mycket de väsnas men det är nog dags att köpa en nästa gång det dyker upp ett bra erbjudande. Skulle det behöva borras så har jag ändå oftast en extra skruvdragare med för just det.

T TCG skrev:
Högre Volt är ju oftast bättre men då får gärna Makita lägga ner 18V så man slipper dubbla.
Varför villhöver man 40V systemet nu?
För de som ännu inte sitter fast i batterisystem är det väl utmärkt att börja på 36 V.

nanowire nanowire skrev:
För de som ännu inte sitter fast i batterisystem är det väl utmärkt att börja på 36 V.
Exempelvis jag då? :)

Hade tänkt börja bygga på Makitas 18V system, men du menar att jag lika gärna kan skippa 18 och satsa på 40V från start?

Är utbudet av 40V verktyg lika stort som till 18, kommer det byggas på och gå om eller är och kommer 40V förbi en nisch?
Exempelvis skaftdammsugare mm som kan vara av intresse när man väl låst in sig..

LevaLivet LevaLivet skrev:

Hade tänkt börja bygga på Makitas 18V system, men du menar att jag lika gärna kan skippa 18 och satsa på 40V från start?

Är utbudet av 40V verktyg lika stort som till 18, kommer det byggas på och gå om eller är och kommer 40V förbi en nisch?
Exempelvis skaftdammsugare mm som kan vara av intresse när man väl låst in sig..
Hade jag börjat om idag så hade jag nog kört på hikoki eller dewalt. Mest för att dom har multivolt där det går att använda samma batterier till 18 och 36/54v.

• Gilla
LevaLivet och 2 till
  • Laddar…
T

Jag skulle välja 40V om jag byggde nytt system. Alla Makitas nya verktyg kommer förmodligen tillverkas i 40V. Förmodligen i 18V också, i alla fall ett tag. Men framtiden är nog 40V.

• Gilla
LevaLivet
  • Laddar…
Jag hade inte vågat låsa in mig på ett system om inte allting finns än. Då känns 18v säkrare

• Gilla
LevaLivet och 5 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag hade inte vågat låsa in mig på ett system om inte allting finns än. Då känns 18v säkrare

Jag kör Hikoki, där kan jag använda de nyare 36 V-batterierna även med 18 V-maskinerna så ingen motsättning. Dock funkar inte 18 V-batterier i 36 V-maskinerna men det är ju ett övergående problem.

Redigerat:
  • Gilla
LevaLivet
  • Laddar…

Makitas 18V-serie omfattar över 250 maskiner, medan 40V ligger på... 20-30?

Med tanke på vad batterierna kostar skulle jag definitivt satsa på 18V-serien om jag stod helt utan sas.
Idag har jag ett 20-tal maskiner i serien samt lika många batterier.
Har jämfört min 481:a mot nyss nämnda 40V-borr/skruvdragare och kan konstatera att prestandan skiljer sig enligt följande:

DDF481 (18V)
Vridmoment: 115/60 Nm
Max kapacitet trä: 76 mm
Max kapacitet stål: 13 mm

DFO02G (40V)
Vridmoment: 64/30 Nm
Max kapacitet trä: 38 mm
Max kapacitet stål: 13 mm

Det får INTE mig att vilja byta.

Idag har jag kedjesåg, blås och trimmer/röjsåg, som är 2x18V vilket imho är en bra kompromiss istället för att gå upp till ett helt nytt batteri-system.

Makita har redan provat med ett större batteri-system, vilket låg på 36V, men det floppade och lades ner.
Ska bli spännande att se om 40V klarar sig bättre.

Tror hur som helst inte att det är tänkt att ersätta 40V med 18V utan ska bara vara ett komplement "för att alla andra har det".

• Gilla
LevaLivet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.