Det blev en Kapex från AW-Tools till slut :).

Beställde i måndags kväll och hämtade den på posten igår (torsdag), otroligt att det kan gå så snabbt!

• Gilla
badtastex
  • Laddar…
hej
tänkte köpa mej en uppsättning bosch batteridrivna vertyg.
har kollat här i Sverige, o vist finns de bra priser här me.
men ja kollade lite på tyskland.
och hittade ett företag där på nätet, med snorbra priser.

Passiontec GmbH · Straße des Friedens 35 · 03222 Lübbenau, Germany

bosch kombidragare. gsr 18v ec fc2,med laddare o 2st 4ah batterier.
knack gds 18v ec 250 proof
och vinkelslip GWs 18v-125 li proof.

detta i Sverige ca 11 tusen.
från tyskland ca 7100 kr.

hittade lite trådar om o köpa från tyskland mm.
men dom va inte redit färska.
nån som vet om de tillkommer nån avgift när man köper från tyskland.
de ska ju inte behövas betalas nån extra moms här.
men har hört att det inte gäller hela tyskland.

Ingen moms och tull inom eu

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Har du ett företag skickar du ditt momsnummer. Så drar dom momsen i sitt land.

BirgitS
Man behöver aldrig tänka på moms eller tull så länge som man handlar inom EU, så det gäller hela Tyskland.

Sen finns det väl både bra och dåliga butiker i Tyskland, precis som i Sverige, men om man råkar ut för en dålig blir det ju besvärligare att få rätt när man handlar från ett annat land.

Har du eget företag, då slipper du den tyska momsen. (y)

Immobil skrev:
Har du eget företag, då slipper du den tyska momsen. (y)
Det gör man i Sverige också... enda skillnaden är att du inte betalar moms direkt vid köp som du sedan kvittar mot de momsinbetalningar man gör.

Jag köper mycket från Tyskland, framförallt Amazon.de (som numera finns på Engelska).
Frakten är ofta mycket förmånligare än från England också.
Enda problemet är att man själv får stå för returfrakt om något är fel eller man ångrar sig...

Jag har handlat lite maskiner från axminster.co.uk/ i vårt företag.
De ville först ha en fysisk kopia på företagets registreringsbevis så att de kunde lägga upp mig som icke momsad kund. Sedan var det bara att handla. Svensk moms läggs sedan på i din bokföring och kvittas (om jag greppat saken rätt).
Mejla dem och fråga hur de vill gå till väga. Problemet med Axminster är ju att britterna inte vill handla med oss längre...

Jag har handlat mycket från Tyskland som privatperson och har hittills aldrig haft några problem.

Ok, det var bara jag som läste lite för snabbt.

Ja, då är det bara att handla. Tillkommer frakt. Av någon märklig anledning är det ofta billigare med frakten från Tyskland än när du handlar inom Sverige. Som sagt, jag handlar väldigt mycket från Tyskland och har hittills aldrig haft några problem.

Eller nej, det stämmer inte. Jag brukar ofta ha stora problem med frakten de sista 300 metrarna. Många gånger får jag lägga ganska mycket energi på att spåra upp vilket utlämningsställe sakerna har hamnat på. Men det kan vi knappast lasta de tyska butikerna för.

Guzzi skrev:
Jag har handlat lite maskiner från axminster.co.uk/ i vårt företag.
De ville först ha en fysisk kopia på företagets registreringsbevis så att de kunde lägga upp mig som icke momsad kund. Sedan var det bara att handla. Svensk moms läggs sedan på i din bokföring och kvittas (om jag greppat saken rätt).
Mejla dem och fråga hur de vill gå till väga. Problemet med Axminster är ju att britterna inte vill handla med oss längre...

Jag har handlat mycket från Tyskland som privatperson och har hittills aldrig haft några problem.
Precis. Du lägger på svensk moms och kvittar den sen direkt när du deklarerar. Men en fördel kanske kan vara att du kan investera momsen du slipper ligga ute med till ngt annat.

norrbottenssnickaren skrev:
Precis. Du lägger på svensk moms och kvittar den sen direkt när du deklarerar. Men en fördel kanske kan vara att du kan investera momsen du slipper ligga ute med till ngt annat.
Men, nej, han TS vill handla som privatperson så han betalar den tyska momsen på 19% och sen ingen moms i Sverige!
Paketet kommer direkt hem (eller till utlämningsställe) och det är inga andra papper eller ansökningar som behöver göras!
Det är precis som att handla från Sverige!

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
anders07 skrev:
Men, nej, han TS vill handla som privatperson så han betalar den tyska momsen på 19% och sen ingen moms i Sverige!
Paketet kommer direkt hem (eller till utlämningsställe) och det är inga andra papper eller ansökningar som behöver göras!
Det är precis som att handla från Sverige!
Inte riktigt. Med vissa transporter (DHL?) så körs det per automatik ut utan avisering när det kommer från utlandet. Vilket naturligtvis är idiotiskt. Hur många bomkörningar blir inte det?
Jag har löst det med att ta alla leveranser till jobbet.

Guzzi skrev:
Inte riktigt. Med vissa transporter (DHL?) så körs det per automatik ut utan avisering när det kommer från utlandet. Vilket naturligtvis är idiotiskt. Hur många bomkörningar blir inte det?
Jag har löst det med att ta alla leveranser till jobbet.
Det är ofta DHL från Tyskland, ja. Jag brukar alltid få ett sms med frågan om de ska köra hem eller till utlämningsställe.
Mycket från Amazon.de kommer med PostNord...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.