Freddex skrev:
Är du säker på att det gäller elverktyg? Jag har nämligen fått samma visa sjungen för mig från Tyskland, men då med referens till nya lagdirektiv som begränsar möjligheten att transportera batterier, i synnerhet lithiumbatterier som jag förstod det.
Transport av Litiumbatteriet ÄR en känslig fråga, och även om det inte är lagdirektiv som styr så lär transportbolagen ha synpunkter kring detta.

Flight MH370 som försvann utanför indonesien hade ett större litiumjon batteri lastat ombord, under cockpit tydligen. Jag tillhör den skara som tror att det var orsaken till försvinnandet. En brand i ett litiumbatteri blir inte rolig.

https://www.gerschwitz.net/zahlung_und_versand

står det uttryckligen "Keine Versendung von Elektro- und Akkugeräten in die Europäische Union und Schweiz.". Men det låter egentligen som en trolig anledning - att det kommit några nya lagar om transport av batteripaket? Men som Gerschwitz tolkat alldeles för hårt..

Vad är det som är så kritiskt att köpa från Gerschwitz? Jag tycker inte deras priser är så fantastiska jämfört med andra tyskar. Jag kanske har missat något?

IATAs nya regelverk gäller samtliga, inte bara Gerschwitz, men nu var det väl just de som diskuterades. Enligt de "nya" reglerna är avsändaren ansvarig för i princip allt och alla påföljder av transport av lithiumbatterier. Det gör ju att det blir ganska oattraktivt att vara avsändare för paket med batterier i, och tillsammans med kraven på hur de ska förpackas är det näst intill omöjligt att få affär i försäljningen.

Hur mycket verktyg går med flygfrakt från Tyskland till övriga EU?

Robert-san01 skrev:
Bör väl gå med lastbil, iaf de beställningarna jag gjort/följt.

peternicklas
Robert-san01 skrev:
Beror på varifrån de skickas i Tyskland. Någon har ett nav i Köln, då går det med flyg till CPH. Vissa skickar med lastbil.

Hej Gott Nytt År skall eventuellt köpa en ny grovsugare till sågar o putsmaskin såg denna på Amazon med 50 Euro rabatt som första köp om man använder deras betalkort som jag inte har nu verkar maskinen bra och är det seriöst för övrigt verkar även vara fraktfritt tacksam för mycket synpunkter

https://www.amazon.de/gp/cart/view.html/ref=nav_cart

Redigerat:
  • Gilla
tobben87 och 1 till
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Hej Gott Nytt År skall eventuellt köpa en ny grovsugare till sågar o putsmaskin såg denna på Amazon med 50 Euro rabatt som första köp om man använder deras betalkort som jag inte har nu verkar maskinen bra och är det seriöst för övrigt verkar även vara fraktfritt tacksam för mycket synpunkter

[länk]
Länken går till en tom varukorg.

jonmo skrev:
Vad är det som är så kritiskt att köpa från Gerschwitz? Jag tycker inte deras priser är så fantastiska jämfört med andra tyskar. Jag kanske har missat något?
Helt enig, inget speciellt just med Gerschwitz. Jag oroade mig mest över om det kommit ännu en stollig tramslag som inte löser något verkligt problem utan bara är till för att se verkningsfull ut för tjänstemän och politiker, en lag som förbjuder tyska företag att exportera elverktyg. Det skulle ju göra det svårare för oss här uppe att köpa verktyg till marknadspriser istället för till godtyckligt höga inhemska monopolpriser.

JPW skrev:
Helt enig, inget speciellt just med Gerschwitz. Jag oroade mig mest över om det kommit ännu en stollig tramslag som inte löser något verkligt problem utan bara är till för att se verkningsfull ut för tjänstemän och politiker, en lag som förbjuder tyska företag att exportera elverktyg. Det skulle ju göra det svårare för oss här uppe att köpa verktyg till marknadspriser istället för till godtyckligt höga inhemska monopolpriser.
Den typen av resonemang är det alldeles för få som förstår. Helt enig med dig på den punkten, framförallt politikers oduglighet, och delar din oro.

Jag la en beställning hos Rubart för en stund sedan.

Nedan kan ni se kvittot från Paypal, där beloppet stämmer med det i kassan hos Rubart när jag la beställningen.

Men kolla sedan kvittot från Rubart, därunder. Någon som kan förklara hur det gick till?
Kolla beloppen.

Skärmklipp1.PNG

Skärmklipp 2.PNG

Vad hände? Vi vill höra fortsättningen......

• Gilla
Byggtankar123
  • Laddar…
Tänkte precis beställa en Festool Kapex 120 från Rubart, men såg då att den endast kan levereras till Tyskland :(. Är detta något nytt? Har för mig att flera här har köpt stora grejer därifrån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.