rekan1234 skrev:
Bra recension och tack för all hjälp. Beställde nu detta paket, [länk] första beställningen från utlandet för min del så hoppas det går bra de här så kommer det att bli mer i framtiden.
Lefeld är bra och serviceminded. :)
Funkar att kommunicera på engelska med dom.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Så nu har jag fått mitt paket från lefeld, snabb leverans 😊 fick med 3 bitsset 3 metallborrset 3 träborrset och 2 sten/betongset dock med rund skalle vilket innebär att ja inte kan använda slag utan å köpa SDS borrar. Nästa prylar kommer även dem att handlas ifrån utlandet 😊

På Gerschwitz hemsida står det nu att de levererar elverktyg bara inom Tyskland och inte ens inom EU längre..!?! En kompis försökte nyss beställa från dem men det gick inte. De mailade att det är en ny lag som förbjuder dem att sälja elverktyg utanför Tysklands gränser! Kan det verkligen vara så? Det är ju ett saftigt handelshinder om inte annat... Någon som vet mer?

peternicklas
JPW skrev:
På Gerschwitz hemsida står det nu att de levererar elverktyg bara inom Tyskland och inte ens inom EU längre..!?! En kompis försökte nyss beställa från dem men det gick inte. De mailade att det är en ny lag som förbjuder dem att sälja elverktyg utanför Tysklands gränser! Kan det verkligen vara så? Det är ju ett saftigt handelshinder om inte annat... Någon som vet mer?
Tror inte det är någon lag utan att vissa leverantörer hindrar dem från att sälja utanför Tyskland.

Låter som en rimlig förklaring! Men varför är det begränsat till elverktyg och inte vissa tillverkares hela sortiment (läs: Festool)..? Eller är det bara en rökridå så att det inte ska vara så tydligt att det går ut på att hålla uppe priserna utanför Tyskland?

peternicklas
Prisbilden samt att det kanske är en importör för t.ex. norden som är lite sur då vi köper billigare verktyg i Tyskland än de vill sälja de för i Sverige, min gissning. Fria priser fungerar bra på pappret men dåligt i verkligheten. Försökte att beställa lita saker från Macys, OK USA, men samma sak. De skickar inte vissa märke utanför USA. Dock så kan man köpa via nätet och sedan hämta det i en butik i USA. Så är man på resande fot så fungerar det fortfarande. Tror det finns någon box tjänst i USA som man beställer till och sedan skickar de till Sverige. Kanske finns motsvarande i Tyskland. Brukar inte vara så dyrt.

Aha, ok. Från USA funkar ju Jetcarrier jättebra för transporten hem till Sverige. Nu är man då kanske tvungen att tramsa till det med en liknande lösning från Tyskland alltså... Så löjligt!

När det gäller Gerschwitz så vill jag minnas att det inte gick att handla där som svensk privatperson under större delen av 2014, men efter årsskiftet 2014/15 gick det igen. Sedan försvann möjligheten på nytt... Skulle tro att det beror på att Gerschwitz inte vill bli momspliktig i Sverige, vilket de blir när de har nått en viss omsättning på handel till ett annat EU-land (i detta fall Sverige). Alltså, kolla efter nyår om möjligheten öppnas på nytt. Väntan är ju inte så lång ;)

Jo, det minns jag. Men då skrev de inte uttryckligen att just elverktyg inte kunde exporteras utan att de inte sålde till Sverige över huvud taget. Det här känns annorlunda, men jag hoppas att du har rätt... Är det andra tyska webshoppar som har infört liknande restriktioner?

Jag har inte sett något, men kan inte heller påstå att jag har en komplett bild. Omsättningsgränserna är inte skyhöga, så många borde borde kvala in (inte bara i DE). Skulle tro att många blundar för det... Kanske har Gerschwitz fått smaka på en "Prüfung" av något slag?

De svarade ordagrant: "I´m sorry but we can not send electronic tools to EU, it´s a new decision of the law.". Låter ju egentligen som ett nytt lagkrav snarare än påtryckningar från tillverkare..?

Det lagkravet skulle i så fall vara mycket olagligt i EU:s regelverk. Så dumma är inte tyskarna, varken på delstats- eller förbundsnivå, att de stiftar lagar som strider mot hela EU:s grundtanke om fri rörlighet av varor och arbetskraft inom EU. Det är självklart Gerschwitz själva som har hittat på regeln av någon för mig okänd anledning.

Skulle du inte kunna svara något i stil med "Please send a link to the law you are referring to for us to use when reporting this to the European Commission"?

Redigerat:
Bullshittare helt enkelt.

Är du säker på att det gäller elverktyg? Jag har nämligen fått samma visa sjungen för mig från Tyskland, men då med referens till nya lagdirektiv som begränsar möjligheten att transportera batterier, i synnerhet lithiumbatterier som jag förstod det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.